هدف اصلی صدام از حمله به ایران تسلط بر تمام کشور بود و اگر موفق به این کار نمی‌شد؛ تجزیه ایران را دنبال می‌کرد. تخریب و انهدام ایران موقعیت ممتازی را برای عراق فراهم می‌کرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۷۵

وسعت زیاد سرزمین ایران، ارتباط به آب‌های شمال و جنوب، وجود منابع عظیم معدنی و شرایط ممتاز جغرافیایی از جمله امتیازاتی بود که صدام در خواب و رویا آنها را می‌دید، اما هشت سال دفاع جانانه به سردار قادسیه فهماند آنچه در سر داشته رویایی بیش نبوده است.

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که در دوران دفاع مقدس فرمانده سپاه آذرشهر، فرمانده سپاه مرند و جلفا،فرمانده سپاه شهرستان جلفا و جانشین فرمانده لشکر عاشورا را به عهده داشته، معتقد است که بزرگ‌ترین دستاورد جنگ هشت ساله،‌ رشد فرهنگ استقامت وپایداری در کشور است وی در گفت‌وگو با جام‌جم در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده است.

جنگ هشت ساله ایران و عراق چقدر توانست درس مقاومت را به مردم ایران یاد دهد؟

همان‌طور که از عنوان این دوران مشخص است هشت سال دوران دفاع در کشور اتفاق افتاده است دفاعی که باعث شد بخشی از ارزش‌ها و توانمندی‌های این ملت به منصه ظهور برسد که یکی از اینها بحث پایداری و استقامت بود. ملت ایران توانست در بدترین شرایط و زمانی که تمامی قدرت‌های جهانی تحریم‌های همه‌جانبه علیه ملت ایران از هر طرف فشار وارد می‌کردند و رژیم بعثی عراق از همه طرف حمایت می‌شد، ایستادگی کند. ملت ایران در دوران جنگ توانستند با گوشت، پوست، ایمان و اراده مستحکم در مقابل جریان بعثی تا دندان مسلح بایستند و استقامت و پایداری نمایند که این الگو هم‌اکنون تبدیل به فرهنگ مقاومت و پایداری شده است. لذا دوران دفاع مقدس واقعیتی بود که توانست ذخایر ملت را استخراج کند که یکی از آنها استقامت و پایداری بود.

تا چه اندازه دخالت‌های خارجی روی ادامه جنگ ایران و عراق، مخصوصا دخالت آمریکا و حمایت کشورهای عربی تاثیرگذار بود؟

شروع جنگ از طرف رژیم بعث عراق با تحریک و حمایت آمریکا انجام پذیرفت. در ملاقاتی که صدام در نزدیکی مرز اردن انجام داد خیلی صریح برژینسکی به صدام چراغ سبز را داد که شروع جنگ با ایران با حمایت آمریکایی‌ها خواهد بود، لذا شروع جنگ از طرف رژیم بعث عراق با حمایت آمریکا انجام پذیرفت و در ادامه در مقاطع مختلف، انگلیس و کشورهایی مثل فرانسه نیز مشخصا از عراق حمایت ‌کردند. از طرف دیگر دلارهای رژیم آل‌سعود و کویت که منابع ارزی خود را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند پشت صدام را در ادامه جنگ گرم کرد. حمایت از صدام به‌گونه‌ای بود که حتی در پایان جنگ وقتی کنفرانسی در شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شد صدام انتظار داشت که کشور‌های حامی‌اش در جنگ، در بازسازی عراق مشارکت کنند، ‌لذا در این شورا به سران کشور‌ها گفت من به توصیه شما در مقابل انقلاب اسلامی، جوانان عراق را تقدیم کرده و جنگ را مدیریت کردم و انتظار دارم که کمکم کنید. این انتظار صدام باعث شد که همانجا اختلافی پیش آید و بعد از مدت کوتاهی عراق به کویت حمله کند. کشور‌های حامی صدام انتظار داشتند با توجه به پول و دلارهایی که به صدام داده بودند و هزینه‌هایی که کرده بودند جمهوری اسلامی ایران شکست بخورد، اما این تصور ‌‌آنها عملیاتی نشد. لذا پس از این اتفاق بعضی از شیوخ منطقه مثل آل‌سعود و کویت که صراحتا از رژیم بعث حمایت کردند و دلارهای نفتی را در اختیار صدام گذاشتند وحتی برای عملیات‌های نظامی قسمتی از کشورشان را در اختیار عراق گذاشته شد، متوجه این اشتباه خود شدند. حمله عراق به کویت، پای آمریکا را به خلیج‌فارس باز کرد،‌ چون این کشور با درخواست حمایت رسمی برای حفاظت از نفت‌کش‌های خود از آمریکا درخواست کمک کرد و همین امر باعث شد پای ناوگان آمریکا به خلیج‌فارس باز شود.

چرا زنده نگه داشتن دوران دفاع مقدس در کشور اهمیت دارد؟

در طول چند قرن گذشته هر جنگی اتفاق افتاده باعث شده ما بخشی از خاک کشور را از دست بدهیم، با نگاهی به تاریخ کشور می‌بینیم که هرات، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان بخش‌هایی از ایران بودند که هم‌اکنون بعضی از این مناطق خودشان تبدیل به یک کشور شدند. این بخش‌ها زمانی جزو خاک ایران بودند منتها بعد از جنگ‌هایی که در دوره قاجار اتفاق افتاد بخشی‌هایی از خاک ایران واگذار شد یا حتی برخی بدون جنگ به مناطقی از ترکیه فعلی واگذار شد. لذا این اتفاقات واقعیت‌های تلخی را به ما نشان می‌دهد که روحیه استقامت و پایداری می‌توانست مانع بزرگی در مقابل تجاوز باشد. روحیه استقامت و پایداری در دوران دفاع مقدس خودش را نشان داد و به اوج خود رسید و همین امر باعث شد که ما نه‌تنها از خاک خود نگذشتیم و اجازه ندادیم که در دست دشمن باقی بماند بلکه توانستیم بخشی را که اشغال شده بود پس بگیریم و برای دفاع از مرز حتی وارد بخشی از خاک دشمن شویم و آنها را عقب برانیم. استقامت ملت ایران به‌عنوان برگ زرین، الگو و حادثه‌ای مشعشع در تاریخ ایران توانست درس بزرگی برای نسل‌های آینده باشد و روح ایثار، استقامت، پایداری، دشمن‌ستیزی و تحمل سختی‌ها در مقابل شدیدترین فشارها را در فرهنگ کشور زنده نگه دارد.

بازگو کردن رویدادهای هشت سال دفاع مقدس چه تاثیری بر کشور، نسل جوان، کشورهای اطراف یا جهان می‌تواند بگذرد؟

در کل دنیا اگر نگاهی کنیم اتفاقاتی که در هشت سال دفاع مقدس روی داد بسیار نادر و پندآموز بود و این حماسه‌هایی که برای قهرمانان ما در دفاع مقدس اتفاق افتاد هر گوشه‌اش گنجینه‌ای است که بازگو کردن آن در واقع استخراج این گنجینه است که بتوانیم گوشه‌ای از چنین واقعه تاریخی را بازگو و بازآفرینی برای نسل جوان که دفاع مقدس را تجربه نکرده نماید. بازگویی و بازخوانی دفاع مقدس می‌تواند روحیه حماسه، استقامت و پایداری را در ملت زنده نگه داشته و تقویت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها