مدتی است کاربران از کاهش سرعت آیفون ها با گذر زمان گله دارند. بر اساس جدیدترین بررسی‌ها مشخص شده دلیل کاهش سرعت آیفون ها در اصل باتری آن‌ها است.
کد خبر: ۱۱۰۴۷۸۶
بررسی دلیل کاهش سرعت آیفون با گذر زمان؛ باتری ها مقصر اصلی هستند! + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گجت نیوز، بعد از گذشت چند هفته از عرضه آیفون‌های سال 2017، زمزمه‌های عجیبی شنیده شد؛ کاربران عقیده داشتند اپل به طور عمدی، بعد از عرضه محصولات جدید سرعت گوشی های موبایل قبلی کاربران را کاهش می‌دهد تا آن‌ها بیشتر به خرید آیفون های جدید ترغیب شوند. اگرچه دلیل مطرح شده توسط آن‌ها را نمی‌توان اثبات کرد، اما در هر صورت مدتی پیش مشکل کاهش عملکرد آیفون های قدیمی اثبات شد.

بعد از افزایش تعداد کاربران گله‌مند از کاهش سرعت آیفون ها، اکنون انگشت اتهام به سوی باتری دستگاه‌ها نشانه رفته است. کاهش دوام باتری و عمر آن با گذر زمان بر هیچکس پوشیده نیست، اما ارتباط دادن آن به کاهش سرعت دستگاه کمی دور از انتظار است. اگر عمر یک باتری که باید 5 ساعت دوام بیاورد، به خاطر گذر زمان و طی شدن تمامی چرخ‌های آن به نیم ساعت کاهش پیدا کند، در همان نیم ساعت کار خود را به طور صحیح انجام خواهد داد.

با وجود تفسیر بالا، کاربران گزارش داده‌اند تعویض باتری، مشکل کاهش سرعت آیفون های آن‌ها را برطرف کرده است. اگرچه این موضوع عجیب به نظر می‌رسد، اما حتی تست‌های بنچمار‌ک‌ها نیز آن را تایید می‌کنند. بر اساس تست‌های صورت گرفته در بنچمارک Geekbench، عملکرد آیفون های دارای باتری قدیمی از گوشی هایی که باتری آن‌ها تعویض شده به مراتب کمتر است.
مدرکی موجه برای اثبات کاهش سرعت آیفون ها

کاربران پیشتر بر اساس برخی نشان‌ها قضاوت می‌کردند، اما اکنون شواهد و مدارک خوبی برای اثبات کاهش سرعت آیفون ها وجود دارد. بنیان‌گذار بنچمارک Geekbench چندی پیش تصمیم گرفت به طور جد درباره این موضوع تحقیق و حقیقی یا دروغ بودن آن را مشخص کند. وی برای اطمینان از نتایج به دست آمده، در هر گوشی وضعیت را با سیستم‌ عامل‌های مختلف کنترل کرد.

مدتی قبل‌تر، تعداد زیادی از کاربران مشکل خاموش شدن ناگهانی آیفون‌ های خود را گزارش دادند. اپل پیشنهاد تعویض باتری به صورت رایگان را مطرح کرد، اما حتی این کار نیز چاره‌ساز نبود. این شرکت در ادامه تصمیم گرفت با انتشار یک به‌روزرسانی نرم افزاری، عملکرد پردازنده آیفون ها را کمی کاهش بدهد. یکی از کاربران ردیت درباره این اتفاق توضیحات بیشتری داد.

به گفته وی، تعدادی از کاربران آیفون 6 اس از خاموش شدن ناگهانی دستگاه‌های خود گله داشتند. این ایراد حتی بعد از اجرای طرح تعویض رایگان باتری (که شامل بسیاری از کاربران دارای مشکل نمی‌شد) از بین نرفت. از آنجایی که باتری‌های تخریب شده بسیار کمتر دوام آورده و ولتاژ کمتری را منتقل می‌کنند، اپل راهکار کاهش عملکرد پردازنده گوشی ها از طریق انتشار یک به روزرسانی نرم افزاری را در پیش گرفت.

اما این راهکار نه تنها مشکل را حل نکرد، بلکه دردسرهای جدیدتری به وجود آورد. اما به عقیده این کاربر، کاهش سرعت آیفون بهتر از این است که وقتی باتری به 40 درصد رسید، دستگاه ناگهان خاموش شود. در تصویر زیر عملکرد گوشی آیفون 6 اس در شرایط مختلف را مشاهده می‌کنید.
در عکس‌های بالا، حین استفاده از آی او اس 10.2.0 امتیاز Geekbench حدود 2500 است، اما بعد از دریافت آپدیت iOS 10.2.1 این امتیاز در برخی دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است. بعد از دریافت سیستم عامل جدید و آپدیت 11.2.0 کاهش سرعت آیفون های بیشتری مشاهده می‌شود.

کاهش سرعت آیفون 7

تا پیش از انتشار جدیدترین نسخه سیستم عامل تازه وارد آی او اس، آیفون 7 از مشکل کاهش سرعت در امان مانده بود. در تصاویر زیر، امتیاز این گوشی موبایل در Geekbench حین استفاده از نسخه‌های 10.2، 10.2.1 و 11.1.2 آی او اس را مشاهده می‌کنید.


در هر سه حالت امتیاز آیفون 7 در Geekbench حدود 3500 بوده و بعد از انتشار هر آپدیت، مشکلی از نظر کاهش عملکرد دیده نمی‌شود. نباید فراموش کرد در حالت Low Power عملکرد پردازنده کاهش پیدا می‌کند، اما بدیهی است هیچ کاربری در این حالت از کاهش سرعت آیفون گلگی نخواهد داشت. مشکل آن‌ها رکود عملکرد حین استفاده عادی از دستگاه به صورت غیر منتظره و ناگهانی است.

اما متاسفانه آیفون 7 نیز بعد از دریافت به‌روزرسانی جدید به جمع دستگاه‌های دارای مشکل کاهش سرعت اضافه شد. در تصویر زیر عملکرد گوشی بعد دریافت آپدیت آی او اس 11.2 دیده می‌شود. در این عکس مشکل کاهش فرکانس کاری که پیشتر در آیفون 6 اس دیده شده بود، در چند آیفون 7 پدید آمده است. احتمالا دستگاه‌های تحت تاثیر قرار گرفته باتری‌های قدیمی‌تری داشته‌اند.

بر اساس این ارزیابی مشخص شد تعداد زیادی از کاربران آیفون های قدیمی دارای باتری‌های یک سال عمر کرده و یا بیشتر، با مشکل کاهش عملکرد دستگاه رو به رو شده‌اند. بسیار از کاربران تصور می‌کنند آیفون‌ آن‌ها قدیمی شده و برای رفع مشکل باید به طور کامل گوشی را تعویض کنند، در حالی که مشکل کاهش سرعت آیفون آن‌ها تنها با تعویض باتری رفع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها