jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۱۰۱۳   ۱۹ تير ۱۳۸۱  |  ۱۵:۰۲

بشر پیوسته می کوشد تا در محصولات صنعتی جایگزین بهتری برای مواد مورد استفاده خود پیدا کند هدف این تلاشها کارایی بیشتر محصولات راحتی ، زیبایی ، طول عمر و غیره است در مورد صنعت خودرو یکی از اهداف جایگزینی مواد سبک کردن وزن خودرو

به منظور کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست و همچنین افزایش سرعت خودروست در این زمینه مطلب زیر از سایت http://WWW.rmi.org برای استفاده علاقه مندان نقل می شود: در حال حاضر حدود70 درصد سرب ،34 درصد آهن ،20 درصد آلومینیوم ، روی ، شیشه و نیمه رساناها،14 درصد فولاد و10 درصد مسی که در امریکا مصرف می شود، در خودروها استفاده می شوند.حرکت به سمت استفاده از وسایل نقلیه هایپر کار که وزن آنها کمتر از نصف وزن ماشین های معمول است ، می تواند یک تحول بنیادی در مواد مورد استفاده در صنعت خودرو ایجاد کند. برای مثال ، وسایل نقلیه هایپرکار نسبت به ماشین های امروزی 92 درصد آهن و فولاد کمتری مصرف می کنند؛ بنابراین با ادامه این روند، ممکن است میزان تولید فولاد در امریکا به یک دهم مقدار کنونی کاهش یابد به جز مس )که استفاده آن به خاطر تامین نیروی الکتریکی وسایل نقلیه هایپرکار به مقدار کمی افزایش می یابد(، کاهش مشابهی برای اغلب فلزات دیگر مشاهده می شود. وزن شیشه به نصف مقدار کنونی می رسد؛ اما قیمت آن بیشتر می شود؛ همین مساله به طور محسوس تری برای لاستیکها وجود دارد.حرکت به سمت استفاده از وسایل نقلیه هایپرکار باعث می شود حجم تولید الیاف کربن حدود100 برابر افزایش یابد و آن را از یک محصول ویژه گرانقیمت به یک محصول معمولی و عادی تبدیل کند و قیمت آن را از قیمت کنونی 8 دلار به ازای هر پوند به نصف کاهش دهد. این امر باعث می شود که الیاف کربن ، رقیب اغلب کاربردهای دیگر فولاد از جمله تیرها، پایه ها، بدنه یخچال و میلگردهای تقویت کننده شود اگر این روند ادامه پیدا کند در نهایت فولاد شاید تنها بتواند یک هشتم از بازار کنونی خود را )مواردی که خواص عالی فولاد مورد نیاز است و وزن زیاد آن نیز یک مزیت است یا مهم نیست ( حفظ کند.تحلیل اظهارنظرها در مورد آینده بازار فولاد متفاوت است برخی بر این عقیده اند که مواد کامپوزیتی یا آلیاژهای آلومینیوم جایگزین فولاد خواهند شد برخی دیگر عقیده دارند که صنعت فولاد خواهد توانست با ارائه محصولات جدید پا به پای مواد جدید رقابت کند؛ به هر حال در صنعت خودرو میزان استفاده از قطعات کامپوزیتی اعم از زمینه فلزی و زمینه پلیمری در حال رشد است و دست کم می توان گفت در این صنعت آهن و فولاد ساده ، در حال جایگزین شدن هستند.نکته مهم دیگر در این متن ، پیش بینی کاربرد گسترده الیاف کربن در صنعت خودروست که نشان می دهد دست اندرکاران صنعت خودروی کشور باید اهتمام بیشتری به فناوری کامپوزیت ها داشته باشند و تا حد امکان صنایع خودرو را به این فناوری نوپا تجهیز کنند.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو