با موافقت مجلس برای کاهش منابع یارانه نقدی و در نهایت حذف بیش از 30 میلیون دریافت‌کننده یارانه، اکنون یارانه‌بگیران دو راه دارند؛ یا اجازه دهند تراکنش‌های مالی آنها که عمدتاً حساب‌های بانکی است چک شود و از سوی دولت مورد آزمون وسع قرار گیرند یا این که اگر مایل به این کار نیستند، داوطلبانه انصراف دهند.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۷۸

به گزارش ایسنا، کمیسیون تلفیق مجلس بعد از بررسی لایحه بودجه، گزارشی منتشر کرد که در بخشهای مختلف بویژه تبصره (14) مربوط به هدفمندی یارانهها قابل تأمل است. در مهمترین مصوبات مربوط، تلفیق به درخواست دولت برای کاهش منابع پرداختی به یارانههای نقدی تا 23 هزار میلیارد تومان که به معنای حذف حداقل 33 میلیونی یارانه بگیران است، پاسخ مثبت داده و در نهایت راهکاری هم مصوب کرده است. به دولت تکلیف شده است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد در طول سه ماه اول سال 97 بهطور تدریجی اقدام کند. نکته جالب در این بند، این است که اعلام شده افرادی که مایل به بررسی تراکنشهای مالی خود و آزمون وسع توسط دولت نیستند، میتوانند از دریافت یارانه اعلام انصراف کنند.

این مصوبه به زبان سادهتر این است که یا تراکنشهای مالی یارانهبگیران چک شده و از سوی دولت وسع مالی آنها مورد بررسی قرار میگیرد یا اینکه اگر نمیخواهند این اتفاق بیفتد بهطور داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند. مورد اصلی در این بند شاید متوجه عبارت «تراکنش مالی» است. به هر حال عمده تراکنشهای مالی شامل حسابهای بانکی میشود که تاکید بر بررسی شدن آن وجود دارد.

بررسی تراکنشهای مالی در کمیسیون تلفیق که بهطور طبیعی با حضور نمایندگان دولت بررسی و مصوب شده است و شامل حسابهای بانکی نیز خواهد شد، مغایر آنچه تاکنون دولت درباره مواضع خود نسبت به چک کردن حسابهای بانکی برای حذف یارانهبگیران مطرح کرده، است. جدای از این که تاکنون هیچ گاه بهطور شفاف معیارهای دولت برای حذف یارانهبگیران مشخص نشده، ولی این موضوع همواره مطرح بوده و مورد تاکید قرار داشته که حسابهای بانکی خط قرمز دولت است و برای حذف یارانه هیچ گاه به آن ورود نخواهد کرد.

در سالهای گذشته بارها رئیسجمهور، سرکشی به حسابهای بانکی را رد و عنوان کرده است سرکشی به زندگی شخصی مردم اقدامی است که ضرر آن از منفعتش بیشتر خواهد بود.

در کنار اعلام موضع رئیسجمهور، مقامات بانکی نیز همواره بهگونهای اعلام کردهاند مقابل سرکشی به حسابهای بانکی مردم خواهند ایستاد. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود هیچکسی نمیتواند از اطلاعات سپردهها و نظام بانکی اطلاع پیدا کند. هر چند سیف، استثنای موجود در این مورد را یادآور شده و گفته بود مگر حکم قانونی در این زمینه وجود داشته باشد. همچنین کمیجانی، قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی بر این موضوع تاکید داشته و گفته بود تاکنون هیچ پیشنهادی برای سرکشی به حسابهای بانکی وجود نداشته و حسابی چک نشده است. در حالی اکنون این مصوبه کمیسیون تلفیق خود میتواند به نوعی تائید چک شدن حسابهای بانکی برای حذف یارانهبگیران باشد که البته هنوز تائید و توضیحی از سوی دولت یا بانک مرکزی در اینباره وجود ندارد؛ البته در سالهای اخیر، اغلب کارشناسان هم چک کردن حسابهای بانکی را برای غربالگری یارانه بگیران پیشنهاد کرده بودند.

با وجود گذشت چند سال از تکالیف قانونی برای حذف یارانهبگیران با اینکه بیش از سه میلیون نفر هم از جمع آنها کنار گذاشته شدند، تاکنون هیچ زمانی وجود نداشته که معیارهای حذف بوضوح اعلام شود. در حال حاضر حدود 77 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت میکنند که سالانه حدود 42 هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت یارانه نقدی به آنهاست و اگر قرار باشد منابع این بخش به
23 هزار میلیارد تومان کاهش یابد، حذف حدود 33 میلیون نفر الزامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها