رئیس اداره نظارت و نگه‌داری زهره و جراحی گفت: در سال 83 سد کوثر سرریزهای میلیونی داشت، اما در حال حاضر به این صورت نیست واقعیت این است که در حوزه رودخانه زهره کشاورزی بی‌رویه‌ای شکل‌گرفته و این آب دیگر توانایی آبیاری زمین‌های کشاورزی را ندارد.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۴۰

به گزارش تسنیم رضا فرهومند اظهار داشت: وضعیت آب کشور بحرانی است، در این منطقه مثل بسیاری از مناطق شاهد گسترش کشاورزی معیشتی هستیم که نه تنها برای این مردم محروم منطقه عواید چندانی ندارد بلکه موجب از دست دادن منابع آبوخاک و نهادههای کشاورزی که سرمایه ملی است، میشود.

وی افزود: ما جزو کشورهای با تنش آبی جدی هستیم و هرروز این مشکل جدیتر میشود بنابراین با توجه به وضعیت اکولوژیکی شکننده کشور، ما نیاز به کشاورزی دقیق و هوشمند داریم که مبتنی بر واقعیتهای منابع آب کشور باشد.

رئیس اداره نظارت بر بهرهبرداری و نگهداری از حوضه آبریز زهره و جراحی بیان کرد: باید نگاه تقاضامحور به دوره گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی با عنایت به وضعیت محدودیت منابع آب در حوضههای آبریز بیشتر تقویت تا مشکلات معیشت مردم نیز رفع شود.

فرهومند عنوان کرد: در سال 83 سد کوثر بهتبع آوردههای مناسبی که داشت از وضعیت مطلوبی برخوردار بود، اما در حال حاضر به این صورت نیست آب سد کوثر با توجه به حجم مخزن حدود 580 میلیونی، در حال حاضر 250 میلیون رسیده این در حالی است که وظیفه تأمین آب شرب و صنعت 5 استان با جمعیت قریب به سهمیلیوننفری به این سد محول شده است.

تأمین آب شرب 5 استان

وی افزود: سد کوثر حدود 80 درصد نیاز 5 استان را تأمین کرده و استانهای جنوبی کشور برای تأمین آب موردنیاز چشم به منابع آب در دیگر مناطق دارند، ما باید اولویت برنامهریزی خود را بر اساس آب شرب مردم قرار دهیم.

رئیس اداره نظارت بر بهرهبرداری و نگهداری از حوزه آبریز زهره و جراحی از شرکت مدیریت منابع ایران وزارت نیرو بیان کرد: ما در حال حاضر با توجه به اینکه بارشها 25 درصد کاهش و 70 درصد کاهش در مدت 49 ساله را در حال طی داریم.

وی گفت: در سال 83 سد کوثر سرریزهای میلیونی داشت، اما در حال حاضر به این صورت نیست واقعیت این است که در حوزه رودخانه زهره کشاورزی بیرویهای شکلگرفته و این آب دیگر توانایی آبیاری زمینهای کشاورزی را ندارد.فرهومند عنوان کرد: طبق آمار جهاد کشاورزی 6 هزار هکتار زیدون، 8 هزار هکتار امیدیه، 24 هزار در هندیجان زمین کشاورزی جهت کشت مجوز دادهشده و بین آنها نهاده، بذر توزیعشده، طبیعی است که این موارد دور از واقعیت، غیره اصولی و تا حد زیادی هدر دادن منابع است.وی افزود: بدیهی است این میزان هکتار زمین را نمیتوان آبیاری کرد، واقعیت این است که در حوضه رودخانه زهره کشاورزی بیرویهای شکلگرفته و این منابع آب دیگر توانایی آبیاری بسیاری از زمین کشاورزی و علیالخصوص توسعه صورت گرفته را ندارد.

آب رودخانه زهره هندیجان باید عادلانه نوبتبندی شود

رئیس اداره نظارت بر بهرهبرداری و نگهداری از حوزه آبریز زهره و جراحی از شرکت مدیریت منابع ایران وزارت نیرو بیان کرد: آب بسیار محدود است و باید همین آب را در همه مناطق توزیع کنیم، امسال بارش جدی در منطقه و کشور نداشتهایم. بنا به بررسیهای وزارت نیرو، در 15 سال اخیر کمبود بارش غیر مقایسه با سالهای گذشته است و مشکلات باید واقعبینانه مطرح شود.

وی گفت: آب بسیار محدود است و باید عادلانه تقسیم شود انهار زیدون در حال حاضر 20 مترمکعب در ثانیه ظرفیت دارند، این در شرایطی است که مابعد از تلاقی رودخانه زهره و خیرآباد بین 10 الی 12 مترمکعب در ثانیه برابر آمار موجود ما بیشتر ورودی نداریم.

فرهومند عنوان کرد: با این وضعیت مردم ،مسئولان این بخش در منطقه علیالخصوص فرمانداران باید تلاش کرده و با کمک سازمان آب و برق خوزستان مشکل سهمیه آب را رفع کنند. آب سد کوثر از سقف 500 میلیونی به 250 میلیون رسیده و برای 5 استان آب شرب بروی آن بارگذاری کردهایم.

وی افزود: آب شرب باید برای مردم تأمین شود، در حال حاضر استان هرمزگان از آبشیرینکن استفاده کرده و آب موردنظر را تأمین میکنیم. رهاسازی آب از سد کوثر را استان خوزستان مدیریت میکند.

رئیس اداره نظارت بر بهرهبرداری و نگهداری از حوزه آبریز زهره و جراحی از شرکت مدیریت منابع ایران وزارت نیرو بیان کرد: رهاسازی آب شرب برای مردم هندیجان در هفته جاری انجام میشود. واقعیتهای آب در حوزه آب ریز زهره هندیجان باید در نظر گرفته شود زیرا آب بسیار کم و محدود است.

رهاسازی آب از سد کوثر برای مردم هندیجان

وی گفت: بارش باران در امسال در مقایسه با میانگین 49 سال اخیر ایران در حوضه آبریز خلیجفارس منتهی به استان خوزستان در حدود 65 درصد کاهش داشته است و این تعریف دقیقی از بحران پیش رو در سال آبی 97-96 است.

فرهومند عنوان کرد: در راستای برنامهریزی منابع آب محدود سد کوثر اولویت وزارت نیرو برای منابع آب محدود سد کوثر صرفاً جهت کمبود آب شرب این منطق بوده و باید آب شرب 5 استان که روی کوثر بارگذاری شده است را تأمین کنیم.

وی افزود: اولویت اصلی وزارت نیرو درجه اول تأمین آب مصرفی و شرب مردم است. آب شرب باید برای مردم تأمین شود موضوع رهاسازی آب از سد کوثر نیز صرفاًبرای بهبودی کیفی آب رود خانه هندیجان وبهره برداری ازآن درراستای مصرف شرب مردم محروم هندیجان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها