نوستالژی‌های ماندگار

ورق زدن تاریخ با رادیو

تقویم تاریخ. امروز دوشنبه یازدهم خرداد سال 1371 هجری شمسی، برابر با 29 ذیقعده سال 1412 هجری قمری، مطابق با اول ژوئن سال 1992 میلادی است.
کد خبر: ۱۱۳۴۹۷۴
ورق زدن تاریخ با رادیو

صد سال قبل در چنین روزی ... . همه شنوندگان رادیو با شنیدن این جمله به یاد برنامه تقویم تاریخ می‌افتند که هر روز صبح ساعت 6 و 30 دقیقه با صدای عبدا... فرجی، گوینده برنامه از رادیو ایران پخش می‌شود. آنچه این برنامه را خاص می‌کند، موسیقی تیتراژ آغازینش است که قسمت ابتدایی ترانه «زمان» گروه پینک فلوید (صدای زنگ ساعت‌ها) است که صدای تیک تیک آن رفته رفته تبدیل به تم و ضرباهنگی می‌شود و گذشت زمان را القا می‌کند.

صدای بم، پر صلابت، خشک و بیاحساس گوینده از دیگر ویژگیهایی است که تقویم تاریخ را منحصر بهفرد کرده و همه با شنیدن این برنامه رادیویی که نزدیک به چهار دهه روی آنتن رادیو ایران است، آماده رفتن به کار روزانه میشوند. در سالهای گذشته که تعداد شبکههای تلویزیونی به عدد 2 ختم میشد و برنامهای از ابتدای صبح روی آنتن نمیرفت، بچهها هم همراه با بزرگ ترها شنونده برنامه تقویم تاریخ میشدند، گرچه از آن سر درنمی آوردند، ولی عادت روزانهشان شده بود و آنها هم شنونده این برنامه خشک و رسمی بودند.

ورق زدن تاریخ در این برنامه رادیویی همیشه برای شنوندگان بزرگسال نقش آموزشی دارد و آنها هر روز با چهار تا پنج رویداد آشنا میشوند که در همان روز، اما در گذشته اتفاق افتاده است.

وقایع شامل رخدادهای عظیم اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و هنری است و تمام تقویمها (خورشیدی، قمری و میلادی) را در بر میگیرد. با این که این برنامه رسمی است، اما از آنجا که از ساختاری ساده بهره میبرد، توانسته بعد از گذشت این همه سال نظر مخاطبان را جلب کرده و آنها را با خود همراه کند.

گرچه این برنامه در طول زمان پخش حدود چند سال هم متوقف شد، اما با این حال شنونده خودش را از دست نداده و مردم علاقهمندند ماجراهای تاریخی را که در گذشته اتفاق افتاده در قالب این برنامه بشنوند؛ حتی در این برنامه با اختراعات و روز تولد دانشمندان هم آشنا میشوند که در چنین روزی اختراع شان را به ثبت رساندهاند.

شاید موفقیت این برنامه مرهون قالب ساده و لحن بسیار خاص گوینده باشد.

اولین نویسنده این برنامه یک روزنامه نگار افغان بود که در دفتر روزنامه جمهوری اسلامی کار میکرد. اولین تهیهکننده تقویم تاریخ هم زنده یاد منصور والامقام بود که در عرصه بازیگری هم فعال بود.

او یک تهیهکننده سختگیر بود و همیشه سعی میکرد از موزیکهایی با ریتم تند استفاده کند و بعد از چندی کار را به دیگر تهیهکنندگان سپرد. از دیگر حسنهای برنامه تقویم تاریخ این است که گوینده خیلی با دقت و صحیح واژهها را تلفظ میکند و در مجموع سعی دارد رسالت و مسئولیتی را که بر عهدهاش است بخوبی انجام بدهد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها