برخی شخصیت‌های مصری در بیانیه‌ای با توصیف انتخابات ریاست جمهوری به «تئاتری طنزآمیز» از مردم خواستند آن را تحریم کرده و نتایجش را به رسمیت نشناسند. این در حالی است که روز گذشته مهلت ثبت‌نام برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و در بین داوطلبان، نامزد مهمی که بتواند رقیبی برای عبدالفتاح السیسی باشد به چشم نمی‌خورد.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۵۳

به گزارش ایسنا و به نقل از رای الیوم، شماری از شخصیتهای برجسته مصر با صدور بیانیهای خواستار تحریم انتخابات ریاستجمهوری این کشور شدند. از جمله این شخصیتها از افرادی چون عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد سابق ریاست جمهوری، هشام جنینه رئیس سابق دیوان محاسبات اداری مصر و محمد انور سادات عضو سابق پارلمان این کشور یاد میشود. شخصیتهای مذکور با صدور بیانیهای تاکید کردند، اقدامات امنیتی و اداری دولت برای ممانعت از انجام رقابت سالم در انتخابات آتی و تلاش برای خالی کردن میدان انتخابات از نامزدها بخصوص بازداشت تیم سامی عنان، رئیس سابق ستاد ارتش نشان میدهد انتخابات آینده از پیش کاملا مهندسی شده است. به گفته این بیانیه، دولت مصر فقط بهدنبال نامزدی است که در رقابت با عبدالفتاح السیسی، نقش «سیاهی لشکر» را بازی کند. پیش از این حزب «الوفد» مصر نیز انتخابات آینده ریاست جمهوری در مصر را تحریم کرده بود. این درحالی است که حزب سلفی «نور» بزرگترین حزب رسمی سلفی در این کشور، گفته است از نامزدی السیسی حمایت میکند. این حزب در 2014 نیز از السیسی حمایت کرد و در ماجرای براندازی محمد مرسی با او همکاری داشت.

روز گذشته هیات ملی انتخابات مصر اعلام کرد امروز (دیروز) مهلت ثبتنام نامزدها به پایان میرسد. قرار است انتخابات ریاستجمهوری مصر در پایان مارس آتی برگزار شود. روزنامه رای الیوم دیروز از ثبتنام مصطفی بکری، یکی از نزدیکان السیسی خبر داد. در بین دیگر ثبتنامکنندگان افرادی چون موسی مصطفی موسی، رئیس حزب لیبرال «الغد»، اکمل قرطام، رئیس حزب محافظهکاران و احمد الفضالی، رئیس حزب دموکراتیک «صلح» حضور دارند که آنها نیز پیشتر حمایت خود را از السیسی اعلام کرده بودند.

در پی این تحولات، لمیس الحدیدی، چهره مطبوعاتی مصر در گفتوگویی تلویزیونی با انتقاد از معرفی چهرههای نزدیک به دولت در انتخابات آتی گفت: من این نامزدهایی را که در کمتر از 24 ساعت برای ورود به رقابتهای مهم انتخابات ریاست جمهوری آماده معرفی شدند را نمیشناسم. الحدیدی در ادامه با لحنی تمسخر آمیز گفت: این نامزدها در یخچال بودند ؟ درهمین رابطه ایمن نور، رئیس حزب مخالف «غد الثورة» نیز از اعلام اسامی حامی دولت فعلی مصر به عنوان رقبای سیسی در انتخابات ابراز تعجب کرد. سیسی چهارشنبه گذشته نامزدی خود را برای انتخابات آینده اعلام کرد. بعضی از تحلیلگران فقط موسی مصطفی موسی را تنها رقیب جدی السیسی میدانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها