روی کاغذ حساس‌ترین بازی هفته بیست و یکم لیگ برتر، مصاف دو تیم پیکان و پرسپولیس در شهر قدس است. دو تیمی که در دور رفت برای قهرمانی نیم فصل با هم می‌جنگیدند و اما حالا هفته‌هاست که مسیرشان از هم جداست.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۲۲

پیکان با مجید جلالی هشت هفته متوالی است که طعم برد را نچشیده و با از دست دادن امتیازات زیاد، به رده هفتم جدول سقوط کرده است. داستان نبردنهای پیکان درست از همان هفتهای شروع شد که شایعه استفاده از جادوگر در برخی از تیمهای لیگ برتر رواج پیدا کرد. البته پیکان نه به خاطر جادوگر که به دلیل بدشانسی روی نوار ناکامی قرار گرفته است. آنها در این هفتهها میتوانستند برنده باشند اما طلسم نبردن هایشان انقدر به درازا کشید که نوبت به بازی با پرسپولیس رسید. داستان بازی فردا پیکان و پرسپولیس از یک جنبه واقعا جذاب است. تیم برانکو در این فصل فقط یک بار شکست خورده است؛ آنهم مقابل پیکان در هفته ششم.

بعد از آن بازی پرسپولیس 14 بازی شکستناپذیر بود و حالا روی تسویه حساب برانکو با جلالی است. البته این تسویه حساب صرفا برای باخت مقابل پیکان در بازی رفت نیست. مجید جلالی در دوران حضور برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی ایران مخالف سرسخت او محسوب میشود و حتی بیانیه تندی نیز علیه او بعد از ناکامی در جامجهانی آلمان نوشت. سرمربی فعلی پیکان کمی بعد از جام جهانی، در نامهای به رئیسجمهور، به انتقاد شدید از عملکرد مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران پرداخت و آنها را «ویچهای بیمصرف» خواند. نامهای که خیلیها آن را به خارجیستیزی جلالی تعبیر کردند.

تقابلهای جذاب

پیکان در تیم فعلی برانکو ایوانکوویچ دو ستاره سابق خود را میبیند. نعمتی و منشا که در فصل شانزدهم ستارههای پیکان محسوب میشدند نقش ویژهای در کسب رتبه ششم توسط این تیم داشتند. مهاجم نیجریهای که اولین فصل حضورش در این تیم و ایران را تجربه میکرد، با 15 گل زده در رده سوم جدول گلزنان به کار خود خاتمه داد و سیامک نعمتی نیز با 6 گل زده و چهار پاس گل یکی از برترین بازیکنان این تیم محسوب میشد. این دو بازیکن اکنون به استادیوم شهدای شهر قدس خواهند رفت تا با پیراهن 88 و 90 پرسپولیس برابر یاران قدیمی خودنمایی کنند.

در آنسو در ترکیب فعلی پیکان سه بازیکن با سابقه حضور در استقلال و پرسپولیس نیز حضور دارند. امیرحسین صادقی و علی حمودی دو بازیکنی هستند که پیش از این سابقه بازی با پیراهن استقلال را برابر پرسپولیس در کارنامه دارند و رحمان احمدی نیز مدتی به عنوان دروازهبان در جمع سرخپوشان حاضر بود. از این جمع بعید است به جز رحمان احمدی بازیکن دیگری شانس حضور در این بازی را به عنوان بازیکن اصلی به دست بیاورد.

سرخوشها

تبریز امروز میزبان دو تیمی است که در این هفتههای اخیر فراتر از انتظار بودند؛ گسترش فولاد و نفت.

موتور گسترش از هفته یازدهم راه افتاد و این تیم در این 10 هفته با کسب 6 برد و 2 تساوی، در ردیف بهترینهای لیگ بوده است. گسترش با فیروز کریمی در سه هفته اخیر نباخته. آنهم در شرایطی که با دو حریف قدرتمند به نامهای فولاد و پرسپولیس روبرو شده است. در آنسو نفت هم با هومن افاضلی در بهترین شرایط این فصل خود قرار دارد. کسب دو پیروزی متوالی، اتفاقی بود که برای نخستین بار برای نفت در این شش ماه اخیر رقم خورد. آنها شش بار هم دروازه حریفان را باز کردند تا ثابت کنند، چقدر با کادر فنی جدید متحول شدهاند. با این حال نفت اگر بلغزد خطر سقوط را احساس میکند. تیم تهرانی فقط دو امتیاز با تیمهای فانوس به دست فاصله دارد.

آرزوهای دایی

قهرمان شدن برای تیمی غیر از پرسپولیس واقعا دشوار است، اما نایب قهرمانی آرزویی است که چند مربی مطرح از جمله علی دایی در سر دارند. سایپا چند هفتهای است که اسبش را برای رسیدن به رتبه دوم جدول زین کرده. 5 برد و 2 تساوی در 9 بازی اخیر، میانگین تقریبی 9/1 را برای تیم نارنجیپوش نشان میدهد که برای یک تیم قابل قبول است. آخرین شاهکار تیم دایی، پیروزی مقابل تراکتورسازی در تبریز بود که هفته گذشته رقم خورد. حالا شرایط برای صعود به ردهای بالاتر مهیاست. شاگردان دایی امروز درحالی به مصاف پدیده میروند که این تیم در بدترین شرایط این فصل خودش قرار دارد. 3 باخت، 2 تساوی و تنها یک برد، نتیجهای بود که تیم اول این روزهای مشهد در این هفتهها به دست آورد. البته این سیر نزولی بی ارتباط با کسر 6 امتیاز از این تیم نیست.

بد و بدتر

نقطه شروع برای سالام، سرمربی ترکیهای تراکتورسازان، مشهد است. قرمزهای تبریز فردا (جمعه) در مشهد به مصاف مشکی پوشان میروند تا از همین ابتدا، به رویاهایشان با این مربی رنگ واقعیت بپاشند. تراکتورسازی چهار هفته متوالی است که طعم پیروزی را نچشیده و در 7 بازی اخیر هم فقط یک بار برنده از زمین بیرون آمده است. البته اوضاع برای تیم میزبان از این هم بدتر است. مشکیپوشان در 18 بازی اخیر خود فقط یک بازی را بردهاند و با این نتایج ضعیف، کاندیدای نخست سقوط به لیگ دسته اول هستند. حتی حضور رضا عنایتی هم روی نیمکت مشکیپوشان شرایط را برای آنها بهتر نکرد. این تیم فعلا 6 امتیاز از سپیدرود عقب است و اگر میخواهد در لیگ برتر بماند، باید این فاصله را کاهش دهد.

بدون کرانچار

اولین بازی سپاهان بدون کرانچار، شاید سختترین بازی این تیم باشد؛ بازی با فولاد. طلایی پوشان که با 5 قهرمانی در لیگ برتر، حالاحالاها پیشتاز جدول پرافتخارترین تیمهای تاریخ لیگ برتر هستند، در این 17 سال اخیر هیچگاه شرایطی به بدی این هفتهها نداشتند. تیمی با پشتوانه سپاهان در 20 هفته نخست فقط چهار بازی را برده و در این 8 هفته اخیر هم فقط یک برد را دشت کرده است. حال در شرایطی که سپاهان به دنبال گزینه مورد نظر برای سرمربیگری است، آنها باید به مصاف یکی از شکستناپذیرترین تیمهای این فصل بروند. فولاد از هفته پنجم که به پیکان باخت، دیگر شکست نخورد.
14 هفته متوالی بدون شکست. پورموسوی با همین روند تیمش را در جمع مدعیان نگه داشت. این تیم روی کاغذ، فعلا جدیترین تعقیبکننده پرسپولیس محسوب میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها