نتایج به دست آمده از تهدیدات سامانه‌های کنترل صنعتی در شش ماهه‌ اول سال 2017 نشان می‌دهد ایران در میان ده کشور اولی است که سامانه‌های کنترل صنعتی آن به علت تهدیدات سایبری، آلوده شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۱۴

به گزارش مهر، سامانه‌های کنترل صنعتی به‌منزله‌ هسته‌ مرکزی کنترل و نظارت زیرساخت‌های حیاتی نظیر شبکه‌های انتقال و توزیع برق، نیروگاه‌های هسته‌ای، پالایشگاه‌ها، شبکه‌های آب و کارخانه‌های نفت و گاز محسوب می‌شوند؛ اما با توجه به قدیمی‌ بودن این سامانه‌ها، به امنیت آنها توجه چندانی نشده است.

در این زمینه گروه تحقیقاتی آزمایشگاه کسپرسکی، نتایج تحقیقات خود را درباره چشم‌انداز تهدیدات سامانه‌های کنترل صنعتی در شش ماهه‌ اول سال 2017 ارائه کرده است. براساس این تحقیقات که توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (مرکز ماهر) منتشر شده است، ایران جزو ده کشور اولی است که سامانه‌های کنترل صنعتی آنها به باج‌افزارهای رمزگذاری آلوده‌ شده‌اند.

بر مبنای این بررسی‌ها، همچنین مشخص شده است در نیمه اول سال 2017 میان 15 کشوری که بالاترین درصد سامانه‌های کنترل صنعتی شان مورد حمله قرار گرفته، ایران رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

در این بررسی‌ها خطرات مربوط به سامانه‌های کنترل صنعتی شامل منابع متعددی ازجمله دولت‌ها، گروه‌های تروریستی، کارکنان ناراضی، مشکلات، حوادث، بلایای طبیعی و همچنین اقدامات تصادفی یا مغرضانه نیروهای داخلی اعلام شده است.

در نیمه اول سال 2017 حوادثی مانند تهدیدات بدافزاری، اختلال در شبکه دوربین‌های مداربسته، هک شدن سیستم هشدار اضطراری، کشف چند بات نت، استفاده از نامه‌های الکترونیکی تجاری در حمله به شرکت‌های صنعتی و نیز حملات باج‌افزاری به عنوان حمله‌های سایبری به سیستم‌های امنیتی شناسایی شدند. برای مثال 500 شرکت صنعتی و حمل و نقل از 50 کشور مورد حمله تهدیدنامه‌های الکترونیکی تجاری قرار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها