در یک هفته‌ گذشته، بیشتر حواشی و اخبار مربوط به فوتبال اروپا درباره انتقال فیلیپه کوتینیو برزیلی از لیورپول به بارسلونا بود. در این میان برخی به پول‌های رد و بدل شده میان دو باشگاه اشاره می‌کردند و برخی نیز به دستمزد هفتگی این هافبک برزیلی. در همین حال، این انتقال بار دیگر نشان داد بازیکنانی که چند سال پیش در اوج گمنامی به تیم‌هایی می‌روند ممکن است در آینده‌ای نزدیک به منبع درآمدی برای باشگاه خود تبدیل شوند. زمانی که براندون راجرز با اصرار فراوان و با قیمت 5/8 میلیون پوند کوتینیو را از اینتر به آنفیلد آورد، کمتر کسی تصور می‌کرد با رفتن او به نیوکمپ باشگاه قرمزهای مرسی‌ساید بتواند به سودی نزدیک به 137 میلیون پوند برسد. نگاهی به تاریخچه انتقال‌های مهم فوتبال در چند سال اخیر نشان می‌دهد که از این دست اتفاقات کم صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۹۵

دم دستترین و البته پرسودترین انتقال در همین تابستان گذشته رقم خورد که نیمار با رقم نجومی 198 میلیون پوند از بارسا به پاریسنژرمن فرانسه پیوست. این در حالی است که سران بارسا سال 2013 همین نیمار را با رقم 49 میلیون پوند از باشگاه برزیلی سانتوس به خدمت گرفتند. بنابراین مهاجم برزیلی نیمار با گذشت چهار سال بازی در این باشگاه، در زمان ترک نیوکمپ حدود 149 میلیون پوند برای کاتالانها سوددهی داشت.

پل پوگبا فرانسوی، هافبک خلاق منچستر یونایتد نفر بعدی این لیست را تشکیل میدهد. او در سال 2012 و در حالی که قراردادش با شیاطین سرخ به اتمام رسیده بود به عنوان بازیکن آزاد به یوونتوس پیوست و در نتیجه هیچ پولی عاید باشگاه منچستر نشد. اما چهار سال حضور درخشان در ترکیب بانوی پیر و تجربه قهرمانی در سری A موجب شد تا مالکان آمریکایی منچستر در سال 2016 برای خرید بازیکن سابق خود دست به جیب شده و رقمی نزدیک به 89 میلیون پوند را بپردازند.

عثمان دمبله فرانسوی که این روزها خود را برای بازگشت دوباره به ترکیب بارسا آمده میکند، برای باشگاه سابقش سودی هنگفت به همراه داشت. او در سال 2016 با قیمت 13/5 میلیون یورو از باشگاه رِن فرانسه عازم دورتموند آلمان شد. ثمر رساندن 10 گل و دادن 20 پاس گل در همان فصل نخست، سران بارسا را مجاب کرد که برای خرید این ستاره فرانسوی دست به کار شوند. او در تابستان گذشته و برای پر کردن جای خالی نیمار با رقم94/5 میلیون پوند به بارسا پیوست تا دورتموند در عرض تنها یک سال، حدود 81 میلیون پوند سود به جیب بزند.

باشگاه تاتنهام انگلیس را میتوان از آن دست باشگاههای اروپایی به حساب آورد که طی چند سال گذشته از فروش بازیکنان خود، سرمایه فروانی به دست آورده است. در این زمینه، بیشترین سود آنها مربوط به فروش گرت بیل به رئال بود. این ستاره ولزی در سال 2007 با قیمت 10 میلیون پوند از ساوتمپتون به تاتنهام پیوست و در عرض شش سال به ستاره بی چون و چرای تافیها تبدیل شد. همین مساله موجب شد تا در سال 2013، کهکشانیها برای استخدام بیل قراردادی به ارزش 86 میلیون پوند با این باشگاه انگلیسی ببندند. سفیدپوشان لندنی سودی حدود 76 میلیون پوند از این انتقال به دست آوردند.

در این میان باشگاههایی هم وجود دارند که اگرچه همچون یووه و دورتموند سرشناس نیستند، اما در این بازار سرمایهگذاری خوبی کرده و به نتیجه هم رسیدهاند. نمونه مشخص در این زمینه باشگاه ساوتهمپتون انگلیس است که همین چند هفته پیش از فروش ویرجیل ون دیک به لیورپول، سودی چند ده میلیونی به دست آورد. سران ساوتهمپتون این بازیکن هلندی را در سال 2015 با رقم 13 میلیون پوند از باشگاه سلتیک اسکاتلند خریداری کردند. در دو سال و نیمی که ون دیک در این باشگاه بازی کرد، در 92 بازی توانست 7 گل بزند که برای یک مدافع آماری قابل قبول به حساب میآید. او اوایل سال جاری با رقم 75 میلیون پوند به لیورپول پیوست تا ساوتهمپتون از فروش آن 62 میلیون سود به دست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها