انتقادات دولت از تغییرات لایحه بودجه سال 97 بخصوص حذف طرح دولت برای گران کردن بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس به جلسه‌ای در سطح سران قوای مقننه و مجریه منجر شد؛ باید دید نتیجه این جلسه به همسو شدن نظرات مجلس با دولت بخصوص در زمینه قیمت بنزین خواهد انجامید؟
کد خبر: ۱۱۱۳۵۳۸

موضوع دیگری که میان مجلس و دولت مورد بحث قرار دارد، حذف یارانه 33 میلیون نفر در سال آینده است. با اینکه دولت قصد دارد از ابتدای سال آینده یارانه این تعداد را حذف کند، توصیه مجلس حذف تدریجی این افراد است. مجلس به دولت مجوز داده در سال آینده اقدام به سرکشی به حساب بانکی مردم کند تا افراد پولدار را از فهرست یارانه حذف کند.

علیاصغر یوسفنژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 97 با اشاره به جلسه یکشنبه اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس با رئیسجمهور و تیم اقتصادی دولت گفت: توصیه ما این بود که دولت در حذف یارانه افراد عجله نکند و بیشتر افراد متقاضی یارانه را از دریافت یارانه محروم نکنند.

به گزارش ایسنا، یوسفنژاد دیروز در نشست خبری اظهار کرد: اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق به اتفاق آقایلاریجانی روز یکشنبه با رئیسجمهور و تیم اقتصادی دولت دیدار کردند و موضوع جلسه هم مواردی بود که در کمیسیون تلفیق مراعا مانده بود از جمله برداشت صندوق توسعه ملی که پیشنهادهایی در لایحه در این باره آمده بود، ولی چون اذن رهبری نداشت کمیسیون تلفیق آن را مراعا گذاشت. همچنین درباره اشتغال و موضوعات مهم دیگر نیز بحثهایی صورت گرفت.

یوسفنژاد تصریح کرد: نظر کمیسیون تلفیق این است که مشخصا در موضوع هدفمندی یارانهها مصوبات به ظرفیتها و توانمندیها و واقعیتها نزدیک باشد، چراکه این کار باعث عملیاتی و اجرایی شدن بودجه میشود. در این زمینه ما پیشنهاد دولت را درخصوص هدفمندی تصویب کردیم، اما توصیه ما به دولت این است که در حذف یارانهبگیران عجله نکند و شتاب نداشته باشد. به نظر میرسد دولت این توان را دارد در شرایط خاصی بیشتر افراد متقاضی یارانه را محروم نکند.

نماینده مردمساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث حاملهای انرژی یکی دیگر از موارد مطروحه در این نشست بود. نقطه نظر کمیسیون تلفیق در این باره به قوت خود باقی است، ولی دولت این اختیار را از سه سال گذشته داشته که تغییری در قیمت حاملهای انرژی انجام دهد که این کار را نکرده است، اما در حال حاضر ما معتقدیم تغییر جهت 50 درجهای برای سوخت سازگار نیست.

مصوبات تلفیق

یوسفنژاد اضافه کرد: کمیسیون تلفیق مجلس با تسهیلات 15 میلیون تومانی ازدواج با بازپرداخت پنجساله موافقت کرد. این رقم در لایحه دولت ده میلیون تومان با بازپرداخت چهار ساله بود. البته برای اجرایی شدن آن هم بندی را مشخص کردیم که گزارش بانک مرکزی هر شش ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی ارائه شود تا جنبه نظارتی و کنترلی را داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 97 خاطرنشان کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد
2000 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و کارفرمایانی که طرحهای اشتغالزایی مددجویی دارند، اختصاص یابد که از این مبلغ 1400 میلیارد تومان به کمیته امداد و 600 میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص مییابد و بانکها هم موظف هستند در این ارتباط اقدام کنند. به گفته وی، به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق هزار میلیارد تومان از منابع قرضالحسنه بانکها در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار میگیرد که صرف امور مربوط به دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها