«این بدترین پیام‌رسانی است که استفاده کردم»، «بی‌دلیل بسته می‌شود و پیام‌ها با تاخیر ارسال می‌شوند، قابل تحمل نیست...»
کد خبر: ۱۱۳۹۲۲۷

چهار سال پیش وقتی تلگرام تازه به عنوان یک پیام‌رسان مناسب به کاربران ایرانی معرفی شد و به تدریج شمار اعضای ایرانی آن افزایش یافت، صدها نظر و انتقاد مشابه درباره تلگرام و مقایسه آن با نمونه‌های موفق قبلی را می‌شد در صفحه این پیام رسان تازه رسیده در بازارهای دانلود برنامه‌های موبایل دید. با این وجود اما تلگرام به فعالیتش ادامه داد و توانست به تدریج با رفع ایرادها و مشکلاتش خود را به گزینه ایده‌آل کاربران ایرانی تبدیل کند.

اکنون با تصمیم دولت برای پایان دادن به انحصار تلگرام در فضای مجازی کشورمان نیز شاهد پیام‌های مشابه برای برخی پیام‌رسان‌های داخلی هستیم. هر خدمت و محصولی برای رشد و اصلاح خود نیازمند دریافت بازخورد و انتقادات کاربران است. اما این‌بار در کنار انتقادات مردم، فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه پیام رسان‌های داخلی موجب شده تا بخشی از کاربران حتی از ورود آزمایشی به این پیام‌رسان‌ها نیز امتناع کنند. این همان چیزی است که می‌تواند مانع رشد و اصلاح پیام‌رسان‌هایی شود که توسط ایرانی‌ها و برای رقابت با قدرت‌های فناوری خارجی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند.

راز موفقیت و رشد تدریجی تلگرام، از یک‌سو گوش دادن به انتقادات تند و تیز کاربران و رسانه‌ها و از سوی دیگر، صبر و بردباری کاربران و ادامه حضورشان در همان «بدترین پیام‌رسانی» بود که تا آن زمان دیده بودند.

اگر تصمیم داریم به انحصار خارجی‌ها بر بازار فناوری اطلاعات کشورمان پایان دهیم و به نخبگان فناوری ایران کمک کنیم تا به‌تدریج به توسعه فناوری پیچیده و کلیدی پیام‌رسان‌ها بپردازند، باردیگر نیازمند یک عزم جدی و تلاش چند جانبه هستیم. از یک‌سو کاربران باید با درک این مساله که بسیاری از ایرادات و نقص‌های برنامه‌های رایانه‌ای تنها با قرار گرفتن آنها در شرایط بار انبوه و استفاده گسترده کاربران از آن مشخص می‌شوند، شرایط موجود در پیام رسان‌های داخلی را تحمل کنند و به توسعه‌دهندگان آنها فرصت اصلاح و توسعه تدریجی محصولشان را بدهند.

دولت و دستگاه‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات نیز باید با قرار گرفتن در کنار پیام‌رسان‌های داخلی و کمک به فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، نخبگان کشورمان را در تلاش‌شان برای ارتقای سطح دانش فناوری ایران یاری کنند.

اما مهم‌تر از همه، توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان‌ها هستند که باید درک کنند انتقاد کاربران و انعکاس آنها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها مهم‌ترین سرمایه‌شان است و تمام توان خود را برای رفع ایرادات و انتقادات مورد اشاره کاربران به کار گیرند. شفافیت و پاسخگویی صادقانه به کاربران و پذیرش انتقادات تنها راه جلب اعتماد مردم است. آیا پیام‌رسان‌های داخلی آماده ورود به این مسیر هستند؟

سید مجتبی موسوی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها