دادستان تهران هجمه‌های اخیر علیه دستگاه قضا از سوی عوامل خارجی و داخلی را ناشی از اهمیت قوه قضاییه دانست و گفت: گزافه‌‌گویی تأثیری بر عزم دستگاه قضا در مقابله با مفسدان ندارد.
کد خبر: ۱۰۹۷۶۵۷

به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی با بیان اینکه عده‌ای تلاش دارند به بهانه‌ برخی پرونده‌ها دستگاه قضایی را زیرسوال ‌ببرند تا چنین وانمود کنند که قوه قضاییه از مسیر اصلی خارج شده است، گفت: هم‌صدایی عوامل خارجی و داخلی علیه قوه قضاییه قابل تأمل است.

دادستان تهران با تصریح به این‌که اهمیت دستگاه قضایی و جایگاه منحصر به فرد آن به لحاظ ویژگی «استقلال»، موجب شده است این رکن از نظام مورد تهاجم دشمنان هم در داخل و هم در خارج قرار گیرد، درخصوص هجمه‌های داخلی اظهار کرد: هیچ‌کس منکر برخی مشکلات و نقیصه‌ها در دستگاه قضایی نیست اما این که شخصی که خود مدتی مسئولیت داشته، به‌خاطر چند متهم، سعی در شکستن اقتدار دستگاه قضایی کند، جای تأمل و تأسف دارد.

جعفری‌دولت‌آبادی اظهارات این فرد درخصوص وضعیت زندان‌ها را خلاف واقع خواند و درخصوص عملکرد دادستانی تهران در امر زندان‌ها گفت: اخیرا آقایی مدعی شده که کسی به زندان‌ها سر نمی‌زند این در حالی است که شما معاونان و قضات دادسرا از شدت فشارها برای اجرای برنامه‌های بازدید از زندان و رسیدگی به وضعیت زندانیان از ما گله‌مند شده‌اید. فقط در هفته گذشته و در یک روز 60 نفر از قضات و مقامات دادسرا با 3300 زندانی ملاقات کرده‌اند و در طول سال قبل، 45 هزار نوبت ملاقات توسط قضات با زندانیان انجام شده است و برخی معاونان دادسرا به لحاظ عدم مراجعه به زندان‌ها توبیخ شدند. در تمام زندان‌های استان تهران دایره نظارت راه‌اندازی شده و در حال حاضر بیش از 30 قاضی در دوایر نظارت و صرفا در امر زندانیان خدمت می‌کنند.

مرز میان انتقاد و جرم

دادستان تهران این سخن را که قوه قضاییه با انتقاد نسبت به دستگاه قضایی برخورد می‌کند، ادعای واهی خواند و با طرح این سوال که در کدام پرونده قاضی انتقاد را جرم دانسته است، افزود: جرم در قانون تعریف شده است و تبحر قاضی در حدی هست که میان انتقاد و جرم تفکیک نماید. قانون مطبوعات نیز مرز میان انتقاد و توهین و افترا را با دو شرط مشخص کرده است؛ انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق، استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب آزاد است.

دادستان تهران در پاسخ به ادعاهای این فرد درباره فوت ستار بهشتی اظهار کرد: در موضوع ستار بهشتی بیشترین توضیحات را دادستانی تهران به مراجع رسمی ارائه کرد. دادستان تهران در دبیرخانه شورای امنیت ملی و در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و حتی به آقای نجار، وزیر وقت کشور واقعیت‌های مرتبط با حادثه اعلام شد تا به اشتباه اطلاع‌رسانی نشود و در همین رابطه پرونده قضایی تشکیل شد؛ مأمور متخلف تحت‌تعقیب قضایی قرار گرفت و با تحمل محکومیت حبس از زندان آزاد شد.

جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به تلاش دشمن برای سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان کشور، تهمت‌ها علیه نظام را همسویی با دشمن دانست و افزود: از راه‌های سلب اعتماد مردمی این است که به مسئولان نظام نسبت‌های خلاف واقع داده شود و طرح موضوع قدیمی حساب‌های قوه قضاییه بر این اساس صورت می‌گیرد.

برخی دوست‌ دارند به هر طریق که شده خود را مطرح کنند

دادستان تهران سکوت قوه قضاییه را در مقابل چنین ادعاهایی به منزله بدون پاسخ بودن آنها ندانست و اظهار کرد: برخی دوست دارند به هر طریق که شده خود را مطرح کنند، اما امروز که به کیان دستگاه قضایی حمله کرده‌اند، تاکید می‌کنم دستگاه قضایی در خط مقدم مبارزه با فساد بوده و همواره سعی بر این داشته‌ایم که از خط انصاف خارج نشویم، اما تسلیم فشارهای وارده از سوی عده‌ای با هدف حمایت از افراد متخلف یا جریان‌های فکری انحرافی، فرقه‌گرایی و جناحی‌گری نخواهیم شد و اگر تصور کرده‌اند با چنین هجمه‌هایی بر قوه قضاییه، قضات قلم‌ها را زمین می‌گذارند، اشتباه کرده‌اند.

دولت دهم، کلکسیون نقض قوانین!

دادستان کل کشور گفت: آقایی که هشت سال مدیریت کشور را بر عهده‌ داشت، در چهار سال دوم مدیریتش کلکسیونی از نقض قوانین وجود دارد.

محمدجعفر منتظری در جمع بسیجیان حقوقدان به مناسبت هفته بسیج اظهار کرد: آقایی که هشت سال مدیریت کشور را بر عهده داشتید و اکنون اپوزیسیون قوه قضاییه شدید، پیشنهاد دارید بفرمایید. هر روز انسان‌هایی را دور هم جمع می‌کنند و در چهار سال دوم مدیریت این فرد کلکسیونی از نقض قوانین در این دوره وجود دارد حتی قهر کردن و خانه‌نشینی، بوسه بر تابوت یک کافر و بوسه بر گونه مادر چاوز و حتی مقابله با رهبری، جابه‌جایی بودجه‌ها در شناسنامه این فرد وجود دارد و امروز این فرد در عرصه مقابله با قوه قضاییه، اقدام به توهین می‌کند و سوال اینجاست آیا این دفاع از مردم است؟ از باب نصیحت می‌گویم آقایان این راه خدمت نیست. مگر این‌که با توجه به منزوی بودن، اهداف دیگری داشته باشند. قوه قضاییه در آینده دروغ‌ها را مستدل جواب می‌دهد. بدانند این روش درست نیست و سر عقل بیایند. من اگر بخواهم صحبت کنم مطالب بسیاری وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها