ظریف: عملکرد آمریکا برجام را غیرقابل استمرار کرده است

وزیر خارجه کشورمان با اظهار تاسف از نوع عملکرد آمریکا در برجام گفت: متأسفانه عملکرد آمریکا طی دو سال گذشته، توافق را غیرقابل استمرار کرده است، حتی بدون تلاش رئیس جمهور ترامپ برای خروج از آن.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۴۷

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف در مصاحبه با شبکه بیبیسی عربی افزود: بنابراین آنچه الان برای اتحادیه اروپا مهم است، متقاعد کردن آمریکا به پایبند ماندنش به تعهداتش در توافق به جای تلاش برای راضی نگهداشتنش جهت عدم خروج از توافق است.

وی با بیان اینکه آمریکا سابقهای طولانی در عدم تعهد به توافقهای بینالمللی دارد، تأکید کرد این کشور در توافقهای بینالمللی شریکی غیرقابل اعتماد است.

ظریف درباره تهدیدات آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام افزود: ما برگها و عواملی داریم که ترامپ را از خروج، ناتوان یا مانع خروجش از توافق میشود. رئیسجمهور آمریکا به احتمال زیاد میداند که ما ایرانیها گزینههای بسیاری داریم که در زمان خودش از آن مطلع میشوند.

وزیر خارجه اظهار کرد: توافق هستهای، توافق بینالمللی چند طرفه است. آمریکا فقط یک طرف آن است. آمریکا عضو دائم شورای امنیت است و این کشور شاهد صدور قطعنامه در خصوص توافق هستهای که با اجماع صادر شد، بوده است. از طرفی دیگر، توافق هستهای توافقی معتبر و در حال اجراست، اما به این معنا نیست که همه طرفها به آن پایبند هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا در
عدم پایبندی به توافقهای بینالمللی سابقهای طولانی دارد، گفت: مثلا ببینید که توافق پاریس درباره تغییرات آبوهوایی را [در 2 ژوئن 2017] رد کرد. بنا بر آنچه اتفاق افتاده، آمریکا در پی خواستههای رئیس جمهور ترامپ میرود و این دلیلی است بر اینکه آمریکا در توافقهای بینالمللی شریکی غیرقابل اعتماد است؛ الان که برخی به دنبال توافقهای مشابه با دیگر کشورها هستند، ظاهرا آمریکا این پیام را مخابره میکند که عمر توافقهای انجام شده با آمریکا در خوشبینانهترین حالت، عمر یک دوره ریاست جمهوری است.

ظریف در پاسخ به این که در صورت خروج آمریکا از توافق، آیا اتحادیه اروپا، روسیه و چین قادرند توافق را بدون آمریکا حفظ کنند؟ گفت: این سوالی فرضی است. توافق هستهای نیازمند وجود ایران هم هست، همچنین نیازمند آمادگی آن برای ادامه کارش در چارچوب توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هستهای. برای شرکا هم ـ هر کدام که باشند ـ مهم است ایران در آن بماند چرا که ایران عاملی اساسی در این توافق است.

انتخابهای عربستان همیشه اشتباه بوده است

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص مسائل منطقهای اعلام کرد انتخابهای عربستان همیشه اشتباه بوده و هر چند در یمن تعداد زیادی از مردم جان باختهاند، اما وقت همچنان برای راهکار سیاسی هست.

به گفته ظریف، عربستان و متحدانش که قصد داشتند ظرف مدت کوتاهی «مأموریت» یمن را انجام دهند وارد سال چهارم شدهاند و همچنان هر درخواستی برای راهکار سیاسی را رد میکنند.

ظریف اعلام کرد سوریه نیز راهکار سیاسی برای حل بحران نیاز دارد و آن که برای آینده سوریه تصمیم میگیرد مردم هستند و آمریکا نمیتواند در سوریه حضور داشته باشد و این امر، تصمیمی اشتباه است که باید اصلاح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها