از گره‌های کور در قرارداد بائرمن تا ابهامات همکاری یک حامی مالی

بدهی میلیاردی بسکتبال روی دست وزارت ورزش

فدراسیون بسکتبال بی‌خیال گره‌های کور قرارداد خود با درک بائرمن، این روزها حامی مالی مسابقه‌های فیباآسیا چلنج را ـ که سال گذشته در تهران برگزار شده ـ زیر سوال می‌برد و اعلام می‌کند، این حامی، زیر قول و قرار مالی خود با این فدراسیون زده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۷۱

فدراسیون بسکتبال 350 هزاردلار به فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) بدهکار و مدعی است، این بدهی به دلیل میزبانی مسابقه‌های فیبا آسیا چلنج است.

این فدراسیون در روزهای نخست بازی‌ها، تبلیغ یکی از اپلیکیشن‌های فروشگاه نرم‌افزاری را کرده بود، اما در ادامه با حامی مالی خود به مشکل خورد. چند روز بعد از بازی‌ها، خبر شکایت فدراسیون بسکتبال از این شرکت شنیده شد، با این توجیه که این شرکت به فدراسیون بدهکار است و باید بدهی‌اش را بپردازد، اما هنوز پس از گذشت 14 ماه، از پیگیری شکایت و پرداخت بدهی توسط حامی مالی خبری نیست.

ابهامات همکاری این حامی مالی در فدراسیون بسکتبال، اهالی بسکتبال را به یاد گره‌های کور قرارداد با بائرمن، سرمربی سابق تیم ملی انداخت که با گذشت ده ماه از ترک یک‌طرفه تیم ملی توسط مربی آلمانی، فدراسیون بسکتبال همچنان می‌گوید، شکایتی را علیه بائرمن تنظیم و روانه فیبا کرده است در صورتی که تاکنون هیچ نهاد رسمی بین‌المللی به این شکایت ترتیب اثر نداده است.

در این ده ماه خیلی‌ها گفتند و نوشتند، قرارداد بائرمن توسط فدراسیون بسکتبال منتشر شود تا اهالی ورزش مطمئن شوند در بستن قرارداد با سرمربی آلمانی، فدراسیون بسکتبال اشتباهی مرتکب نشده است، اما فدراسیون هرگز چنین نکرد.

این روزها هم موضوع فدراسیون ـ بائرمن به نوعی دیگر و این بار با شکایت علیه حامی مالی تکرار می‌شود و باز هم فدراسیون مدعی است در بستن قرارداد اقتصادی اشتباه نکرده است.

در این ادعا ماجراهای دیگری وجود دارد که قضیه را پیچیده‌تر می‌کند؛ نخست بدهی فدراسیون بسکتبال به فیباست. در چنین مواقعی باید مکاتبات رسمی فیبا با مطالباتی که از بسکتبال ایران دارد، منتشر شود. این که تیمی از ایران وارد رقابت‌های بین‌المللی در کشور میزبان شود و آن وقت فیبا بخواهد اعمال قانون کند، منطقی به نظر نمی‌رسد و در عرف مسابقه‌های بین‌المللی نیست.

این شرایط قاعدتا برای تیم بسکتبال نوجوانان دختر ایران هم پابرجاست و با در نظر گرفتن ادعاهای فدراسیون برای ممانعت از ورود تیم‌های ایران به رقابت‌های بین‌المللی در صورت پرداخت‌نشدن این بدهی، تیم دختران هم نباید از 30 مهر در هند بازی کند. پرسش اینجاست که چرا فیبا برخلاف عرف بین‌المللی منتظر تیم‌های ایرانی در کشور میزبان می‌نشیند تا تصمیماتش را اجرایی کند و قبل از این و طی نامه‌ای از ورود تیم‌های ایرانی جلوگیری نمی‌کند؟

مسئولان پتروشیمی بندرامام نیز وقتی در جریان جام باشگاه‌های آسیا در شنژن چین با چنین برخوردی از هاگوپ خاجیران مدیر اجرایی فیباآسیا روبه‌رو شده بودند، همین نکته را بیان کردند و پرسیدند؛ چرا بعد از پذیرش تیم پتروشیمی بندرامام موضوع بدهی بسکتبال ایران آن هم به یک تیم باشگاهی که ربطی به قضیه ندارد، مطرح شده است؟

شفاف‌سازی مسائل مالی

پس از ابهامات و گره‌های کور مالی در قرارداد با دو شرکت اقتصادی که دومی در ارتباط با شرکت لباس‌های تیم ملی بسکتبال است، اینک فدراسیون بسکتبال دست کمک به سوی وزارت ورزش و جوانان دراز کرده است و می‌خواهد وزارت ورزش و جوانان با تامین بدهی میلیاردی ایران در فیبا، دختران را بی‌دردسر به رقابت‌های هند اعزام کند.

با توجه به اهمیت نخستین حضور رسمی دختران بسکتبال در رقابت‌های قهرمانی زیر 16 سال آسیا و کارکرد رسانه‌ای خوبی که پشت‌سر این بازی‌هاست، ممکن است وزارت ورزش و جوانان زیر فشار رسانه‌ای، بدهی فدراسیون بسکتبال را تقبل کند، اما پیش از آن باید در قبال برخی مسائل شفاف‌سازی کرد؛ ازجمله در مورد تاکید روی مسائل مالی که توسط هاگوپ، تنها تصمیم‌گیرنده بسکتبال آسیا، طی این چند ماه بارها تکرار شده است.

فدراسیون نخست قرارداد خود را با حامی مالی منتشر کند که اساسا چرا بعد از چند روز در مسابقه‌های فیباآسیا چلنج با این شرکت به مشکل خورد؟ فدراسیون درباره شرکت لباس‌های تیم ملی شفاف‌سازی و اعلام کند چرا یک‌بار بعد از آوردن اسم این شرکت توسط دبیر فدراسیون بسکتبال دیگر هرگز در صحبت‌های رئیس فدراسیون نامی از این شرکت برده نشد و مشخص نیست رقم دقیق بدهی این شرکت به بسکتبال ایران چقدر است و قرار است کی و چگونه پرداخت شود؟

فدراسیون مانند قرارداد بائرمن که زیر بار درخواست رسانه‌ها برای انتشار نسخه‌ای از این قرارداد نرفت، هنوز نامه رسمی فیبا درخصوص پیگیری وضعیت مالی این نهاد بین‌المللی را منتشر نکرده است تا از طریق آن بتوان به این نتیجه رسید که مستندات و مدارک کاملی در زمینه طلب 350 هزار دلاری فیبا از فدراسیون بسکتبال وجود دارد و در تصمیم‌گیری برای سرنوشت تیم‌های بسکتبال ایران در مسابقه‌های پیش رو انگیزه‌های مالی شخصی، نقشی ندارد.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها