دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
عیاری رفت سراغ ریتم و گفت مهمترین ویژگی فیلم این است که شما متوجه نمی شوید دارید فیلم می بینید یعنی انقدر با یک ریتم خوب قصه اش را تعریف می کند، بدون تفاخر و ادعا و ادا که من مخاطب نمی فهمم دارم فیلم می بینم و تاثیرش را هم به همان شکل غیرمحسوس و غیرملموس روی من می گذارد.
حالا یادآوری این خاطره و گفت و گو با کارگردان محبوبم عیاری بزرگ و دوست داشتنی، ربط دادنش به جشنواره فیلم فجر امسال بود، همین چند روز پیش داشتیم با برخی اهالی رسانه درباره این دوره گپی میزدیم و دوستان گلایه ای داشتند و با اشاره به کمتر از 40 روز مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجرمی گفتند امسال انگار خبری از جشنواره آنچنان نیست!
من ناخودآگاه یاد بیلی وایلدر و عیاری و آپارتمان و فیلم فجر افتادم، این که اتفاقا جشنواره خوب جشنواره ای است که فارغ از برخی تفاخرها و اداها و ادعاها کارش را بکند. مثل همین دوره سی و ششم که قصه اش را آرام آرام برای اهالی پرده نقره ای شروع به تعریف کرده است و با یک ریتم خوب جلو می رود. هم فجرنامه دارد هم نوستالژی و هم بزرگداشت و هم یک دبیر و هیئت انتخاب عمیق ... با این تفاوت که اهل تفاخر و ادا هم نیستند.
اما ریتم خوب جشنواره امسال را فارغ از سیاست گذاری ها و مدیریت کلان، بیشتر باید در نوع نگاه و طراحی و کارگردانی رسانه ای اش جستجو کرد، نگاهی تعاملی که تمرکزش برگزاری یک جشنواره آرام و بی حاشیه و بدون ترکاندن بمب و ... است ، جشنواره ای که هنگام سکانس پایانی اش هم لذت برده باشیم و هم احساس نکنیم هیاهویی برای هیچ بوده است.
فیلم فجر سی و ششم تا اینجا مثل آپارتمان بیلی وایلدر است، اهل ادا و تفاخر نیست و با یک ریتم خوب دارد خودش را به ما نزدیک می کند.
سینا علیمحمدی / جام جم آنلاین
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد