دکتر احمد توکلی اقتصاددان و رئیس هیات مدیره سازمان مردم‌نهاد دید‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به وزیر نفت یادآوری کرد در قرارداد اخیر وزارت نفت برای فروش گاز به شرکت نروژی، مسیر قانونی برای صادرات گاز طی نشده و اجرای این قرارداد باید بسرعت متوقف شود.
کد خبر: ۱۰۹۵۹۷۸

لازم به یادآوری است در سوم آبان96 قراردادی بین وزارت نفت و شرکت آی.اف.ال.ان.جی تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارگ و شرکت نروژی هملا برای فروش گاز شیرین و خشک خروجی پالایشگاه هفتم پارس جنوبی به امضا رسید تا این شرکت، گاز را به وسیله کشتی دارای تجهیزات مایع‌سازی گاز (واحدFLNG ) به ال‌ان‌جی تبدیل کرده و آن را به فروش برساند.

توکلی نرخ فروش گاز در این قرارداد را بسیار پایین دانسته و به زنگنه نوشته است: جناب آقای زنگنه، ابلاغیه صادرشده وزارت نفت، فرمولی را برای قیمت‌گذاری گاز به منظور فروش آن به شرکت‌های خصوصی ارائه داده است که تنها خام فروشی و ارزان‌فروشی برای کشور به دنبال دارد. مطابق این فرمول قیمتی، در متوسط قیمت‌ نفت 50 دلار، قیمت کل گاز فروخته‌شده حدود 10 سنت بر مترمکعب یعنی تقریبا نصف قیمت فروش گاز به ترکیه خواهد بود. این قیمت پایین گاز موجب آسیب‌های زیادی به منافع ملی کشور خواهد شد.

در شرایطی که قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در قیمت نفت 50 دلار حدودا 20سنت است، صادرات گاز به ترکیه علاوه بر سود اقتصادی بیشتر، دارای آورده سیاسی ـ امنیتی برای کشور هم است. در مدل فروش گاز براساس ابلاغیه اخیر نرخ فروش گاز، وزارت نفت هیچ مالکیتی بر ال‌ان‌جی تولیدی ندارد؛ لذا این‌گونه قراردادها فقط می‌توانند دارای منطق اقتصادی باشند و هیچ منطق استراتژیکی ندارند. با توجه به این نکته، در این مدل فروش گاز، قیمت فروش حتی باید بیشتر از قیمت صادراتی به همسایگان باشد تا بتواند به لحاظ منطق اقتصادی، فروختن گاز را که درواقع نوعی خام‌فروشی است توجیه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها