اگر بخواهیم حرکات، عبارت‌ها و رفتارهای خارج از عرف رئیس‌جمهور آمریکا را در یک‌سال گذشته فهرست کنیم به نوشتاری بلندبالا می‌رسیم که لگد زدن به توافق‌نامه برجام و پرتاب دستمال کاغذی برای توفان‌زده‌ها تنها بخش ناچیزی از اقدامات عجیب و غریب وی به شمار می‌آید و نشان‌دهنده عمق خواری و ذلتی است که مردم آمریکا در حال تحمل آن هستند.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۲۴

ملت آمریکا گرچه تاریخ تمدن طولانی مدتی ندارند، ولی شاید مستحق این درجه از خفت و خواری هم نباشند. امروزه در سراسر دنیا رسانه‌ها بخشی از اخبار خود را به دسته‌گل‌هایی اختصاص می‌دهند که یکی پس از دیگری توسط رئیس‌جمهور آمریکا به آب داده می‌شود و هیچ توجیه عقلی و منطقی برای آن یافت نمی‌شود. البته شاید این درجه از شرمساری ملت آمریکا تاوان سکوت و کوتاهی باشد که در طول حیات سیاسی‌اش در مقابل سیاست‌های استکباری و امپریالیستی این کشور در مناطق مختلف شاهد بوده‌ایم. تنها اتفاقی که رخ داده این است که این بار اعمال این سیاست‌ها به‌عهده کسی گذاشته شده که کمترین بویی از عقل و تدبیر و حفظ ظواهر نبرده است و با ارتکاب اعمال و تکرار سخنانی بیهوده و تمسخر‌آمیز سبب خجالت مردم آمریکا را فراهم می‌کند.

به طور قطع و یقین از این پس مردم آمریکا دقت بیشتری به خرج خواهند داد تا کسی را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کنند که حداقل به لحاظ آداب دیپلماتیک و رفتار شخصی تناسبی با این جایگاه داشته باشد.

در شرایطی هستیم که رسانه‌ها روزانه رفتار و گفتار رهبران سیاسی را رصد می‌کنند و هر لحظه از زندگی این افراد در مقابل لنز هزاران دوربین در حال ثبت و بازنشر در شبکه‌های ارتباطاتی است.

رعایت پرستیژ و آداب دیپلماتیک رهبران سیاسی جدای از محتوا خود به تنهایی ملاک و مایه فخر و شرمساری ملت‌هاست و از این حیث ملت آمریکا روزهای غم‌انگیزی را پشت سر می‌گذارد.

این رفتار خارج از چارچوب آقای ترامپ دردسرهای زیادی را نیز برای دیگر سیاستمداران و مسئولان این کشور به وجود آورده است که باعث شده در جریان سیاسی این کشور تنش‌های فراوانی ایجاد شود که گاهی یکی از آنها به رسانه‌ها کشیده می‌شود و سرگرمی نه‌چندان مفرحی را برای مجموعه‌های سیاسی این کشور فراهم می‌کند.

در این بین رسانه‌های صاحب‌نام این کشور نیز بی‌نصیب نمانده‌اند و از سوی آقای ترامپ مورد حمله قرار گرفته و دروغگو خوانده شده‌اند؛ بنابر این علی‌القاعده انگیزه چندانی برای حمایت و توجیه آقای رئیس‌جمهور ندارند .

با این مقدمه کوتاه خوب است دولتمردان دیگر کشورها نیز فرصت را غنیمت بشمارند و اجازه بدهند این نمایش تنها در قلمرو خاک آمریکا اجرا شود و تا حد ممکن سعی کنند از بی‌ادبی‌های مکرر آقای ترامپ همان درسی را که لقمان سفارش کرده بود، مرور کنند.

محمد اسماعیلی دهقی

روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها