97 درصد چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شدید

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت خشکسالی در استان، افزود: در حال حاضر 97 درصد استان دچار خشکسالی شدید است و سه درصد آن دچار خشکسالی است.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۴۱

به گزارش ایسنا، شاهرخ پارسا اظهار کرد: تجمیع کمبود بارش در سال 96 بسیار زیاد است و کمبود میزان بارندگی در استان طی 10 سال اخیر حدود 1295 میلیمتر بوده است.

وی در ادامه گفت: سال 96-97 را به گونهای آغاز کردیم که بارش موثر در نیمه غربی با یک ماه تاخیر و در نقاط دیگر استان با سه ما تاخیر همراه بوده است.

پارسا خاطرنشان کرد: میانگین بارش امسال در استان تا امروز 107.8 میلیمتر بوده که در مقاسه با مدت مشابه سال گذشته که 338 میلیمتر بوده است 68 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 71 درصد کاهش داشتهایم

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت خشکسالی در استان، افزود: در حال حاضر 97 درصد استان دچار خشکسالی شدید است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر از 60 درصد بارش در استان به صورت برف بوده است، افزود: علاوه بر کاهش بارندگی، موضوع دیگری که موجب نگرانی شده، تغییر نوع بارندگی بوده است.پارسا تصریح کرد: در سال گذشته تنها 23 درصد از میزان بارش برف استان در ایستگاه شاخص کوهرنگ بوده است که این میزان در سال 94-95 حدود 69 سانتی متر و در سال 95-96 حدود 41 سانتی متر بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ماندگاری برف در سال از 149 روز به کمتر از 80 روز رسیده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: میزان بارندگی بلند مدت در پاییز سال گذشته 166 میلیمتر بوده که در پاییز امسال این میزان به 39 میلیمتر رسیده و هم چنین میزان بارش در زمستان سال گذشته 170 میلی متر بوده که از ابتدای دی ماه تا امروز این میزان به 68 میلی متر رسیده است.

پارسا در پایان گفت: علت خشکسالی تغییر اقلیم و افزایش دماست که با استفاده بهینه آب و سازگاری با این وضعیت میتوان بر این مشکل غلبه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها