رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: مصرف گوشت گاو‌های صنعتی می‌تواند منجر به بروز جنون گاوی در مصرف‌کنندگان شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۴۳
خطر مرگباری که پشت مصرف گوشت دام‌های صنعتی نهفته است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان ، محمد حسین عزیزی در خصوص مصرف گوشت گوزن در ایران گفت: گوشت گوزن از لحاظ غذایی، پروتئینی و خواص شباهت بسیاری به گوشت گاو دارد بنابراین تمامی ارزش‌های غذایی در مصرف این گوشت همانند مصرف گوشت گاو است. اما در حالی‌که اخبار مربوط به پرورش گوزن در ایران مطرح شده است، اما از لحاظ اقتصادی پرورش این حیوان برای کشور مقرون‌به صرفه نیست.


وی افزود: گوزن‌های قطب شمال به دلیل سیر زندگی طبیعی و مصرف علوفه و غذای موجود در طبیعت از لحاظ غذایی ارگانیک محسوب می‌شوند بنابراین علاوه بر وجه اقتصادی وارد کردن گوشت‌های گوزن از کشور روسیه منجر به مصرف گوشت ارگانیک و افزایش ارزش غذایی در کشور می‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: مصرف گوشت گاو همچون سایر دام‌ها در کشور طرفداران زیادی دارد این در حالی است که مصرف گوشت این دام به علت بزرگی و حجم بالا اقتصاد دامداری‌های صنعتی را رونق داده است؛ بنابراین به منظور افزایش رشد گاو‌ها در علوفه و غذای آن‌ها علاوه بر ذرت و یونجه از پودر گوشت، ماهی و استخوان استفاده می‌شود تا راندمان تبدیل علوفه به گوشت با سرعت بیشتری انجام شود در حالی که مصرف اینگونه مواد در بدن انسان عوارض بسیاری دارد.

وی در ادامه یادآور شد: ترکیب مواد غیرمتعارف با علوفه گاو‌ها در دامداری‌های صنعتی غیراصولی است براین اساس به منظور پیشگیری از بیماری در اینگونه دام‌ها و یا در شرایط بروز بیماری از آنتی‌بیوتیک‌هایی استفاده می‌شود که بقایای آن در گوشت دام بدن مصرف‌کنندگان اینگونه گوشت‌ها را نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم کرده و در شرایط بروز بیماری در انسان مصرف هیچگونه از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری مؤثر نمی‌کند.

عزیزی عنوان کرد: بقایای آلودگی‌های موجود در ترکیبات علوفه مصرفی در دام‌های صنعتی می‌تواند به مرور زمان منجر به سرطان در بدن مصرف‌کنندگان گوشت شود. علاوه بر این استفاده از هورمون‌های رشد در دام‌های صنعتی منجر به اختلالات هورمونی در انسان شده و سلامت را تهدید می‌کند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران اذعان داشت: جنون گاوی ازجمله بیماری‌های رایج در دام‌های صنعتی است که در صورت ابتلای دام به آن گوشت‌ها بیماری را به انسان منتقل کرده و منجر به بروز علائم عصبی در بدن می‌َشود. لازم به ذکر است جنون گاوی هیچ درمانی ندارد و با ضعف در اعصاب و عدم کنترل در حرکات انسان بروز می‌کند. علاوه بر این منجر به مرگ زودرس در افراد می‌شود.

وی درپایان گفت: مصرف گوشت بوفالو در غذای هتل‌های کشور عراق همانند گوشت‌های گاو‌های صنعتی دارای عوارض است؛ بنابراین به منظور رشد سفر به عتبات توصیه می‌شود مردم در مصرف غذای هتل‌های کشور عراق دقت کرده و حدالامکان از مواد غذایی جایگزین گوشت استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها