آغاز دور تازه تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل در موضوع یمن

موشک‌های بالستیک، ریاض را به پای میز مذاکره کشاند

یک بار دیگر اسماعیل ولد الشیخ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌گوید طرف‌های یمنی برای شرکت در دور جدید مذاکرات، موافقت کرده‌اند. این درحالی است که تاکنون چند دور مذاکرات طرف‌های یمنی به دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی بی‌نتیجه بوده است. جنگ در یمن به‌رغم مخالفت‌های گسترده بین‌المللی ادامه دارد و عربستان سعودی همچنان غیرنظامیان و تاسیسات شهروندان را در یمن بمباران می‌کند . اسماعیل ولد الشیخ مدت هاست تلاش می‌کند دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای یمنی – یمنی را ترتیب دهد .
کد خبر: ۱۱۱۵۵۸۹

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری الیومالسابع، اسماعیل ولد الشیخ از همه طرفها خواست گامهای موثری را برای تضمین موفقیت این دور از مذاکرات بردارند. وی همچنین با استقبال از بازگشایی بنادر الحدیده و سالیف، خواستار همکاری همه طرفها به منظور بازماندن این بنادر و ادامه فعالیت آنها برای تامین کمکهای بشردوستانه و کالاهای مورد نیاز مردم یمن شد.

فرستاده سازمان ملل با تاکید بر اینکه تنشها در یمن طی چند روز گذشته به سطوح بیسابقهای رسیده، همه طرفها را به خویشتنداری و خودداری از انجام اقدامات تحریکآمیز دعوت کرد. بهنظر میرسد موافقت ریاض با این برگزاری مذاکرات تحتتاثیر تلفات فاحش سعودیها در یمن و ادامه شلیک موشکهای میان قارهای حوثیها به اهداف نظامی در عمق خاک عربستان از جمله کاخ پادشاهی درریاض صورت گرفته است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از 6فروردین 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیسجمهور مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی که هیچ دستاوری برای سعودی و متحدانش نداشته فقط سبب ویرانی کشور فقیر یمن و کشتار و آوارگی مردم این کشور شده است.

کارشکنی عربستان سعودی

شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی نیز روز گذشته با تائید این خبر امکان شروع دور تازه گفتوگوهای یمنی را به نقل از ولد الشیخ اعلام کرد: یمنیها به از سرگیری گفتوگوهای صلح پاسخ مثبت دادند. گفته میشود خبر موافقت طرفهای یمنی با دور تازه گفتوگوها پس از سفر چهار روزه ولد الشیخ به عربستان سعودی و دیدار با مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سفرای کشورهای مختلف در یمن اعلام میشود. با این حال جزئیات این گفتوگوها یا زمان و مکان آن آشکار نشده است. گفتوگوهای سیاسی میان طرفهای درگیر در یمن با نظارت و میانجیگری سازمان ملل متحد از بیش از یک سال پیش متوقف شده است. روند مذاکرات صلح یمن پس از برگزاری سه دور از این گفتوگوها در شهرهای بازل و ژنو سوئیس و پایتخت کویت متوقف ماند. گفتنی است ماموریت اسماعیل ولد الشیخ به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، فوریه آینده به پایان میرسد و گفته میشود سازمان ملل قصد ندارد ماموریت او را برای شش ماه دیگر تمدید کند، زیرا سازمان ملل سپتامبر گذشته ماموریت او را به مدت شش ماه دیگر تمدید
کرده بود .

دوماه پیش محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران از آمادگی کشورمان برای کمک به گفتوگوهای صلح یمنی-یمنی خبر داد .

وی اعلام کرد «ایران آماده کمک به برقراری آتشبس فوری در یمن و آغاز گفتوگوهای یمنی-یمنی است». ظریف در حساب کاربریاش در توییتر نوشت: «پایان دادن به کابوس جنگ در یمن مسئولیت مشترک همه ماست. دریمن هیچ راه حل نظامی در این زمینه وجود ندارد». تاکنون عربستان سعودی پاسخ مثبتی به این فراخوان نداده است و همچنان بر طبل جنگ با ملت مظلوم یمن میکوبد .

آمارهای هولناک

طبق آخرین آمار منتشر شده، عربستان سعودی طی حدود سه سال گذشته در جریان حملات متجاوزانه خود، بیش از 13 هزار یمنی را شهید و بیش از 20 هزار نفر دیگر را زخمی کرده است.

به گزارش العالم، متجاوزان سعودی طی بیش از دو سال حملات بیرحمانه خود علیه یمن- که بیوقفه ادامه یافته است- هزاران جنایت جنگی مرتکب شدهاند.

بر اساس این گزارش، در این حملات بیرحمانه سعودیها علیه یمن 13 هزار و 603 غیر نظامی یمنی به شهادت رسیدهاند. از این تعداد شهید 2887 نفر را کودکان، 2027 نفر را زنان و 8689 نفر را مردان تشکیل میدهند.

در همین مدت 21 هزار و 812 نفر نیز زخمی شده اند که 2722 نفر از آنها را کودکان، 2233 نفر را زنان و 16 هزار و 857 نفر را مردان تشکیل میدهند. در حملات به اصطلاح ائتلاف متجاوز سعودی برضد یمن، بسیاری از زیرساختهای این کشور از جمله 15 فرودگاه، 14 بندر، 2144 جاده و پل، 174 نیروگاه برق، 524 منبع و شبکه آب، 387 شبکه و ایستگاه مخابراتی و 1684 تاسیسات دولتی تخریب
شده است.

در همین حال گفته میشود 409 هزار و 356 خانه مسکونی در یمن براثر حملات متجاوزان تخریب شده یا خسارت دیده است. از دیگر جنایات آلسعود در یمن میتوان به تخریب 829 مسجد، 301 بیمارستان و مرکز بهداشت، 827 مدرسه و آموزشگاه، 118 مرکز دانشگاهی، 255 مرکز گردشگری، 106 مرکز ورزشی، 30 مرکز رسانه ای، 211 اثر تاریخی و 2256 مزرعه کشاورزی
اشاره کرد.

حمله به رژه نظامی مزدوران

شبکه لبنان فایلز اعلام کرد بر اثر شلیک یک موشک مدل قاهر از سوی ارتش یمن و کمیتههای مردمی این کشور، تعدادی از نیروهای وابسته به منصور هادی در منطقه الخیامی جنوب تعز کشته یا زخمی شدند .

این منبع افزود، یک خبرنگار بلقیس یمن نیز در جریان این حمله کشته شده است . حمله موشکی حوثیها یک رژه نظامی را هدف قرار داده بود .

از سوی دیگر در ادامه تجاوزات عربستان سعودی، جنگندههای این کشور مناطق مسکونی در «سحار» واقع در صعده یمن را هدف قرار دادند که به دنبال آن هفت غیرنظامی شهید و پنج نفر دیگر زخمی شدند. شاهدان عینی گفتند زنان و کودکان، شماری از قربانیان این حمله وحشیانه را تشکیل میدهند. درهمین حال گفته شد یگان تک تیرانداز ارتش یمن و انصارا... روز گذشته هفت نفر از شبهنظامیان وابسته به ائتلاف سعودی را در منطقه «الغیل» استان الجوف در شمال شرقی صنعا از پای درآوردند.

به گزارش المسیره، نیروهای تک تیرانداز روز یکشنبه همچنین دو نفر از نظامیان سعودی را در نجران در جنوب عربستان هدف قرار دادند. عملیات تک تیراندازان یمن در جبهههای داخلی و مرزی این کشور از ابتدای سال جدید میلادی افزایش پیدا کرده است و تاکنون دهها نفر از نظامیان ارتش عربستان و شبهنظامیان ائتلاف سعودی کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها