برنامه‌ای که سال گذشته آغاز شده امسال هم ادامه دارد و قرار است مردم کرمانشاه، ایلام، خوزستان و آذربایجان غربی، نوروز امسال مهمان نمایش‌های خیابانی راهیان نور باشند. این نمایش‌ها با حضور 9 گروه نمایشی اجرا می‌شود و تا دهم فروردین ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۵۳

اجرای این نمایشها با عنوان «همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» در یادمان شلمچه به همت سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در حال برگزاری است و تا 10 فروردین ادامه خواهد داشت. گروههایی که در این جشنواره شرکت کردند از برگزیدههای ملی و بینالمللی هستند که از آن جمله میتوان به افرادی چون پژمان شاهوردی، حیدر رضایی، کژال راستبین و احمد صمیمی اشاره کرد.

مصطفی بوعذار، مجری طرح تئاتر خیابانی راهیان نور و دبیر کانون تئاتر دفاع مقدس خوزستان درباره این همایش به فارس گفته: تحلیل آثار نمایشی به همراه مرور خاطرات و روایت حماسهها و رشادتهای رزمندگان و تقدیر از خانواده شهدا از دیگر برنامههای این همایش است.

با شروع این برنامه نمایشهای خیابانی، تندیس نور و به رنگ مرگ به کارگردانی علیرضا قاسمی در آذربایجان غربی و سردار حرم به کارگردانی پژمان شاهوردی از استان لرستان برنامههایشان در دهلاویه و شلمچه به اجرا رسیده است.

در همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، شخصیتهای کشوری و لشکری در حین اجرای نمایشها حضور پیدا کردهاند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تماشاگر نمایش تندیس نور در یادمان شلمچه بوده است.

برگزاری این همایش، تلاشی است برای احترام به زائران سرزمین نور.

بوعذار در این باره گفت: دوست داریم وقتی زائران به این سرزمین میآیند، ره توشهای داشته باشند و وقتی برمیگردند، رهاوردی برای سال نو داشته باشند. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم میفرمایند، راهیان نور حرکتی است که باید آن را مغتنم شمرد، بنابراین برای ماندگاری تاریخ دفاع مقدس و تبیین مفاهیم ارزشمند آثار شهادت و دفاع مقدس به هنر رسانه تئاتر بویژه تئاتر خیابانی نیاز داریم. این نویسنده و کارگردان تئاتر برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب، تماشاگر بدون واسطه را از ویژگیهای تئاتر خیابانی دانست و اعلام کرد این حرکت با حمایت سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و حمایتهای سردار کارگر و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و حمایت دکتر جعفری، رئیس سازمان انجام شد.

گویا یکی از فعالیتهای این همایش اجرای نمایش در حین ورود پیکر 117 شهید از مرز شلمچه به ایران بوده که از نگاه بوعذار، چنین برنامهای به معنای آن است که هنرمندان تئاتر دفاع مقدس همراه و همدل هستند و در صورتی که بستر لازم فراهم شود، وارد عرصه خواهند شد و همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور به عنوان یک جریان به ثمر خواهد نشست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها