تبدیل قزوین به قطب دفع پسماندهای صنعتی در مرکز ایران

رئیس اداره ایمنی، بهداشت،محیط زیست و انرژی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان تهران و مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین جمع کثیری از مدیران hse (مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست) واحدهای صنعتی بزرگ ایران در بازدید از شرکت صنعت سبز کاسپین از روند چگونگی مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی دراین مجموعه بازدید کردند .
کد خبر: ۱۰۹۷۹۳۰

احمد رضا زاده گفت: واحد HSe در وزارت صنعت و معدن از سال 92 جایگاه پیدا کرد و اداره کل HSe در وزارت خانه بنا شد و در سراسر کشور و استان‌ها به شکل اداره مستقل و زیر مجموعه سازمان دیده می‌شود،که در استان‌های مختلف با کارشناسان مختلف فعالیت می‌کند .در استان تهران با 4 کارشناس موضوع پیگیری می‌شود .

وی افزود: آنچه که ما به آن توجه داریم بخش صنعت و معدن است .ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی تحت پوشش کاری ما هستند، در حال حاضر 17000 واحد صنعتی در تهران به ثبت رسیده است، قطعا این تعداد تولید کننده پسماند نیستند ،حتی اگر 12000 واحد را به عنوان تولید کننده پسماند در نظر بگیریم همه ی این واحدها را با نیروهای محدودی که داریم نمی‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم، به طبع باید الزاماتی را برای این واحدها در نظر بگیریم، وزارت صنعت ،معدن ،تجارت، قبل از اینکه بخواهد وارد حیطه الزامات قانونی شود ، موضوع را از طریق ارسال و ابلاغ از طریق HSe‌های استانی پیگیری می‌کند ،یعنی ما در وزارت صنعت و معدن باوجود اینکه حامی تولید خودمان هستیم از طرفی نظارت هم می‌کنیم ،یعنی HSe‌های ما به عنوان دستگاه نظارتی بازدید‌ها به وزارت خانه گزارش می‌کنند .

وی با بیان این مطلب که موارد گزارش شده را نه با دید تنبیهی و جریمه ای بلکه با دید کمک پیگیری می‌کنیم؛ گفت: محیط زیست با توان کارکنانی موجود قدرت پیگیری تمام گزارش‌های ارسالی را قطعا ندارد بنابراین اولویت ما در کنار الزامات قانونی مساله پر اهمیت فرهنگ سازی است.

وی اضافه کرد: دفتر HSeمستقر در وزارت خانه پیگیر این ماجرا هست . که به شکل دستور العمل و قوانین در کنار قوانین زیست محیطی الزامات دفع پسماندهای صنعتی را به شکل ملی اجرا کند.

احمدزاده در خصوص نحوه برخورد سازمان متبوع خود با این موضوع خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان تهران به دو شیوه فرهنگ سازی و حمایت از واحدها با سوبسید‌ها و شرایط ویژه در دستور کار قرار دارد .

باید از مجموعه‌های دانش بنیان در این عرصه بهره برد

رئیس اداره ایمنی، بهداشت،محیط زیست و انرژی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان تهران گفت: با وجود تمام مشکلات پیش رو با تمام توان از مجموعه‌هایی دانش بنیانی همچون شرکت سبز کاسپین حمایت خواهیم کرد چرا که باور داریم این واحدها تنها توان گره گشایی از حجم عظیم مشکلات دراین حوزه‌ها را دارند.

وی گفت: دانش تخصصی ، استفاده از آخرین فناوری روز دنیا و بکارگیری نیروهای و نخبه از ویژیگی‌های منحصر به فرد این مجموعه است و قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت و تجربه این مجموعه‌ها می‌تواند به قطب دفع پسماندهای صنعتی در ایران تبدیل شود.

همچنین عضو هیات مدیره و مشاور فنی شرکت صنعت سبز کاسپین در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: افزایش نیازهای جامعه و پیشرفت همه جانبه فناوری، مشکلات عدیده ای را برای سلامتی انسان و محیط زیست، به همراه داشته است. در این راستا شرکت عصر صنعت سبز کاسپین ( CGI ) با به کارگیری دانش فنی و کادری متخصص متشکل از نخبگان علمی کشور و با هدف ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات به تمام واحدهای فعال در کشور اعم از صنایع تولیدی، خدماتی، کشاورزی، نفت و پتروشیمی، دارویی و شیمیایی، نیروگاه و... به عنوان پیشتاز مدیریت یکپارچه پسماندهای تولیدی در سراسر کشور نموده است.

محمد رضا ذوافقار پور با اشاره به عناوین خدمات این مجموعه اظهار کرد: شناسایی و طبقه بندی پسماندها، مدیریت و ساماندهی در خصوص بسته بندی و لیبلینگ، حمل و نقل، انبار و امحای پسماندها با استفاده از سیستم پیرولیز پیشرفته و لندفیل مهندسی ، تصفیه خانه فاضلاب و لجن، تثبیت لجن و مشاوره فنی در زمینه مسائل زیست محیطی ، ارائه خدمات آزمایشگاهی،r&d، ارائه و نصب نرم افزار مدیریت پسماند، دوره‌های آموزش کوتاه مدت hse عمده فعالیت‌های صورت گرفته در مجموعه صنعت سبز کاسپین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها