شگرد

رموز ماندگار شدن یک برند

امروزه همه مردم دنیا، بلافاصله با دیدن لپ‌تاپی که پشت آن لوگوی یک سیب گاززده نقش بسته است، برند آن را تشخیص می‌دهند؛ همان‌طور که علامت روی کفش‌های کتانی، امضای برند آن است. این برندها به جایگاه نمادین رسیده‌اند؛ یعنی نه‌تنها در سراسر جهان شناخته‌شده هستند، بلکه برای دهه‌ها در همین جایگاه ایستاده‌اند. اما راز دستیابی به چنین وضعیتی چیست؟ در حالی که برخی دیگر در گذر زمان کاملاً به دست فراموشی سپرده می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۰۲

به گزارش زومیت و به نقل از INC، سون یو، مشاور طراحی و نوآوری شرکتهایی نظیر نورثفیس، تیمبرلند و رنگلر که فارغالتحصیل دانشکده بازرگانی استنفورد است، در کتاب جدید خود به این سؤال پاسخ میدهد. او بیش از 50 شرکت مختلف را مورد بررسی قرار داد تا اسرار رسیدن به جایگاه برتر یک صنعت را درک کند. سون یو پس از اتمام تحقیقاتش، پیشنهادات خود را به شرح زیر به اشتراک گذاشت.

1) منحصربهفرد باشید

به عقیده یو، اولین و مهمترین فاکتوری که شرکتها باید مد نظر قرار دهند، شناخته شدن است. محصولی که عرضه میکنید باید لااقل حاوی یک عنصر متمایز باشد؛ یعنی ویژگی خاصی که آن را از سایر رقبا پیش میاندازد. بهعنوان مثال رستوران زنجیرهای این ـ ان ـ اوت اعتبار خود را از اولویت دادن به مواد مصرفی تازه و باکیفیت به دست آورد؛ تا جایی که حتی غذا را جلوی مشتریان آماده میکردند. اینها عناصری هستند که برندهای پیشرو را در رقابتها به جایگاه برتر میرسانند.

2) جذابیت ذهنی و روانی

پس از عنصر متمایزکننده محصول، دومین فاکتور مهمی که شرکتها باید به آن توجه کنند حفظ برتری است. در دنیای واقعی، محصولات و خدماتی پایدار و ماندگارند که ارزش و مفهوم خاصی برای مشتریان دارند؛ نه برندهایی که صرفاً مد روز را دنبال میکنند. برای مثال زمانی که گوگل موتور جستوجوی خود را معرفی کرد، نهتنها نتایج جست وجوی بهتری ارائه و نیاز مردم را برطرف میکرد، بلکه طراحی صفحه بسیار سادهای داشت. این طراحی ساده حاکی از این بود که استفاده از این محصول بسیار آسان است و بالطبع، با احساسات و روحیه مردم ارتباط برقرار میکرد.

3) به نوآوری ادامه دهید

سون یو به برندهایی که در معرض فراموشی یا افول هستند توصیه میکند به عناصر و رویکردهایی بازگردند که آنها را ابتدای مسیر به محبوبیت رسانده بود. یکی از اشتباهات شرکتهای قدیمی این است که روی محصولاتی که زمانی برگ برنده آنها محسوب میشد، متمرکز میشوند. آنها گاهی این محصولات را با کمی اصلاحات جزئی بهعنوان محصول جدید عرضه میکنند.

4) مشتریان وفادار را به سفیران خود تبدیل کنید

بسیاری از شرکتها، بهاشتباه روی تبلیغات تجاری متمرکز میشوند و هزینه زیادی بابت آگهیهای بازرگانی رسانهها میپردازند. ولی بودجه بالای بازاریابی لزوماً به معنی بازاریابی مؤثرتر نیست. به گفته سون یو، بهتر است شرکتها روی یکی از محصولاتی که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است متمرکز شوند و علل علاقه و اشتیاق مردم را دریابند.

5) یک لوگوی خیرهکننده، تنها رمز موفقیت نیست

لوگوها عناصر مهمی هستند؛ زیرا مغز انسان همیشه آماده تشخیص علامتهاست. مطالعات دانشگاه امآیتی نشان میدهد مغز به کمک تصاویر، مفاهیم را در 13 میلیثانیه تشخیص میدهد. اما اگر پشت یک لوگو، داستان پرمفهومی وجود نداشته باشد، قدرت خود را تا حد زیادی از دست میدهد. اگر فکر کنید لوگو، همه چیزی است که برای تبدیل شدن به برندی ماندگار نیاز دارید، بازی را خواهید باخت. اپل ابتدای کار خود، به دنبال بازار آموزش بود و لوگوی سیب، از ایده «جلب توجه بچهها» و «هرروز برای معلم یک سیب بیاورید» حاصل شد. بهاینترتیب لوگوی شما مفهومی فراتر از یک آرم تجاری کسبوکار خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها