«بسیار شگفت‌زده شدم، اصلا فکر نمی‌کردم وسایلم دیگر پیدا شود، رفتار انسان‌دوستانه مامور پلیس من را شک‌زده کرد، تاکنون چنین سرویسی به این سرعت از پلیس کشور خود دریافت نکرده‌ام».
کد خبر: ۱۰۹۵۵۱۸

این جمله‌ای است که یکی از توریست‌های بازدیدکننده از شهر اصفهان در لحظات آخر پرواز به مقصد کشور خود بیان کرده است. کمتر از یک ماه پیش یکی از توریست‌ها در روز آخر سفر خود وسایل شخصی‌اش را گم می‌کند که با مراجعه به پلیس گردشگری اصفهان و در میان گذاشتن این موضوع از آنها درخواست کمک می‌کند. اما از آنجا که دیگر زمان ماندن را پیدا نمی‌کند، به فرودگاه می‌رود، از طرفی پلیس گردشگری توسط تیم ویژه‌ای به جست‌وجوی وسایل پرداخته و پس از پیدا کردن وسایل به کمک یکی از بازاریان، سریع آن را در لحظه سوار شدن هواپیما به توریست تحویل می‌دهند..... این یکی از ده‌ها ماجرای توریست‌های شهر اصفهان با پلیس گردشگری است.

به گزارش جام‌جم، از آنجا که اصفهان یک شهر توریست‌پذیر و گردشگرمحور و یکی از مکان‌هایی است که مورد توجه خاص توریست‌های خارجی است، به همین دلیل لازم بود پلیس برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه در نظر بگیرد تا بتواند به توریست‌های خارجی خدمات انتظامی ارائه کند، چرا که بیش از هر چیزی تامین امنیت و راهنمایی گردشگران خارجی به رونق و اقتصاد این بخش مهم کمک می‌کند و راه‌اندازی پلیس گردشگری ابزاری است که به تامین امنیت بیشتر و موثرتر گردشگران و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها در اماکن گردشگری می‌پردازد.

در بین شهرهای توریست‌پذیر کشور، اصفهان نخستین شهری است که واحد پلیس گردشگری را با نام «پلیس همیار توریست» راه‌اندازی کرده و این در حالی است که تمام کارکنان کادر مستقر و وظیفه این پلیس، مسلط به چندین زبان خارجی از جمله زبان‌های انگلیسی، چینی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی هستند. نحوه استخدام پلیس گردشگر نیز از طریق دانشگاه انتظامی و کنکور سراسری صورت می‌گیرد که در حال حاضر بر اساس نیاز و میزان تسلط به زبان‌های خارجی پلیس گردشگر جذب می‌شود.

پلیس گردشگری؛ نیاز اصفهان

در این باره، سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، راه‌اندازی و گسترش فعالیت پلیس گردشگری را بر اساس احساس نیاز شهر اصفهان می‌داند.

وی معتقد است؛ یک گردشگر وقتی وارد کشور می‌شود اولین چیزی که مطالبه می‌کند احساس امنیت و وجود حمایت پلیس است تا در مواقع نیاز از آن کمک بگیرد.

وی به جام‌جم می‌گوید: نبود پلیس توریست در اصفهان یک خلأ بود، زیرا گشت‌هایی که در پاسگاه‌های انتظامی وجود داشت، به طور اختصاصی به نیازهای گردشگران نمی‌پرداختند .

وی معتقد است، پلیس گردشگری واژه درستی نیست، در حالی که «خدمات انتظامی گردشگری» راه‌اندازی شده است، زیرا گردشگری محور اقتصاد اصفهان است و این پلیس در همه زمینه‌ها چه گردشگران خارجی و چه داخلی را راهنمایی و کمک می‌کند، چنان‌که تمامی کیوسک‌های اطلاع‌رسانی پلیس نیز وظیفه راهنمایی گردشگران را بر عهده دارند.

به گفته این مقام انتظامی، کیوسک اصلی پلیس توریست در میدان امام خمینی(ره) بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، چنان‌که با ورود توریست‌های خارجی از آنها نظر خواهی و نظرات آنها در حد کتابچه‌ قابل توجهی در مورد اصفهان، جمع‌آوری شده است.

ابراز تعجب گردشگران خارجی

نکته جالب توجه این است که وقتی توریست‌های خارجی با این نیروهای پلیس گردشگری مواجه می‌شوند ابراز تعجب می‌کنند و برایشان باورکردنی نیست که در ایران پلیسی مخصوص راهنمایی و ارائه خدمات برای آنان وجود داشته باشد، چرا که بیشتر توریست‌های خارجی عنوان می‌کنند قبل از این‌که به ایران سفر کنند تصورشان از پلیس ایران یک نیروی جدی و خشن بوده، اما هنگامی که با برخورد مهربانانه و صمیمی پلیس‌های گردشگری مواجه شدند ذهنیت آنها نسبت به این موضوع تغییر می‌کند.

نکته جالب دیگر این‌که پلیس‌های گردشگری علاوه بر استقرار در کیوسک ثابت با دوچرخه در محوطه اماکن تاریخی اصفهان گشت‌های ویژه‌ای ترتیب می‌دهند که در آن، نیروهایی مسلط به زبان‌های خارجی از جمله انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی و ترکی استانبولی به کار مشغولند. پلیس همچنین می‌گوید اعضای گشت‌های پلیس گردشگری، دارای سوابق کاری و تحصیلات در زمینه علوم گردشگری هستند.

توریست‌های خارجی مهم‌ترین مساله‌ای را که هنگام برخورد با پلیس گردشگری استان مطرح می‌کنند احساس امنیت از تفرج در اصفهان است و همین امر سبب شده اعلام کنند بار دیگر نیز به ایران سفر می‌کنند.

پلیسی که 24 ساعته شد

درهمین حال، سردار مهدی معصوم‌بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان می‌گوید: در نیمه‌نخست امسال نزدیک به 2000 نفر از توریست‌های خارجی از ملیت‌های مختلف شامل آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، چین، هنگ‌کنگ، تایلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی، دانمارک، سوئیس، آمریکا، روسیه، لهستان و سوئد به ایستگاه پلیس گردشگری اصفهان مراجعه و از خدمات این پلیس بهره‌مند شدند.

وی می‌افزاید: ویژگی‌های نیروهای پلیس گردشگری اصفهان تسلط آنها به شناسنامه اماکن تاریخی است، به گونه‌ای که نیروهای این پلیس براحتی سوالات و ابهامات توریست‌ها درخصوص تاریخچه آثار فرهنگی میدان تاریخی امام(ره) را پاسخ می‌دهند که این امر با استقبال و در عین حال با تعجب این افراد روبه‌رو شده است.

بر این اساس، طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط پلیس گردشگری اصفهان، بیشترین خدمات ارائه شده به گردشگران خارجی معرفی آثار تاریخی، توجیه و آموزش و بررسی شکایات و اعلام مفقودی بوده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به این‌که گردشگری امروز اولویت نخست استان اصفهان اعلام شده است، از این رو به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای مسافرت گردشگران خارجی، پلیس گردشگری نیز باید خدمات خود را به صورت مضاعف افزایش دهد، چرا که تاثیر امنیت و احساس امنیت بر توسعه و رونق صنعت گردشگری امری فوق‌العاده مهم و ضروری است.

معصوم‌بیگی می‌افزاید: پلیس گردشگری اصفهان در این رابطه برنامه‌ریزی‌های مدونی را در دستور کار قرار داده تا میزان امنیت و احساس امنیت در بین گردشگران را ارتقا دهد، چنان‌که از این پس ارائه خدمات ایستگاه پلیس گردشگری اصفهان به گردشگران خارجی 24 ساعته شده است.

نفیسه راهداری

جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها