مظلومیت مدافعان حرم همان‌طور که در عالم واقع وجود دارد، در سینما هم کماکان پابرجاست و هنوز سینمای داستانی ما آن‌طور که شایسته است، نتوانسته حق مطلب را درباره این سربازان جان برکف میهن ادا کند. هرچقدر سینمای مستند به‌طور مستقیم سراغ این موضوع رفته و توانسته تا اندازه‌ای گوشه‌ای از فداکاری مدافعان حرم را نشان دهد، سینمای داستانی به دلیل معذوریت‌هایی امکان روایت این فضا و ترسیم شخصیت‌های تلاشگر را در این زمینه ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۳۵۸۷

نتیجه این میشود که حتی فیلمی به وسعت و اهمیت «به وقت شام» هم به دلایلی که ابراهیم حاتمی کیا در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در جشنواره اخیر فیلم فجر عنوان کرد، چندان نمیتواند سراغ عزیزان مدافع حرم و مظلومیت آنها برود. با این حال نمیتوان منکر نیت سازندگان آن برای طرح این موضوع و جلب توجه افکار عمومی به این قضیه شد.

از اینرو اکران به وقت شام، برای خانوادههای مدافعان حرم بیمناسبت و بی دلیل نیست و میتواند ادای دینی باشد به قهرمانان وطن و خانوادههای آنها.

آنطور که فارس گزارش داده، به وقت شام، شامگاه شنبه برای خانواده شهدای مدافع حرم در پردیس سینمایی هویزه مشهد به نمایش درآمد و ابراهیم حاتمیکیا هم دقایقی برای حاضران صحبت کرد. در بخشی از این مراسم که با تقدیر خانواده شهدای مدافع حرم از حاتمیکیا همراه بود، پدر یک شهید مدافع حرم روی صحنه رفت و اقدام حاتمیکیا در ساخت «بهوقت شام» را همتراز با مجاهدت شهدای مدافع حرم دانست. بخشی از حرفهای کارگردان فیلمهایی چون آژانس شیشهای، روبان قرمز و به نام پدر از این قرار است:

*قسم میخورم برای به وقت شام، خودم را ذرهای نمیدانم.

*فیلمهای عملیات مدافعان حرم در عراق و سوریه را زیاد نگاه کردهام، جنس عملیات آنجا بسیار متفاوت است و خیلی در غربت عمل میشود، چیزی که ما در جنگمان نداشتیم.

*جنگ ما در خاک خودمان بود و در شرایط پرقدرتی به سر میبردیم، عقبه و پشتوانهمان خیلی محکم بود، رزمندگان ما مفتخر برمیگشتند اما در مورد مدافعان حرم بویژه در اوایل جنگ سوریه وضعیت بشدت غمانگیز بود.

*به وقت شام را برای شما (خانواده شهدای مدافع حرم) نمیتوانم بسازم، این فیلم را ساختم تا بقیه ببینند.

*برای ساخت یکی از صحنههای فیلم که در آن داعش از سر بریدن اسرا فیلمبرداری میکند، چهار روز دنیا برایم تیره و تار بود. پس من نمیتوانم حس شما را منتقل کنم. گمان میکنم تنها ذرهای از شما را آن هم با عالم خودمان به دیگران منتقل میکنم.

*معتقدم سینما چنین قدرتی ندارد که بتواند این حس را منتقل کند. عالمی که ما بهعنوان اهالی سینما در آن نفس میکشیم، مشابه همین بچههای فاطمیونی است که شهید برمیگشتند و نباید صدایش را درمیآوردم و باید به اسم دیگری میبود، یا بچههایی که میآمدند و میگفتند مثلا در کردستان و غرب شهید شدند و من شاهد بودم.

*غربت ما در حوزه سینما مانند همان روزهاست. دعا کنید قدرت پیدا کنیم و کمی به شما نزدیکتر شویم. البته این توفیق میخواهد و توفیق چیز سادهای نیست. امیدوارم تا نفس دارم بتوانم از این بچهها بگویم.

*من به دیدبانی مشهورم اما بچهها خیلی جلو رفتند و من عقب ماندم. این لطف شماست که مرا مورد تشویق قرار میدهید. امیدوارم نسل پسران و فرزندان ما جرأت پیدا کنند به این حوزه وارد شوند.

*غربت این حوزه بهدلیل امنیتی بودن بخشی از آن بود که نمیشد به آن اشاره کرد. من هم نمیتوانم بگویم، فقط شش ماه فکر کردم از چه زاویهای وارد شوم که مسأله مذهب در میان نباشد. خوشحالم که آقای ظریف و سردار سلیمانی این فیلم را پسندیدند و امیدوارم بتوانم ذرهای از حس خانواده شهدا را به تصویر بکشم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها