هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تعلیق تحریم‌های تحمیل شده بر ایران را برای 120 روز دیگر تمدید و اعلام کرد، برای آخرین بار به توافق‌نامه هسته‌ای عمل می‌کند. در همین حال وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه 14 شخص و موسسه تحمیل کرد.
کد خبر: ۱۱۱۴۸۴۶

ترامپ خواستار توافق با اروپاییها برای برطرف کردن کاستیهای وحشتناک در توافقنامه سال 2015 درباره برنامه هستهای ایران شد و تهدید کرد در غیر این صورت کشورش از این توافقنامه خارج خواهد شد. ترامپ در بیانیهای هشدار داد: این آخرین فرصت است، در صورت وجود نداشتن چنین توافقی (که کاستیهایش برطرف شده باشد)، ایالات متحده تعلیق تحریمها را که از سال 2015 آغاز شده است به منظور باقی ماندن در توافقنامه هستهای تمدید نخواهد کرد.

او افزود: در هر زمان احساس کنم چنین توافق اصلاحشدهای در دسترس نیست، فوری از توافقنامه سال 2015 خارج خواهم شد.

رئیسجمهور آمریکا در بیانیه خود عنوان کرد: به رغم تمایل شدیدم برای خارج شدن از توافقنامه هستهای، ایالات متحده آمریکا هنوز از این توافقنامه خارج نشده و به جای آن دو راه برای حرکت به جلو مشخص کرده است؛ برطرف کردن نواقص توافقنامه یا خروج از آن. من آماده برای همکاری با کنگره درباره قوانین مرتبط با ایران هستم.

یک مقام بلندپایه در دولت آمریکا گفت تصمیمی که رئیسجمهور ترامپ آن را اعلام کرد، نخستین گام پس از مصوبه اکتبر گذشته است. وی افزود دولت آمریکا با هم پیمانان اروپایی خود و کنگره آمریکا
– نه ایران - برای اصلاح توافقنامه هستهای همکاری خواهد کرد.

این سومین باری است که ترامپ ادامه عمل به توافقنامه هستهای ایران را تائید میکند هر چند قبلا آن را بدترین توافقنامه موجود دانسته و تهدید به توقف اجرای آن کرده بود.

محافل متعددی در آمریکا و اروپا درباره لغو این توافقنامه هشدار دادند و اعلام کردند چنین اقدامی به ایجاد بحران دیپلماتیک بین آمریکا و اروپا و همچنین آشفتگی در بازار نفت منجر خواهد شد. 52کارشناس امنیت ملی و اعضای کنونی و سابق کنگره با ارسال نامهای به کاخ سفید از ترامپ خواستند با خروج از توافقنامه هستهای با ایران، ریسک نکند.

شایان ذکر است توافقنامه هستهای موجب لغو تحریمهای تحمیل شده بر بخش نفت و گاز ایران شد که شاهرگ اقتصاد در این کشور به شمار میرود و در مقابل، محدودیتهایی بر برنامه هستهای ایران اعمال شد و به بازرسان اجازه داده شد از تأسیسات (هستهای) ایران بازرسی کنند.

طی چند هفته اخیر بازار نفت منتظر تصمیم دولت ترامپ درباره توافقنامه هستهای ایران و گامهای بعدی او بود چرا که بسیاری از شرکتهای نفت و گاز اروپایی برای امضای توافقنامه استخراج نفت و گاز با ایران پس از به دست آمدن توافقنامه هستهای تلاش کردند.

بهرغم عقد توافق بینالمللی پیرامون برنامه هستهای ایران، هنوز تمامی داراییهای مالی ایران در خارج از کشور آزاد نشدهاند. کمتر از 40 – 30 درصد از پولهای ایران آزاد شدهاند و باقی مبلغ مانند سابق، بلوکه شده است.

ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا اعمال تحریمها برای چهار ماه آینده متوقف شدهاند و نه، برای شش ماه؟ اتخاذ چنین قراری با فصل زمستان مرتبط بوده است، زیرا در این فصل میزان تقاضا برای خرید نفت افزایش مییابد و ایران از صادرات نفت خود درآمدهای بالایی به دست میآورد. در ماههای آوریل و می، میزان تقاضا برای خرید نفت کاهش مییابد و ظاهرا، در آمریکا امیدوارند که در آن ایام، ایران در روابط دو جانبهاش، ملایمت بیشتری نشان دهد. در این میان، این موضوع که واشنگتن طی این مدت، برای اخذ اقدامات تهاجمی علیه ایران تلاش کند، جای شک و تردید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها