چهارشنبه آخر سال، با حوادث تلخ و مرگبار همراه بود. بر اساس گزارش نیروهای امدادی، حوادث امسال بیش از 500 مصدوم و چهار کشته برجای گذاشت. این آمار تا ساعات ابتدایی شب است که احتمال می‌رود تعداد مصدومان و کشته‌ها افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۰۵

به گزارش جام جم، رئیس اورژانس کشور عصر دیروز درباره آمار اولیه تلفات و مصدومان حوادث چهارشنبه سوری گفت: از ابتدای اسفند ماه تا عصر سهشنبه، سه نفر به علت انفجار مواد محترقه کشته و 388 نفر مجروح شدند.

پیرحسین کولیوند به جام جم گفت: از اول اسفند تا عصر سهشنبه، 388 نفر در جریان مراسم چهارشنبه آخر سال مجروح شدند یا جان خود را از دست دادند. در این میان 92 درصد این مجروحان مرد و 8 درصد زن بودند.

وی ادامه داد: 34 درصد مجروحان دچار سوختگی و 3 درصد قطع عضو شدند.

رئیس اورژانس کشور درباره میانگین سنی مجروحان گفت: 66 درصد مجروحان بین 6 تا 18 سال بوده و 77 درصد از آنها خودشان استفاده کننده از مواد محترقه بودند.

به گفته کولیوند 54 نفر از مصدومان توسط اورژانس پیش بیمارستانی اعزام و 9 نفر در محل درمان شدند.

وی افزود: دو نفر در زنجان و همدان جان خود را از دست دادند و از میان 274 مجروح که به اورژانس بیمارستانی مراجعه کردند 27 نفر درمان و ترخیص شدند و 93 نفر همچنان در بیمارستانها بستری هستند. شش نفر نیز در آی سی یو بستری هستند.

رئیس اورژانس کشور تاکید کرد تهران با 77 مجروح بیشترین حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری را به خود اختصاص داده و پس از آن آذربایجان شرقی با 38 نفر و آذربایجان غربی با 36 نفر در رتبههای بعدی قرار دارند.

سوختگی صد درصد

انفجار مهیب در خانهای در خیابان مرتضوی نخستین حادثه چهارشنبه سوری امسال را در تهران رقم زد. ساعت 3 و 59 دقیقه بامداد سه شنبه، اهالی محل با شنیدن صدای انفجار از خانههای خود بیرون آمدند. خانهای دو طبقه بر اثر انفجار تخریب شده بود که بلافاصله از آتش نشانی و اورژانس درخواست کمک کردند. با حضور نیروهای امدادی در محل مشخص شد، محل حادثه یک خانه دو طبقه قدیمی در یک کوچه بود که بر اثر انفجار شدید در داخل خانه بخش زیادی از دیوارها و در وپنجرههایش تخریب شده بود . در زمان حادثه، یک پسر 19 ساله هم داخل خانه بود که به دلیل آتش سوزی دچار سوختگی شدید و شکستگی استخوان شده بود که بلافاصله آتش نشانان او را به خارج از خانه برده و به نیروهای اورژانس تحویل دادند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران،از آنجا که این حادثه در ساعات بامداد رخ داد و کسی در آن ساعات در کوچه تردد نمیکرد، فقط یک نفر مصدوم شد. اگر این اتفاق در ساعات میانی روز رخ میداد، احتمال مصدومیت شدید برای عابران هم وجود داشت.

جلال ملکی با بیان این که بعد از خاموش کردن آتش دوباره انفجاری با شدت کمتر در این خانه رخ داد، گفت: همین موضوع باعث شد دو نفر از آتشنشانان از ناحیه سرو صورت مصدوم شوند که آنها را به مراکز درمانی منتقل کردیم.با حضور کارشناسان آتش نشانی و ناجا مشخص شد دراین خانه چند کیلو مواد محترقه نگهداری میشده که همین مواد باعث بروز انفجار و تخریب خانه شده است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی تهران هم در تشریح آخرین وضعیت اولین مجروح این حادثه گفت: بامداد سه شنبه پسر 19سالهای با هویت علیرضا. ه به بیمارستان سوانح سوختگی منتقل شد. براساس بررسیهای اولیه، این جوان به علت انفجار مواد محترقه دچار سوختگی شده بود.

دکتر دهمردهای افزود: پس از معاینات اولیه مشخص شد پسر جوان دچار 100 درصد سوختگی شده و دستها و پایش به علت شدت انفجار و پرتاب شکسته است.

یکی از دوستان علیرضا هم به خبرنگار جام جم گفت: بعد از حادثه خودم را به علیرضا رساندم که او درباره حادثه مدعی شد، قصد روشن کردن بخاری گازی را داشتم که خانه منفجر شد پسر جوان عصر دیروز بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

در حادثه ای دیگر ساعت 19 و 5 دقیقه انفجار خانه ای در اتوبان تهران - کرج، خیابان اردستانی به آتش نشانی اعلام شد. آتش نشانان دو ایستگاه راهی محل شده و مشخص شد در طبقه هشتم یک ساختمان ، دختری20 ساله و پسری 15 ساله هنگام کار با موادمحترقه به دلیل انفجار ،مصدوم شده اند.

پسر 15 ساله که به خاطر انفجار موادمحترقه در دستش مصدوم شده بود ، با بالگرد اورژانس به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. پزشکان پس از معاینه پسر نوجوان متوجه قطع انگشتان دست او بر اثر انفجار شدند. همچنین انفجار مواد محترقه دست ساز باعث قطع دست جوان 30 ساله و سوختگی 70 درصد وی در تهران شد.

مجروحیت مامور پلیس

مامور پلیس مبارزه با مواد مخدر هم هنگام دستگیری قاچاقچی مواد مخدر بر اثر انفجار مواد محترقه مجروح و در بیمارستان بستری شد.

صبح دوشنبه در پی شکایتهایی در گیلان مبنی بر فعالیت فردی در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با دستور قضایی وارد منزل متهم شدند.

بر پایه این گزارش، ماموران هنگام بازرسی منزل مسکونی به بستهای در داخل اتاق مشکوک شده و در بررسی این بسته با انفجار مواد محترقه مواجه شدند.

در این حادثه یکی از ماموران از ناحیه دو چشم، صورت و دست مجروح و جهت درمان به بیمارستان منتقل شد.

مرگ 2 پسر نوجوان در کرج و همدان

شب گذشته در شهر کرج بر اثر انفجار مواد محترقه پسر 15 سالهای جان خود را از دست داد.

همچنین در همدان نیز پسر نوجوانی که در حال استفاده از موادمحترقه دست ساز بود با انفجار این مواد رو به رو شد. پسر 12 ساله به بیمارستان انتقال یافت که بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

یک کشته و 3 مصدوم در زنجان

مدیر روابط عمومی اورژانس استان زنجان دیروز از مرگ زن سالخورده به علت ترس از صدای مهیب انفجار مواد محترقه خبر داد.

جواد مرادی افزود: این زن که ناراحتی قلبی داشت با شنیدن صدای انفجار مواد محترقه، دچار سکته قلبی شد و بلافاصله توسط همراهان برای نجات جان، به بیمارستان ولیعصر (عج) شهر زنجان انتقال یافت.

وی اظهار کرد: پزشکان معالج بلافاصله نسبت به انجام عملیات احیای قلبی ریوی روی این زن حادثه دیده اقدام کردند، اما این تلاشها نتیجه نداد

مرادی یادآور شد: حوالی ساعت 10 صبح سه شنبه نیز دو پسر جوان 22 ساله که در یکی از کوچههای خیابان سعدی زنجان، مشغول ساخت مواد محترقه در پشت بام بودند بر اثر انفجار این مواد، دچار سوختگی شدند.

وی تصریح کرد: این دو پسر جوان که از ناحیه دست، صورت و پا دچار سوختگی درجه یک و دو شده بودند به بیمارستان انتقال یافتند.

مدیر روابط عمومی اورژانس استان زنجان گفت: بر اثر پرتاب مواد محترقه توسط افراد ناشناس، یک دختر جوان از ناحیه سر و صورت دچار سوختگی شد.

قطع شدن دست

در حادثهای دیگر،دست یک پسر نوجوان تبعه کشور افغانستان بر اثر انفجار مواد محترقه هنگام ساخت ترقه در شهر اصفهان از ناحیه مچ قطع شد.با حضور امدادگران در محل انفجار مشخص شد، پسر 16 ساله تبعه افغانستان در حال ساخت ترقه در زیرزمین یک منزل بود که با انفجار مواد محترقه در محل، دست او از ناحیه مچ قطع و حدود 20 درصد از بدنش دچار سوختگی درجه 3 شد.

انفجار در مغازه

سه مرد جوان هم در حوالی میدان قیام اردبیل در حال ساختن بمب دست ساز بودند که با انفجار این مواد مصدوم شدند. مصدومان که از ناحیه گردن و صورت دچار سوختگی شده بودند به بیمارستان منتقل شدند.

مجروحیت 4 نوجوان در دزفول

در حادثهای دیگر، وقوع انفجار مواد محترقه دست ساز در یک خانه در محله زیبا شهر دزفول به آتش نشانی و اورژانس اعلام شد. با حضور آتش نشان و اطفا حریق مشخص شد چهار نوجوان در حال تهیه مواد محترقه دست ساز بودند که به یکباره این مواد دچار حریق میشود. بر اثر این حادثه این افراد دچار 70 درصد سوختگی شدند. مجروحان برای مدوا به بیمارستان منتقل شدند. این حادثه در ساختمانی نیمه کاره و هنگام تهیه ترقه دست ساز (اکلیل سرنج) رخ داد.

انفجار اکلیل و سرنج

معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت هم ظهر دیروز از انفجار مواد محترقه آپارتمانی در این شهر خبر داد.

شهرام مومنی گفت:بر اثر انفجار نارنجک دست ساز اکلیل سرنج در یک آپارتمان دو طبقه در بلوار شهید بهشتی،خیابان شهید نظری، مردی 30 ساله مصدوم و راهی بیمارستان سوانح سوختگی ولایت این شهر شد .

وی افزود:این جوان از ناحیه سر و صورت دچار سوختگی شد.

همچنین براثر انفجار ترقههای دستساز، سه نوجوان در شیراز بشدت مصدوم شدند.قبل از ظهر دیروز دو جوان 13 و 11 ساله در دو نقطه مختلف شیراز بر اثر انفجار ترقه دست ساز دچار مصدومیت شدند.یکی از این حوادث در بلوار ولایت و دیگری در محمودآباد کرونی اتفاق افتاد. در سومین حادثه نوجوان شیرازی که مشغول بازی در حیاط خانه بود، هم به علت پرتاب مواد محترقه از سوی رهگذران از ناحیه دو دست و دو پا مجروح شد. این مجروح پس از انتقال به بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت.

عصر دیروز ، بر اثر انفجار مواد محترقه در پیکان شهر، 50درصد از ساختمان سه طبقهای تخریب و مرد 35 ساله ای از ناحیه دست و سر مصدوم شد.

سخنگوی آتشنشانی تهران استفاده از مواد محترقه و درست کردن نارنجک را علت این حادثه اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها