شرایط امروز فلسطین با توجه به وضعیت منطقه و مشغول بودن محور مقاومت به درگیری با گروهک‌های تروریستی در سوریه در مقایسه با گذشته بدتر شده است، با توجه به چنین شرایطی، رویکردی از سوی برخی کشورهای عربی به سردمداری عربستان برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی نیز وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۳۲
امید ملت فلسطین به حمایت های ایران و محور مقاومت

عربستان، بحرین و امارات در طول سال‌های اخیر به طور کلی از دایره حمایت از فلسطین خارج و حتی عربستان موضعی علیه فلسطین اتخاذ کرده و سایر کشورهای عربی را به برقراری رابطه با اسراییل تشویق می‌کند.

در طول ماه‌های گذشته نیز بن سلمان دوبار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و گفت‌و‌گوهایی با نتانیاهو برای برقراری رابطه آغاز کرده است.

همچنین وزیر خارجه عربستان چند ملاقات با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی داشته است که نشان می‌دهد کشورهای عربی در تلاش برای به حاشیه راندن موضوع فلسطین هستند، آنها به دنبال این هستند که شرایطی فراهم آورند تا رژیم صهیونیستی دست بالا را داشته باشد.

به این دلیل که عربستان در تلاش است از طریق جریان‌سازی علیه ایران و محور مقاومت به نوعی جبهه عبری- عربی علیه کشورمان و محور مقاومت تشکیل دهد.

ضمن اینکه بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان پیشنهادی به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در رابطه با «معامله قرن» داشته که اگر ملت فلسطین و تشکیلات خودگردان از بیت المقدس چشم‌پوشی کنند عربستان به مدت 10 سال، سالانه مبلغ 10 میلیارد دلار در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دهد.

در حال حاضر جنبش‌های جهادی به این نتیجه رسیده‌اند که باید از دایره عربی خارج و به سمت دایره بزرگ‌تر اسلامی متوسل شوند. به همین دلیل اسماعیل هنیه تلاش کرده است پل‌های شکسته شده میان ایران و حماس را ترمیم کند.

در همین راستا نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان نشان می‌دهد حماس به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای اسلامی، محور مقاومت و ایران است. در حال حاضر برخی کشورهای اسلامی همسو با عربستان از فلسطین حمایت نمی‌کنند و شاید بتوان گفت به جز ایران و محور مقاومت، سایر کشورها موضوع فلسطین را فراموش کرده و تلاش می‌کنند با رژیم صهیونیستی ارتباط ایجاد کنند.

در ضمن باید به این مساله اشاره کرد که عربستان به واسطه توان مالی خود تلاش می‌کند موضوع فلسطین را به حاشیه براند و برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را دشمن اصلی اعراب و ملت‌های اسلامی قلمداد کنند بنابراین با توجه به چنین رویکردی چندان انتظاری از کشورهای اسلامی برای کمک به حل مساله فلسطین نیست، در این مسیر صرفا ایران و محور مقاومت که از نفوذ بالایی برخوردار هستند در جهت حمایت از ملت فلسطین تلاش می کنند، لذا ملت فلسطین چشم به حمایت معنوی ایران دوخته است.

حسن هانی‌ زاده - کارشناس مسایل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها