بدترین گجت‌های سال 2017 + عکس

سال گذشته میلادی شاهد پیشرفت‌های زیادی در زمینه طراحی و عرضه انواع گجت در دنیا بودیم.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۰۰
بدترین گجت‌های سال  2017 + عکس

گجت‌ها ابزارهایی نوین هستند که به منظور حل مشکلاتی که تاکنون راه‌حل دقیقی برایشان وجود نداشته به بازار می‌آیند.

بازار گجت‌ها نیز مانند هر بازار دیگری بازنده و برنده دارد. بسیاری از شرکت‌ها که بدون توجه به خواسته و نیاز مشتری دست به طراحی گجت می‌زنند، معمولا در این بازار موفق نبوده و با شکست روبه‌رو می‌شوند. در ادامه چند نمونه از گجت‌های ناموفق سال 2017 و دلایل بی‌توجهی مخاطبان به آنها را بررسی می‌کنیم.

آبمیوه 400 دلاری!

خط تولید گجت هوشمند آبمیوه‌گیری جوسرو (Juicero) که بتازگی وارد بازار شده بود، در نیمه دوم سال 2017 برای همیشه بسته شد که دلیل آن نیز نداشتن فروش در بازار بود، اما چرا این گجت نتوانست با دیگر محصولات مشابه رقابت کند؟ نخستین دلیل قیمت بالای این محصول بود. شاید کمتر کسی پیدا شود که حاضر باشد 400 دلار بابت یک دستگاه آبمیوه‌گیری خرج کند. جالب اینجاست که قیمت اولیه این دستگاه 700 دلار بود که در نهایت با تخفیف 300 دلاری شرکت سازنده به 400 دلار رسید!

اما شاید اصلی‌ترین دلیل شکست جویسرو این بود که کاربران نمی‌توانستند آبِ میوه یا سبزیجات تازه‌ای را که از بازار می‌خریدند توسط این دستگاه بگیرند. در واقع این دستگاه فقط می‌توانست آبِ میوه یا سبزیجاتی را که در بسته‌های خاص توسط همین شرکت توزیع می‌شد، بگیرد. جالب است بدانید این بسته‌ها هر کدام بین 4 تا 10 دلار قیمت داشتند و فقط از طریق اشتراک قابل تهیه بودند!

فروشگاه هوشمند، اما بی‌رونق

یک استارت‌آپ مستقر در سیلیکون‌ولی با هدف فروش برخی اقلام فاسدنشدنی مثل خمیردندان، آدامس و شکلات تصمیم گرفت یک فروشگاه خودکار (نظیر دستگاه‌های خودکار فروش نوشابه) را طراحی کند. برای استفاده از این دستگاه نیازی به وارد کردن سکه نیست و کافی است یک کد مخصوص را وارد اپلیکیشن مربوطه کرده و محصول موردنظر را از این فروشگاه که به شکل یک ویترین بزرگ شیشه‌ای است، دریافت کنید.

اما این نوآوری به چند دلیل نتوانست موفق شود. اول این‌که بسیاری از افراد ‌براحتی و با رفتن به فروشگاه نزدیک منزل خود می‌توانند این محصولات را بخرند. دوم این‌که امروزه به دلیل وجود سامانه‌های مختلف خرید آنلاین شاید کمتر کسی تمایل به استفاده از این نوآوری داشته باشد. سوم این‌که دستگاه‌های فروش خودکار دیگری در برخی شهرهای پیشرفته وجود دارد که اصلا نیازی به اپلیکیشن مخصوص ندارد! همه این دلایل دست به دست هم دادند تا بودگا در سال 2017 با شکست سنگینی روبه‌رو شود.

حریم خصوصی به چه قیمتی؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام طراحی محصول جدید در نظر گرفته شود، تجربه کاربری (User Experience) است. تجربه کاربری به مجموعه رفتارها و احساسات یک کاربر هنگام استفاده از یک محصول مربوط می‌شود. یک محصول ممکن است عملکرد فنی خوبی داشته باشد، اما شاید کاربر حس خوبی هنگام استفاده از آن نداشته باشد. یعنی دقیقا مشکلی که هاش‌می (Hushme) با آن روبه‌روست.

هاش‌می با هدف حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از اطلاع دیگران از محتوای مکالمه تلفنی طراحی شده است. با این وجود، کاربر هنگام استفاده از این دستگاه، ظاهری شبیه به کاراکترهای فیلم‌های علمی - تخیلی می‌یابد! این وسیله جلوی دهان فرد را گرفته و مانع از خروج صدا و نیز از بین بردن احتمال لبخوانی دیگران می‌شود.

سازندگان هاش‌می برای افزایش ضریب امنیت در مکالمات و جلوگیری از خروج کمترین صدا، اسپیکرهایی را بیرون این دستگاه قرار دادند که مجموعه‌ای از صداهای محو نظیر صدای باران را تولید می‌کند. با وجود این‌که این محصول توانسته حدود 18 هزار دلار در کمپین تامین مالی جمعی کیک‌استارتر جمع‌‌آوری کند، هنوز مشخص نیست آیا خریدارانش از این محصول 189 دلاری راضی خواهند بود یا خیر!

افتضاح به سبک گوگل

محصول نوآورانه گوگل با نام پیکسل بادز (Pixel Buds) ابتدا توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرد. این محصول درواقع یک جفت ایرپاد است که داخل گوش قرار گرفته و با اتصال به گوشی هوشمند می‌تواند گفته‌های مخاطب را به‌صورت آنی به زبان کاربر ترجمه کند، اما این گجت بنا به دلایلی موفق نبود.

با وجود این‌که قرار بود این گجت صداهای مزاحم و نویز را به‌طور کامل خنثی کند، اما این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد. همچنین قرار دادن این گجت در قاب محصول کاری دشوار است، اما شاید اصلی‌ترین نقطه ضعف این گجت در اتکای آن به اینترنت با سرعت بالا و نیز سامانه ترجمه گوگل (گوگل ترنسلیت) است. از آنجا که گوگل بیشتر روی ترجمه زبان‌های با ریشه رومی (نظیر انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) تمرکز کرده است، ترجمه صورت گرفته به زبان‌های دیگر تعریف چندانی ندارد و معمولا پر از اشتباه است. همچنین ترجمه صورت گرفته بیشتر روی حالت رسمی تاکید دارد و نمی‌تواند برخی اصطلاحات رایج در زبان‌های دیگر را بخوبی برگرداند. در مجموع این گجت نتوانسته عملکردی را که به کاربران وعده داده است، عملی کند.

کلاه اسپیکردار

مدتی پیش آتاری محصول جدیدی به نام اسپیکرهت (Speakerhat) را طراحی و روانه بازار کرد. روی قسمت آفتابگیر این کلاه یک اسپیکر بلوتوثی قرار داشت. آتاری این محصول را برای کسانی طراحی کرد که می‌خواهند حین ورزش به موسیقی موردعلاقه خود گوش دهند و در عین حال از ایرفون استفاده نکنند. این کلاه همچنین دارای یک میکروفن بود که می‌توانست صدای کاربر را بلندتر کرده و در مکان‌های شلوغ برای گفت‌وگو با فردی دیگر کاربرد داشته باشد. اما آنچه سبب شکست این گجت شد، قیمت بالای 130 دلاری آن بود. بی‌تردید هر کاربر می‌تواند با قیمتی بمراتب کمتر به راه‌حل‌های ارزان‌تری دست یابد.

چنگال ضدصدا

ژاپنی‌ها غذایی به نام رامن (ramen) دارند که سوپی شامل رشته است. در این کشور، بالا کشیدن رشته‌ها با ایجاد سر و صدا نشانه احترام به آشپز است! اما در کشورهای دیگر این‌گونه نیست و راه انداختن شالاپ شلوپ هنگام غذاخوردن نشانه بی‌ادبی محسوب می‌شود!

به همین دلیل یک شرکت نوآور چنگالی را طراحی کرده که می‌تواند صدای ایجاد شده توسط کاربر هنگام خوردن رامن یا غذاهای دیگر را خنثی کند! این چنگال به یک اپلیکیشن ویژه در گوشی هوشمند کاربر متصل شده و صدایی با طول موج خاص ایجاد می‌کند. این صدا می‌تواند صدای ناشی از هورت کشیدن غذا را از بین ببرد. دسته این چنگال ضدآب نیست و در ماشین ظرفشویی نیز نمی‌توان آن را شست.

اما نکته عجیب درباره این قاشق قیمت 130 دلاری آن است! احتمالا بیشتر افراد ترجیح می‌دهند بیشتر مراقب غذاخوردن خود باشند تا این‌که چنین قیمتی را برای این گجت بپردازند!

منبع: engadget

صالح سپهری فر

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها