طبق مصوبه مجلس در لایحه بودجه 97 کل کشور دولت مخیر است یا بالغ بر 25 میلیون نفر را از قطار یارانه بگیران حذف کند یا آن که با مجوزی که مجلس داده، راه فعلی را در تخصیص یارانه ادامه دهد.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۵۷

به گزارش فارس، لایحه بودجه 97 کل کشور پس از چکشکاری در کمیسیون تلفیق بودجه هماکنون در صحن علنی مجلس، مراحل نهایی و تصویب را میگذراند. یکی از مهمترین مباحث موردنظر جامعه و نمایندگان که اهمیت فراوان و حساسیتهای خاص خود را دارد به موضوع تبصره 14 لایحه برمیگردد که در مورد درآمدهای هدفمندی یارانهها و پرداخت یارانه نقدی به خانوار اختصاص دارد.

دولت در لایحه بودجه 97 پیشنهاد پرداخت 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را به مجلس ارائه کرد که در آن بالغ بر 30 میلیون نفر غیر نیازمند و ثروتمند یارانهبگیر باید حذف میشدند، اما این رویکرد با مخالفت شدید نمایندگان روبهرو شد تا جایی که کمیسیون تلفیق بودجه، رقم یارانه نقدی را از 23 به 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

درعینحال مجلس برای پوشش کامل افراد یارانهبگیر یعنی چیزی حدود 76 میلیون نفر این امکان را برای دولت پیشبینی کرده تا سقف 41 هزار میلیارد تومان از محل جابهجایی اعتبارات بتواند یارانه نقدی را به خانوار پرداخت کند. علاوهبر این دولت اختیار دارد بر اساس برقراری آزمون وسع، ثروتمندان یارانهبگیر را از قطار یارانهبگیران پیاده کند.

در این باره حمیدرضا حاجی بابایی در گفتوگو با فارس با اشاره به این موضوع عنوان میکند 30 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی اختصاص یافته و اگر امکان جابهجایی ردیفها وجود نداشته باشد، دولت موظف است حدود 25 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند سقف تعیینشده را رعایت کند، زیرا امکان افزایش منابع داده نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: همچنین ردیف عمومی در بودجه برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد که بتواند همه یارانه بگیران را پوشش دهد.

درعینحال سیدحمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در این باره به فارس گفت: 30 هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه نقدی در تبصره 14 وجود دارد و این امکان در نظر گرفته شده تا 41 هزار میلیارد تومان از محل جابهجایی ردیفها افزایش یابد.

در حال حاضر تبصره 14 لایحه بودجه 97 که مراحل نهایی خود را در صحن علنی میگذراند، حکایت از دو رویکرد و نگاه مجلس به یارانه نقدی دارد. رویکرد اول، ادامه روند موجود یعنی پرداخت یارانه و فراهم کردن امکانات قانونی برای این موضوع است. رویکرد دوم، حذف یارانه ثروتمندان در صورت حصول اطمینان از بانکهای اطلاعاتی بر اساس آزمون وسع است که دولت باید معیارها و شاخصهای آن را تعیین کند.

این تبصره فضایی را پیش روی دولت ایجاد کرده تا روی لبه حذف ثروتمندان از یارانه و ادامه شرایط موجود حرکت کند و مخیر است تا همان 30 هزار میلیارد تومان یارانه بدهد و مابقی را با اجرای آزمون وسع حذف کند یا اینکه تا 41 هزار میلیارد تومان ناشی از مجوز جابهجایی ردیفها، راه فعلی را در پرداخت یارانه نقدی به همه ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها