رئیس سازمان انتقال خون با هشدار نسبت به پلاسمافروشی در کشور گفت: اقدامی برای نظارت بر توسعه پالایشگاه پلاسما که اکنون به شرکت پالایش و پژوهش تبدیل شده، وجود ندارد و از طرفی مرکز جمع‌آوری پلاسما هم در حاشیه شهر برای کسب درآمد راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۲۵

به گزارش ایلنا، علیاکبر پورفتحالله افزود: مطالعات متعددی نشان داده که خون و فرآوردههای خونی از جمله پلاسما وقتی به کسب و کار و درآمد تبدیل میشود، میتواند مخاطبان را تغییر بدهد. افرادی که داوطلبانه این کار را انجام میدهند با افرادی که به خاطر پول این کار را میکنند، متفاوت هستند.

به گفته وی قبل از تاسیس سازمان انتقال خون با پدیده خونفروشی روبهرو بودیم و امروز همین موضوع درباره پلاسما وجود دارد.

رئیس سازمان انتقال خون عنوان کرد: هفت مرکز جمعآوری پلاسما ایجاد شده که در آنها با همان پدیدههایی که همیشه نگران آن بودیم روبهرو شدهایم؛ یعنی ما میخواستیم جمعآوری پلاسما به کسب و کار تبدیل نشود در صورتی که این اتفاق افتاد و یکی از مراکز جمعآوری پلاسما در مرکز شهر و شش مرکز دیگر آن در حاشیه شهر راهاندازی شده است.

پورفتحالله ادامه داد: وقتی برای این موارد پول پرداخت میشود، مخاطبان از پایگاههای اجتماعی مختلف به این سمت میآیند و ممکن است بسیاری از مسائل را کتمان کنند. به طور مثال یکی از بحثهایی که وجود دارد، دوره پنجره آزمایشگاهی است، یعنی زمانی که ویروس به میزانی نرسیده که در روشهای آزمایشگاه تشخیص داده شود و در این مورد فقط با تکیه کردن به صداقت فرد اهدا کننده میتوان از سالم بودن خون مطمئن شد، اما وقتی مساله مالی مطرح میشود طبیعتا ممکن است آن صداقت از بین برود.

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه اهدای خون و پلاسما به سمت اهدای داوطلبانه حرکت میکند، بیان کرد: از نظر اخلاقی هم این مساله بشدت در دنیا مورد توجه است که به خاطر کرامت انسانی، اجزای بدن انسان قابل معامله و خرید و فروش نیست و نباید اجازه معامله اجزای بدن را داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها