وقتی صحبت از کشیدگی عضله ران می‌کنیم، منظور درگیری عضلات داخلی ران است که وظیفه نزدیک کردن پاها را به عهده دارند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات کشاله در حالی که منقبض هستند بیش از حد کشیده شوند. وقتی پاها بیش از حد از هم باز شوند این آسیب گریزناپذیر است. ورزشکاران هاکی روی یخ هنگام سر خوردن پاها و فوتبالیست‌ها وقتی برای شوت زدن پایشان با قدرت و بیش از اندازه باز می‌شود، بسیار در معرض این آسیب هستند.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۶۰

کشیدگی عضلات کشاله ران 5 درصد آسیبهای ورزشی را تشکیل میدهد و از شایعترین آسیبهای ناتوانکننده در ورزش است؛ بنابراین بسیار مهم است از روشهای درمان فیزیوتراپی و پیشگیری از این آسیب آگاه شویم، بخصوص اگر ورزش میکنیم.

اگر شما در حال حاضر دچار کشیدگی عضلات کشاله شده اید، احتمال آسیب مجدد بسیار بالاست. در صورت بروز مجدد این آسیب، درمان بسیار سختتر و طولانیتر خواهد بود. مهمترین علت این آسیب، ضعف عضلات کشاله است که تحمل افزایش طول بیش از حد را ندارند و افرادی که این عضلات در آنها ضعیف است، خطر آسیبدیدن آنها چهار برابر دیگران است. بنابراین انجام مداوم تمرینات تقویتی این عضلات در پیشگیری از ضایعات بسیار اهمیت دارد. همچنین انتهای لیگ یا دقایق آخر مسابقات که خستگی ورزشکاران را در بر گرفته، کشیدگی عضلات کشاله ران بیشتر اتفاق میافتد؛ بنابراین ادامه ورزش هنگام خستگی خطرناک است. این آسیب در نوجوانان و افراد مسن شایعتر است.

در موارد خفیف، درد در ناحیه بالا و داخل ران در شروع ورزش یا صبحها هنگام برخاستن از خواب احساس میشود. در موارد شدیدتر حین ورزش و حتی هنگام استراحت هم درد وجود خواهد داشت. گاهی هنگام سوار و پیاده شدن از ماشین و حتی بلند کردن اندام تحتانی از روی زمین هم درد، ناحیه کشاله فرد را آزار میدهد. اگر کشیدگی این عضلات همراه با شنیده شدن صدایی از داخل عضله به وقوع بپیوندد، احتمال پارگی عضله و بروز کبودی در ناحیه وجود دارد. این وضعیت با لنگیدن و ناتوانی در تحمل وزن همراه خواهد بود. بلافاصله بعد از کشیدگی این عضلات، فعالیت ورزشی را قطع و از کیسه یخ برای کاهش التهاب استفاده کنید. بهتر است در این زمان از عصای زیر بغل استفاده کنید. این آسیب ممکن است چند روز تا چند هفته به طول انجامد. تمرین درمانی با حرکات کششی آرام شروع میشود و به مرور تمرینات تقویتی با باندهای کشی و وزنه هم تحت نظر فیزیوتراپیست به برنامه درمانی اضافه میشود.

گرم کردن بدن قبل از تمرینات ورزشی و انجام تمرینات سبک کششی احتمال بروز آسیب را کمتر میکنند. استفاده از نوارهای کشی چسب دار که به روشهای مختلف و با مقدار کشیدگی خاص توسط فیزیوتراپیست بسته میشوند در پیشگیری و درمان این آسیب بسیار مؤثرند. در نهایت، انجام تمرینهای تعادلی روی صفحه تعادل و توپهای تمرین در کلینیک فیزیوتراپی آخرین مرحله از درمان خواهد بود که مانع بروز مجدد این آسیب میشود.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها