مد‌یرکل منابع طبیعی و آبخیزد‌اری استان همد‌ان با بیان اینکه بیاﺑﺎن زد ایی د ر ﺷﻬﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی همد‌ان وفامنین یک طرح راهبرد‌ی اﺳﺖ گفت: طرح بیابان‌زد‌ایی د‌ر همد‌ان آغاز شد‌.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۲۳

به گزارش تسنیم، اسفندیار خزایی در میزگرد تخصصی امور اراضی با بیان اینکه سازمان جنگلها و مراتع حدود 112 سال پیش شروع شد اظهار داشت: به موضوع زمین و سرزمین در تمام دنیا توجه ویژهای میشود و تکرار کلمه زمین در قرآن کریم نیز به ما اهمیت این موضوع را گوشزد میکند.

وی بیان کرد: نوع استفاده از سرزمین را که باید به آن دقت کرد موضوع آمایش سرزمین مطرح میکند و در این راستا استعدادیابی اراضی مورد توجه قرار میگیرد به این معنی که برنامهریزی استفاده درست از زمین به طوری که نیازهای استفاده از سرزمین را با کیفیت اراضی هم سطح داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا سرزمینی که از دوران نخست زمین شناسی دارای سابقه زمین شناسی باشد را پیدا نمیکنید گفت: از 13 اقلیم دنیا 10 اقلیم را در کشور ایران داریم ولی از نظر خاک بیشترین بهره را از سرزمین داشتیم.

خزایی با اشاره به اینکه شروع عملیات کشاورزی در کشور نشأت گرفته از اروپا و علوم تحصیل کردههای ایرانی تبار در خارج بوده است افزود: مهندسین وتحصیل کردههای اروپا شیوه کشاورزی اروپائی را در کشور جایگزین روشهای بومی وسنتی کردند، غافل از اینکه در کشورهای اروپائی برعکس کشور ایران آب زیاد وجود دارد وزمین کم ولی در ایران آب کم و زمین زیاد وجود دارد.

وی عنوان کرد: عمق خاکی سرزمینی ما این قابلیت را دارد که در صورت استفاده صحیح برگشت پذیر و تجدید پذیر باشد که این اقدام در حال انجام است و در استان نیز تلاش ما بر فرهنگسازی و توانمندسازی جوامع محلی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: اکنون رودخانهها را در مرز گسلها داریم و حذف آب رودخانهای و خشکی آنها در حرکت گسلها تاثیر دارد چون مرز گسلها رودخانهها و دریاچهها هستند.

خزایی با بیان اینکه بیاﺑﺎن زدایی در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی همدان وفامنین یک طرح راهبردی اﺳﺖ گفت: در ﺣﺎل حاضر این طرح درشهرستان همدان و ﻓﺎﻣﻨیﻦ ﺷﺮوع ﺷﺪه و در ﺣﺎل انجام اﺳﺖ و ﺗﺎ زﻣﺎﻧی کﻪ کﺎر ﺑﻪ ﭘﺎیﺎن ﻧﺮﺳیﺪه ایﻦ ﻃﺮح در ﺑﺨﺶ عملیاتی اداﻣﻪ دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها