مجلس بخش درآمدی هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد

درآمد هدفمندی یارانه‌ها 99000 میلیارد تومان

بر اساس مصوبه مجلس، برای اولین بار در 8 سالی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده، از سال 97 تمامی درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به حساب آن نزد خزانه کل واریز می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۰۰

یکی از اختلافات دیرینه مجلس و دولت بر سر درآمد واقعی هدفمندی یارانهها بود. دولت در سالیان اخیر اصرار میکرد که درآمد هدفمندی یارانهها حدود 40 هزار میلیارد تومان است و در صورت پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار مردم، برای بخش تولید و سلامت، بودجهای باقی نمیماند. بنابراین چارهای جز حذف یارانه میلیونها نفر از مردم نیست. به همین منظور دولت در لایحه بودجه سال 1397 منابع توزیع یارانه نقدی را 23 هزار میلیارد تومان درج کرده بود که به معنای حذف یارانه بیش از 33 میلیون نفر بود.

اما عدهای از نمایندگان مجلس معتقدند که درآمد واقعی دولت از افزایش قیمتها در چارچوب هدفمندی یارانهها نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان است و دولت برای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم هم مشکلی ندارد. به گفته نمایندگان مجلس، بخش اعظم درآمد هدفمندی یارانهها در شرکتهای دولتی تابعه وزارت نفت و نیرو باقی میماند وگرنه دولت در این زمینه کسری ندارد.

مجلس معتقد است باید دولت همه درآمدهای خود را از محل هدفمندی به خزانه واریز کند تا امروز این اتفاق نمیافتاد و یکسری شرکتهایی مانند شرکت گاز و برق درآمدهایی داشتند که صرف هزینههایشان میکردند و درآمدهایشان را به خزانه واریز نمیکردند. سازمان برنامه و بودجه نیز بشدت از این روند حمایت میکرد اما وزارت نفت و برخی دستگاهها با این روند مخالف بودند.

سرانجام در جلسه دیروز مجلس، جدول منابع و مصارف تمامی درآمدهای هدفمندی یارانهها در لایحه بودجه 1397 تعیین شد. بر اساس مصوبه مجلس، از سال آینده حدود 99 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانهها خواهد بود که تمامی آن باید به حساب هدفمندی یارانهها واریز شود. به طور دقیقتر مجموع درآمدهای هدفمندی یارانهها در سال 97 ، 98 هزار و 834 میلیارد تومان میشود که 37 هزار میلیارد تومان آن به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اختصاص مییابد. با این رقم، میزان حذفیات افراد از دریافت یارانه نقدی نسبت به درخواست 33 میلیون نفری دولت، به چند میلیون نفر کاهش خواهد یافت. البته رقم دقیق حذفیات یارانهها در بخش هزینهای لایحه بودجه تعیین خواهد شد. برای پرداخت یارانه نقدی به همه افراد متقاضی که هماینک یارانه میگیرند، حدود 42 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آخرین گزارش مکتوب دیوان محاسبات هم نشان میدهد در سال 1395 درآمدهای هدفمندی یارانهها 89 هزار میلیارد تومان و در 8 ماهه اول، سال 1396، 68 هزار میلیارد تومان بوده است که با لحاظ 4 ماه بعدی، 102 هزار میلیارد خواهد بود.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه دیروز مجلس با حمایت از مصوبه کمیسیون تلفیق درباره هدفمندی یارانهها، این مصوبه را موجب کاهش اختلاف دولت و مجلس بر سر این موضوع دانست.

سود سپردههای مجوزدار دستگاههای 3 قوه
به خزانه واریز می
شود

نمایندگان مجلس در مصوبهای دیگر مقرر کردند سود سپردههای مجوزدار دستگاههای مرتبط با قوای سهگانه به خزانه واریز شود. نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر چهارشنبه و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی جزء 2 تبصره 12 این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن از ابتدای سال 97، سود دریافتی ناشی از سپردههای دارای مجوز دستگاههای مشمول (سه قوه) به استثنای بانکها، بیمهها و صندوقها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه، وجوه درآمد اختصاصی واریز میشود.

در جریان بررسی این ماده، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز این بند را مغایر اصل 110 قانون اساسی دانست و نمایندگان نیز با 106 رای موافق، 59 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر این اخطار را وارد دانستند. اگرچه رئیس مجلس گفت که این اخطار به بخش هزینهای این تبصره مربوط است.

علی لاریجانی در این باره، گفت: این دستگاهها نمیتوانند از حسابهای جاری و عمرانی خود سود بگیرند. آنها ممکن است یک درآمد اختصاصی داشته باشند که آن هم باید مجوز داشته باشد و ما گفتهایم سودش را به خزانه واریز کنند که البته صد درصد آن به خود آنها تخصیص مییابد و این کار برای شفاف شدن درآمد آنها انجام میشود.

افزایش بهای آب، برق و گاز با پیشنهاد وزارت نیرو امکانپذیر است

نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی چهارشنبه 25بهمن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 با افزایش بهای آب، برق و گاز در سال 97 براساس پیشنهاد وزارت مربوط و تصویب هیأت وزیران موافقت کردند.

مالیات بر درآمد کارکنان تأمین اجتماعی

در مصوبهای دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مالیات بر درآمد کارکنان تأمین اجتماعی را همانند کارکنان رسمی دولت 10 درصد تصویب کردند.

علیاصغر یوسفنژاد،سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه کمیسیون تلفیق بند الحاقی 4 تبصره 11 لایحه بودجه که در آن مقرر شده بود واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانههای بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع است، از متن لایحه بودجه حذف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها