در روزهای واپسین سال به سر می‌بریم و ایام نوروز در پیش است. ضمن تبریک پیشاپیش سال نو به کلیه هموطنان ارجمند، در این یادداشت به بعضی از مهم ترین نکات مرتبط با سلامت غذا در سفرهای نوروزی پرداخته می‌شود؛ چرا که در ایام نوروز بسیاری از خانواده‌ها به مناطق مختلف سفر می‌کنند تا اوقات فراغت خود را به نحو خوشایند و مطلوبی سپری کنند.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۰۹

تناول انواع خوراکهای مطبوع و دلپذیر، سفر را خاطره انگیزتر میکند. اما برخلاف ایام معمول و روزمره، در زمان مسافرت برای نگهداری، طبخ و مصرف غذا محدودیتهایی وجود دارد؛ لذا باید در حفظ سلامت غذای مصرفی در سفر کوشید تا خدای نکرده منجر به مسمومیت غذایی نشود.

در ادامه به بعضی از مهمترین نکات بهداشتی مرتبط با بهداشت مواد غذایی در سفر اشاره میشود.

مصرف غذاهای خانگی در طول سفر در مقایسه با غذاهای عرضه شده در رستورانها بهداشتی تر است و ارجحیت دارد؛ از طرفی، همکاری جمعی و مشترک اعضای خانواده در تهیه یک وعده غذایی در دل طبیعت و گردشگاه ها، تجربه و خاطره خوشایندی ایجاد خواهد کرد. در هر حال روشن است مواد خام اولیه برای تهیه وعده غذایی باید از کیفیت بهداشتی بالایی برخوردار باشند.

حتی در صورت تمایل به مصرف غذا در رستوران، به هیچ وجه مراجعه به رستورانهای بین راهی (که در جادههای مواصلاتی بین شهرها دایر هستند) توصیه نمیشود.

بهتر است طوری برنامه ریزی شود که هنگام صرف وعده غذایی، مسافران در یکی از شهرها حضور داشته باشند تا امکان مراجعه به رستورانهای داخل شهر را پیدا کنند. گفتنی است پاکیزگی ظاهری فضای فیزیکی و نیز پرسنل رستوران، ارتباط مستقیمی با سلامت غذا دارد.

بهتر است از خوردن سالاد و سبزی در رستورانهای بین راهی پرهیز شود. در صورت خرید مستقیم سبزی از مراکز فروش سبزی، باید مراحل پاکیزه سازی، انگل زدایی، ضدعفونی و آبکشی بخوبی انجام شود. در ضمن کیفیت آب مورد استفاده برای شست وشوی سبزی باید در حد آب آشامیدنی باشد.

مصرف میان وعدههای غذایی از دستفروشهای خیابانی (مثلا خرید سمبوسه، پیراشکی، لوبیا، عدسی و ...) توصیه نمیشود.

بهتر است ساندویچهای خانگی قبل از سفر تهیه نشوند، بلکه مواد اولیه ساندویچ در ظروف جداگانهای قرار داده شوند و در طول سفر و قبل از مصرف اقدام به تهیه ساندویچ کرد. دلیل این است گوجه و خیار شور مرطوب هستند و انتقال رطوبت این محصولات به نان یا ماده اصلی ساندویچ باعث فسادپذیری آن میشود. گفتنی است ساندویچ سالاد الویه یک ماده غذایی پرخطر است و حتی سالاد الویه خانگی نیز باید در اولین زمان ممکن در طول سفر به مصرف برسد.

بهتر است حتی المقدور از خرید سالاد الویه فلهای از رستورانها اجتناب شود، اما خرید سالاد الویه کارخانهای از سوپرمارکتها در صورت توجه به تاریخ مصرف آن بدون اشکال است.

غذاهایی که از قبل پخته شدهاند، باید بلافاصله قبل از مصرف به طور کامل حرارت داده شوند. به عبارت دیگر اگر غذای پخته شده به مدت بیشتر از دو ساعت باقی بماند، باید قبل از مصرف مجدد گرم شود.

دکتر بهادر حاجی محمدی

سرپرست مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها