افسوس و دریغ از این که خبر خیر و خوشی از جنگل‌های کشورمان بشنویم! جنگل‌های هیرکانی شمال که مامن و ماوای انبوه زباله مردم و گردشگران شده و جنگل‌های زاگرسی غرب کشورمان هم که هر روز با یک آفت و بیماری نفسگیر مواجه است و روبه زوال. در همین زمینه روز گذشته عزت‌ا... بهشتی‌فر، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از حمله آفت پروانه جوانه خوار بلوط به 250 هزار هکتار از جنگل‌های این استان خبر داده و گفته این آفت یکی از مهم‌ترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۶۷

جنگلهای بلوط منطقه زاگرس شامل استانهای آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از شش میلیون هکتار وسعت دارد.

بهشتیفر در گفتوگو با ایرنا افزود: این آفت در استان در سالهای گذشته وجود داشته ولی به دلیل شرایط نامناسب اکولوژیکی و اقلیمی اکنون طغیان کرده و درحال توسعه است.

به گفته وی، پروانه جوانه خوار در بیشتر مناطق جنگلی استان مشاهده شده، ولی دامنه خسارت آن در مناطقی از شهرستانهای بویراحمد، بهمئی، دنا، کهگیلویه، چرام و شهرستان باشت در حال توسعه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این که این آفت در تمام حوزه زاگرس در حال فعالیت است، گفت: درواقع آفت پروانه جوانه خوار اکنون در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، آذربایجان غربی، ایلام و دیگر استانهای حوزه زاگرس فعال است و برای کنترل و مبارزه با این بیماری 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. گرچه به دلیل کوهستانی بودن و شرایط توپوگرافی نیاز به هواپیما یا پهپادهای محلول پاش هست که باعث بالا رفتن هزینه مبارزه خواهد شد.

شیوع این آفت از هشت سال پیش در جنگلهای بلوط زاگرس آغاز شده و بیشترین استانی که تحت تأثیر آن قرار گرفته کهگیلویه و بویراحمد است.

از سوی دیگر رئیس مرکز جنگلهای خارج از شمال با اشاره به این که حدود 130 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس به بیماری زغال بلوط آلوده شدهاند، گفته دستورالعملی برای حفظ اکوسیستم جنگلی زاگرس تهیه و 10 درصد بودجه زاگرس به احیای بلوط اختصاص داده شده است، ولی این بودجه کافی نیست و نیاز داریم تمام مسئولان توجه ویژهای به زاگرس داشته باشند. ریبرز غیبی با تاکید بر این که احیای جنگلهای بلوط بستگی به وضعیت بارندگی دارد، تصریح کرد: تاکنون اقداماتی را برای حفظ بلوط و زاگرس انجام دادهایم، ولی برای حفظ و احیای این جنگلها نیاز به اعتبار و ردیف خاصی از بودجه داریم. سازمان جنگلها و مراتع 10 درصد اعتبارات زاگرس را برای مدیریت جنگل و رفع خشک شدن بلوط در نظر گرفته، ولی این کافی نیست و ما نیاز داریم تمام مسئولان توجه ویژهای به زاگرس داشته باشند تا بتوانیم از زاگرس حمایت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها