رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

باید با قاچاق مبارزه شود باید نـرخ ارز کاهش یابد

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که دیشب با مردم داشت درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و خارجی به اظهار نظر پرداخت.
کد خبر: ۱۱۱۵۷۲۴

اولین سوالی که در این گفتوگو از سوی رضا رشیدپور که اجرای این برنامه را به عهده داشت از رئیسجمهور پرسیده شد درباره حادثه اخیر برای نفتکش سانچی بود.

حسن روحانی در پاسخ به این پرسش ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای نجات سرنشینان این نفتکش، به خانوادههای داغدیده تسلیت گفت و تاکید کرد پیگیریها به لحاظ حقوقی ادامه دارد. وی با بیان اینکه متاسفانه در دولت قبل (نهم و دهم) به دلیل بدهکاری دولت به برخی سازمانها از جمله سازمان تامین اجتماعی، اموالی از جمله نفتکش سانچی به آنها واگذار شده است، گفت: به همین دلیل بود که وزیر کار به دلیل اینکه نفتکش سانچی تحت تملک این وزارتخانه بود پیگیر این ماجرا بود.

سوال بعدی درباره زلزلههای اخیر و نگرانی مردم در این زمینه بود. رشیدپور از روحانی پرسید که چرا در حلقه محافظان فراوان و در اتومبیل ضدگلوله در میان زلزلهزدگان کرمانشاه حاضر شده است.

رئیسجمهور در پاسخ به این پرسش، ابتدا به اقدامات انجام شده برای رسیدگی به زلزلهزدگان پرداخت و ضمن اینکه اقدامات انجام شده را بینقص ندانست تاکید کرد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. وی با بیان اینکه یک روز پس از زلزله در کرمانشاه حاضر شده است گفت: در سرپل ذهاب، محلی برای صحبت من مشخص شده بود اما من در مسیر در یک محل دیگر از راننده خواستم که بایستد و به میان مردم رفتم و صحبت کردم. بعد هم که به سمت ماشین رفتم میخواستم با مردم صحبت کنم، اما دیدم بهترین جایی که میتوانم همه مردم را ببینم داخل ماشین است و به همین دلیل به داخل ماشین رفتم و از آنجا صحبت کردم.

روحانی در ادامه با اشاره به زلزلهخیز بودن کشورمان گفت: ما باید محل زندگی مردم را برای حوادث آماده کنیم. در جاهایی که مقررات اجرا و نظارت شده، ساختمانها خوب مقاومت کردند. یکی از طرحهایی که در بودجه 97 پیشبینی کردهایم مساله بافتهای فرسوده است و ما در سراسر کشور تصمیم گرفتهایم این کار انجام شود. ما در مناطقی که ممکن باشد زمین مجانی به توسعهگرها اختصاص میدهیم و افرادی که در بافتهای فرسوده هستند به صورت مجانی به ساختمانهای جدید منتقل شده و ساختمانهای قدیمی آنها به پارک یا جاهایی دیگر تبدیل میشوند.

وی از بانکها، صندوق توسعه و بودجه به عنوان سه منبع این طرح نام برد و گفت کلنگ این طرحها در دهه فجر همین امسال زده میشود.

رئیسجمهور در پاسخ به اینکه چرا عکس و فیلمی از حضور شما در جمع مردم زلزلهزده کرمانشاه منتشر نشده است، گفت: بخش خبر و عکس و فیلم ریاستجمهوری باید این عکسها و فیلمها را منتشر کنند.

رشیدپور از روحانی پرسید که آیا طرح بازسازی بافتهای فرسوده پیوست فرهنگی دارد و آیا انتقاداتی که در مورد مسکن مهر مطرح است شامل این طرح هم نمیشود که رئیسجمهور پاسخ داد: مسکن مهر در خارج از شهرها ساخته شد و امکانات نداشت و اینکه یک قوطی بسازیم و به مردم تحویل دهیم، نمیشود نام مسکن روی آن گذاشت، اما بافتهای فرسوده در داخل شهر است و از لحاظ فرهنگی و محلهای نمیگذاریم شرایط ساختمانهای جدید با ساختمانهای قدیم فرق کند.

رئیسجمهور افزود: تعهد دولت درباره مسکن مهر هم به قوت خود باقی است. این طرح باید تکمیل شود و تعهدات خود را اگرچه اشکالاتی به این طرح وارد است انجام میدهیم. رئیسجمهور در پاسخ به پرسشی درباره رشد فزاینده نرخ ارز گفت: وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. درآمد ارزی ما خیلی بیشتر از مخارج ارزی ماست و امسال حدود 90 میلیارد دلار تا پایان سال درآمد خواهیم داشت. مخارج ما هم حدود 75 میلیارد دلار خواهد بود و بنابراین درآمد ما بیش از هزینههاست.

وی در میان پاسخش به بحث مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: با قاچاق باید مبارزه شود و ما در طول چهار سال، حجم قاچاق را از 20 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلارکاهش دادهایم و این راه باید ادامه یابد.

رئیسجمهور دوباره به بحث ارز اشاره کرد و گفت: درآمد ما در سال آینده از امسال هم بیشتر خواهد شد. نرخ دلار باید از قیمت فعلی پایینتر بیاید و بانک مرکزی باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد. وی با اشاره به مشکلات موجود در روابط بانکی ایران و کشورهای خارجی گفت: روابط ما هنوز به حالت ایدهآل نرسیده و مقامات در حال تلاش هستند. نوسانات نرخ ارزی همچنان ادامه دارد اما دوره این نوسانات، طولانی نخواهد بود. ما کمبود منابع ارزی نداریم و در آینده هم وضع منابع ارزیمان بهتر خواهد شد. رئیسجمهور در پاسخ به برخی شایعات که بالا رفتن نرخ ارز را به صورت عمدی و از جانب دولت میدانند گفت: به نفع دولت نیست که دلار را برای تامین منابع به بازار ببرد. دولت هیچگاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه نیست.

روحانی با تاکید بر ضرورت وجود آرامش در جامعه گفت: نوسانات جزئی ممکن است گاهی وجود داشته باشد اما میگذرد و این نوسانات نباید به امنیت مردم آسیب بزند. هدف ما آرامش و امنیت و آزادی جامعه است.

وی تاکید کرد: خیال مردم درباره ارز، راحت باشد. رئیسجمهور در بخش دیگری از این گفتوگو درباره وضعیت نامناسب هوا و وجود ریزگردها در استان خوزستان گفت: ما از سال گذشته برای مهار منشأ گرد و غبارهای داخلی، فعالیتمان را شروع کردهایم اما این کارها زمانبر است ضمن اینکه بخشی از ریزگردها منشأ خارجی دارند.

وی با تشریح برنامههای در دست اجرا برای حل مشکل ریزگردها افزود: در دولتهای گذشته هم اقداماتی انجام شده اما بودجه عظیمی میخواهد. در مورد ریزگرد ما هم به پول نیاز داریم، هم به سیاست خارجی و هم به همکاری کشورهای همسایه و هم آب و ... بنابراین کار سنگینی است اما در حال انجام آن هستیم.

وی همچنین با اشاره به برنامههای دولت برای اشتغال گفت: بخش زیادی از مشاغل به فضای مجازی ارتباط دارد.

رئیسجمهور با اشاره به فیلتر برخی اپلیکیشنها در ایام اخیر گفت: این کار به صورت اضطرار و برای موقت انجام شد.

روحانی در پاسخ به اینکه چرا از یک سو مقامات کشور در توییتر، فعالیت میکنند و از یک سو توییتر، فیلتر است، گفت: این ایراد وارد است. اما کلید دولت یازدهم نتوانست این مشکل را حل کند. ما برای فضای آزاد زجر زیادی کشیدهایم و انشاءا...، هم آزادی را برای مردم تامین میکنیم و هم نگرانیها در مورد مسائل اخلاقی و اعتقادی در فضای مجازی را برطرف میکنیم.

رئیسجمهور، دو برنامه اصلی دولت را ایجاد اشتغال و رفع فقر مطلق عنوان و تاکید کرد که این دو بخش در بودجه سال آینده دیده شده و از نمایندگان خواست در این موارد با دولت همراهی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها