انیس نقاش، تحلیلگر لبنانی می‌گوید انتخابات پارلمانی لبنان در ماه‌های آینده ذهن سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را سخت به خود مشغول کرده است . به گفته وی علت اصلی سفر سعد الحریری به ریاض نیز همین بود . وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: سعودی‌ها پس از شکست در پروژه خود مبنی بر فشار بر سعد الحریری و اتخاذ مواضع شدید علیه حزب‌ا... لبنان و بازداشت او در عربستان، متوجه شدند اشتباه بزرگی مرتکب شده و اکنون با فشارهای فرانسه و آمریکا در صدد بازسازی روابط خود با حریری هستند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۷۶

به گفته این متفکر لبنانی انتخابات پارلمانی لبنان در ماههای آینده ذهن سعودیها و آمریکاییها را به خود مشغول کرده است. آنها از نتایج این انتخابات هراس دارند. زیرا نگرانند اکثریت پارلمان بعدی لبنان به نفع آمریکا و عربستان نباشد و به همین دلیل نیز بهدنبال تفاهم با سعد الحریری برای انتخابات پیشرو و نحوه مصالحه وی با نیروهای لبنانی (قوات اللبنانیه) به ریاست سمیر جعجع هستند. به گفته نقاش علت اصلی سفر الحریری به عربستان همین بود و سعودیها از این راه میکوشند در لبنان یک بار دیگر ایفای نقش کنند .

این کارشناس لبنانی در ادامه درباره احتمال نزدیکی سعودیها به میشل عون، رئیسجمهور لبنان از طریق حریری نیز تصریح کرد: این سخن اشتباه است. امکان این نزدیکی وجود ندارد و جایگاه حزبا... در کنار میشل عون بسیار قوی است. اگر کسی تصور میکند سعد الحریری میتواند با نزدیکی به میشل عون جبههای علیه حزبا... تشکیل دهد، این موضوع غیرممکن است. میشل عون روابط قوی با مقاومت دارد و میداند رابطه با سعودیها بویژه پس از اقداماتشان علیه سعد الحریری جدی و قابل اطمینان نیست.

وی درخصوص اختلافات پیش آمده میان میشل عون و نبیه بری نیز بیان کرد: مشکلی در لبنان در زمینه قدرت و نقش مقامات در اداره مسائل و پروژهها وجود دارد؛ به این معنا که برخی معتقدند پروژهها با امضای نبیه بری میتواند اجرایی شود و رئیس جمهور نیز معتقد است امضای وی بدون دیگران کفایت میکند. در واقع درگیری بر سر نفوذ در لبنان است. حزبا... بهعنوان واسطه و میانجی همیشه برای نزدیک کردن دیدگاهها و حل این مشکلات تلاش میکند و موفق
بوده است.

انیس نقاش در پایان درباره تهدیدات صهیونیستها علیه لبنان نیز تاکید کرد: اسرائیل بخوبی درک میکند هرنوع درگیری علیه لبنان به جنگی وسیع منتهی میشود و برای جنگ علیه لبنان آماده نیست. طبق تحلیل من، امروز جنگ غیرمحتمل است مگر این که حادثهای معین خارج از کنترل رخ دهد که امکان دارد منتهی به جنگ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها