رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مناطق آزاد کشور خارج از مرزهای گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و ماهیت مناطق آزاد فضای آزاد تجاری و صنعتی آن است از این رو بحث ورود کالای قاچاق به این مناطق معنایی ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۸۸

حمیدرضا مومنی در گفت و گو با ایرنا افزود: هیچ کالایی که وارد مناطق آزاد می‌شود قاچاق نیست و ورود هر کالایی به جز کالاهای ممنوعه از قبیل مشروبات الکلی، اجزای بدن انسان و امثال آن به مناطق آزاد و از جمله منطقه آزاد قشم مجاز است.

وی ادامه داد: به دلیل ترافیک در اسکله‌ها و نیز پهناور بودن جزیره قشم ممکن است برخی کالاها در باراندازهای رسمی این جزیره پیاده نشود و با قایق‌های کوچک در سواحل جزیره تخلیه شوند که این مساله نیز به طور قطع تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: البته میزان انتقال کالا غیر از مبادی ورودی نیز قابل ذکر نیست و‌ در چند سال گذشته گمرک ‌منطقه آزاد قشم با شبانه روزی کردن خدمات قابل ارائه خود در زمان‌های پرترافیک، انگیزه این تخلفات را به شدت کاهش داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه گفت: خروج کالا از جزیره قشم به داخل کشور نیز باید از طریق گیت‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران کنترل شود که این سازمان در این راستا نیز با گمرک ایران در این باره همکاری مناسبی داشته است.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد قشم در تمامی مبادی ورودی و خروجی کالا با ارائه امکانات و تجهیزات مناسب شرایط تضمین شده ای برای فعالیت گمرک ایران فراهم کرده است.

مومنی ادامه داد: از جمله آخرین امکانات و تجهیزات فراهم شده برای گمرک ایران می‌توان به ساخت طبقه دوم گمرک ایران توسط سازمان منطقه آزاد قشم اشاره کرد که با اعتبار سه هزار و 300 میلیون ریال با هشت اتاق کار و یک سالن در امسال تحویل گمرک شد.

وی گفت: سه سال پیش نیز در گمرک بندر پُهل، پنج اتاقک کنترل ورود اتومبیل ایجاد، تجهیز و تحویل گمرک و به واسطه آن کنترل 10 اتومبیل به صورت همزمان ممکن شده است که این امر صف ورودی خودرو در روزهای پر ترافیک نوروز را از 9 کیلومتر به کمتر از 500 متر کاهش داد. وی افزود: علاوه بر این در راستای پیشگیری و برخورد قاطع و سریع با تخلفات انتظامی، 25 دستگاه خودرو و موتورسیکلت شامل یک دستگاه خودرو سواری پرادو، 14 دستگاه سواری النترا و 10 دستگاه موتورسیکلت 250 سی سی به نیروی انتظامی شهرستان قشم اهدا شده است.

مومنی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب دربحث قاچاق کالا تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم از هیچ کمک و مساعدتی به تمامی ارگان‌های ذیربط به منظور کاهش تا حذف پدیده قاچاق دریغ نکرده است و نخواهد کرد.

وی با اشاره به برخی آمارهای منتشر شده درباره قاچاق کالا از مناطق آزاد در کشور گفت: برخی از این آمارها که بیشتر با هدف تخریب سیاسی مطرح می‌شوند نه تنها واقعی نیستند بلکه دور از ذهن است و اگر تمام ظرفیت مناطق آزاد نیز برای ورود کالا مورد استفاده قرار گیرد، باز هم نمی‌تواند این حجم از آمارهای مطرح شده در خصوص قاچاق از مناطق آزاد کشور را محقق سازد. شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها