تشریح آخرین وضعیت جرایم در سال 96 از سوی سخنگوی ناجا

برخورد روزانه پلیس با200 کانال تلگرامی متخلف

افزایش 2 درصدی سرقت خرد، مرگ 16 هزار نفر در تصادفات رانندگی، انهدام 3400باند سرقت، برخورد روزانه با 200 کانال تلگرامی و اعلام جزئیات طرح نوروزی مهم‌ترین بخش‌های آخرین نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی است.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۱۶

سردار سعید منتظرالمهدی دیروز در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت جرایم در سال 96 پرداخت و طرحهای نوروزی پلیس را تشریح کرد. وی در ابتدا با اعلام این که 27 هزار گشت همزمان پلیسهای تخصصی در ایام نوروز فعال خواهند بود، گفت: 3770 گشت خودرویی2010 گشت موتوری و 2900 پاس پیاده، برای ایجاد آرامش مردم در کشور فعال خواهند بود.

سخنگوی ناجا افزود: در این طرح 1330کانکس و 450 چادر نوروزی بر پا میشود. همچنین 700 ایستگاه بازرسی موقت و 104 ایستگاه بازرسی ثابت از سوی پلیس پیشگیری، آماده خدمات رسانی هستند.

16هزار کشته در تصادفات

به گفته وی، روند رو به کاهش جان باختگان حوادث رانندگی ازسال 85 که 27 هزار نفر بوده و امروز به 16 هزار نفر رسیده است، حاصل همکاری تمامی دستگاههای ذیربط و ارتقای فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بوده است و امیدواریم روزگاری برسد که یک نفر کشته هم در تصادفات نداشته باشیم.

منتظرالمهدی با ابراز تاسف از این که رتبه اول جان باختگان سوانح رانندگی به راکبان موتور سیکلتها با سهم 25 درصد از کل فوت شدگان سپس عابران پیاده با حدود 21 درصد تعلق میگیرد، گفت: بیشترین علت تصادفات در سال 96 با ضریب 5/38 درصد به علت بی توجهی به جلو و رعایت فاصله طولی است و رعایت نکردن حق تقدم 6/21درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه 1/13 درصد و انحراف به چپ 2/8درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.

به گفته وی بیشترین زمان تصادفات بین ساعات 16 تا 20 رخ میدهد.

افزایش سرقت خرد

سخنگوی ناجا افزود: انهدام 3400 باند فعال در کار سرقت و دستگیری 499 خریدار اموال مسروقه، کشف بالغ بر 90درصد خودروهای مسروقه و کاهش 34درصدی سرقت از بانکها، کاهش 10درصدی سرقت از طلافروشیها، کاهش 8درصدی سرقت از خودروها، کاهش 7درصدی سرقت به عنف و کاهش 3درصدی سرقت مسلحانه از جمله فعالیتهای ستودنی ماموران پلیس آگاهی است که شبانه روز در حال مقابله با مجرمان در حوزههای مختلف هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین سرقتها بین ساعات 18 تا 21 رخ داده است، گفت: متاسفانه در سال 96 با افزایش 2درصدی سرقتهای خرد و افزایش 3درصدی سرقت از خانه مواجه بودیم؛ که هرچند در این زمینه شاهد افزایش 2درصدی کشف به کشف هستیم.

کشف 668 تن مواد مخدر در کشور

منتظرالمهدی افزود: امسال شاهد افزایش 14 درصدی کشفیات مواد مخدر بوده ایم به گونهای که بالغ بر 684 تن از انواع مواد مخدر بویژه تریاک، کشف و ضبط شده است.

برخورد با 3000 کانال مرتبط با موادمخدر

وی ادامه داد: پلیس فتا که این روزها تبدیل به چشم و گوش همیشه بیدار جامعه شده، با رصدهای آنی و گشتزنی در فضای مجازی به رغم افزایش 44 درصدی جرایم در این فضا، خوشبختانه توانستهاند 84 درصد جرایم را کشف کنند که در مقایسه با پلیس سایر کشورهای پیشرفته بیش از 50 درصد رشد داشته است.

سخنگوی ناجا با بیان این که 46 درصد جرایم در فضای تلگرامی و 25 درصد در اینستاگرام رخ میدهد، گفت: بیشترین جرایم در حوزه کلاهبرداریهای مالی و برداشتهای غیرمجاز با 35 درصد است. شناسایی و برخورد با 3320 کانال، گروه و سایت در حوزه خرید، فروش و آموزش و تولید مواد مخدر از جمله فعالیتهای مردان تیز بین پلیس فتاست که مجرمان حقیقی در پس فضای مجازی را در کمترین زمان شکار میکنند. وی تاکید کرد: مسدود شدن روزانه حدود 200 کانال که در حوزه انواع جرایم فعالیت میکنند نشان از چیرهدستی پلیسی دارد که پشت پرده دستان ناپاک را آشکار کرده و نقاب از رخ شیادان برمیدارد؛ هر چند که ضرورت ارتقای دانش رسانهای و سواد فضای مجازی کاربران برای ناکام ماندن مجرمان کاملا احساس میشود.

کشف 26 میلیون ماده محترقه

منتظرالمهدی با اعلام این که بالغ بر 26 میلیون ماده محترقه طی ماههای اخیر کشف و ضبط شده است، گفت: 18 میلیون و 500 هزار عدد آن در محدوده زمانی یک ماه گذشته ضبط شده که هشت میلیون آن مواد محترقه پر خطر بوده است. در این رابطه 150 نفر دستگیر و تحویل مراجع ذیصلاح شدهاند.

وی همچنین از افزایش 27 درصدی انهدام باند جعل مدارک مسافرتی و دستگیری 23 نفر در این خصوص و همچنین افزایش 15 درصدی کشف مدارک مسافرتی و هویتی جعلی به میزان 5411 فقره خبر داد و گفت: انهدام 104 باند قاچاق انسان و افزایش 82 درصدی جلوگیری از ورود و خروج افراد غیر مجاز، افزایش 7درصدی کشفیات سلاح و 7درصد کشفیات سوخت، افزایش 13درصدی کشفیات مشروبات الکلی و همچنین ایجاد سامانه کنترلی در مرز اروند رود و کمک شایان به توسعه اقتصادی در وضعیت معیشتی استانهای همجوار از دیگر اقدامات پلیس گذرنامه است که در سال جاری محقق شده است.

انجام عملیات رهایی گروگان در 4 استان

سخنگوی ناجا در ادامه با اشاره به فعالیتهای پلیس یگان ویژه گفت: ماموریتهای مهم گروگانگیری و رهایی سال 96 در استانهای تهران، اصفهان، کرمانشاه، مشهد و همچنین مجلس شورای اسلامی و ... صورت گرفته است در حالی که در سال 95 در حوزه ماموریتهای مهم رهایی گروگان در سطح کشور هفت مورد داشتیم.

استرداد 24 مجرم فراری

بازداشت و استرداد 24 مجرم فراری به خارج از کشور و رهایی دو گروگان و بازگشت آنها به کشور از جمله اقدامات پلیس اینترپل بود که سخنگوی ناجا به آن اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها