مواضع ترامپ در نطق سالانه در مجمع عمومی سازمان ملل را باید قطعه‌ای از پازل سیاست‌خارجی آمریکا در قبال ایران دانست که این بار در قالب اظهارات بسیار تند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا تجلی یافته است.
کد خبر: ۱۰۷۵۴۱۴

این کشور از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل آرمان‌های انقلاب که بر سه شعار محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بنا شده و هرگونه ظلم‌پذیری و انفعال را در برابر استبداد و سلطه خارجی، نفی می‌کند نگران شدند و اکنون نزدیک به چهار دهه است که همواره سطح بالایی از تنش میان دو کشور وجود داشته است. آنها با این که از همان ابتدای پیروزی انقلاب رسما اعلام کردند که خواهان حفظ روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران هستند، اما بر خلاف این گفته از تمامی امکانات خود برای نفوذ و تحریک عوامل داخلی برای ایجاد آشوب در کشور استفاده کردند تا این که نهایتا دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا را تسخیر کردند و روابط دو کشور قطع شد.

از آن زمان تاکنون، روسای‌جمهور مختلفی از دو حزب جمهور‌یخواه و دموکرات در آمریکا روی کار آمده‌اند که بعضا در ادبیات با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته‌اند اما همه آنها همسو با اهدافی واحد از جمله فشار بر ایران و حفظ منافع رژیم صهیونیستی در منطقه حرکت کرده‌اند و این مصداق بیانات رهبری در آبان سال 95 است که فرمودند: «آمریکا، همان آمریکاست و در 37 سال گذشته هر یک از دو حزب که بر سر کار بودند، هیچ خیری که نرساندند، دائما نیز شر آنها متوجه ملت ایران
بوده است.»

حتی در دوره اوباما که تلاش می‌کرد خود را متفاوت‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا جلوه دهد و از تغییر صحبت می‌کرد، هیچ‌گاه استراتژی خصمانه آمریکا در قبال ایران تغییر نکرد و شدیدترین تحریم‌ها در مورد ایران اعمال شد. با این حال اوباما تلاش می‌کرد خود را منعطف‌تر از روسای جمهور دیگر آمریکا نشان دهد و چند نامه نیز برای مقامات کشورمان نوشت و در پیام‌های نوروزی خود به‌ظاهر از در دوستی با مردم ایران درآمد. اما رهبر معظم انقلاب این اقدامات را دستی چدنی در زیر دستکشی مخملی خواندند و تاکید کردند تغییر باید در عمل باشد نه در حرف.

ایشان در بیاناتی که نوروز 88 در جمع زائران حرم رضوی داشتند، فرمودند: «اگر واقعا چیزی جز بخش اندکی از ادبیات شما تغییر کرده است، نشان دهید. آیا دشمنی شما با ملت ایران پایان یافته است؟ دارایی‌های ایران را آزاد کرده‌اید؟ تحریم‌ها را برداشته‌اید؟ از لجن‌پراکنی و تبلیغات سوء دست برداشته‌اید؟ دفاع بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی را پایان داده‌اید؟»

رهبر انقلاب در سخنرانی دیگری که سال گذشته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشتند، با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر این که مردم ایران باید از رئیس‌جمهور قبلی آمریکا متشکر باشند، فرمودند: به هیچ وجه از آن دولت متشکر نیستیم زیرا با نیت فلج کردن ملت ایران و نظام اسلامی تحریم‌های سنگین را وضع کرد و البته به این هدف نرسید همچنان‌که هیچ دشمن دیگری نیز نخواهد توانست این ملت بزرگ را فلج کند. ایشان افزودند: چرا باید از دولت قبلی آمریکا تشکر کنیم، به‌خاطر تحریم‌های ضد ایرانی؟ به علت ایجاد داعش؟ به دلیل به آتش کشیدن منطقه در سوریه و عراق؟ یا به علت نفاق و دورویی یعنی «ابراز ارادت و همکاری در نامه خصوصی اما حمایت صریح و آشکار از فتنه پس از انتخابات 88»؟

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: «اینها مصادیق همان دستکش مخملین است که دولت قبلی آمریکا (دولت اوباما) روی پنجه آهنین خود کشیده بود.»

البته آنچه هست این که دونالد ترامپ با ادبیات و مواضعی که دارد ماهیت واقعی آمریکا را بروشنی در معرض افکار عمومی قرار داده و شاید بتوان این مساله را تنها تفاوت او با برخی از اسلافش دانست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه در بهمن 95 با لحنی کنایه‌آمیز بیان کردند: »البته ما از این آقای تازه‌آمده متشکریم چرا که زحمت ما را کم کرده و با نشان دادن چهره واقعی آمریکا، حرف‌های 38 ساله جمهوری اسلامی ایران را درباره فساد سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دستگاه حاکم بر آمریکا ثابت کرده است. رئیس‌جمهور جدید با حرف‌ها و اقدامات خود در مبارزات انتخاباتی و روزهای اخیر، ماهیت واقعی آمریکا را عریان در مقابل چشم مردم جهان به نمایش گذاشته و نشان می‌دهد حقیقت این کشور چیست.»

کلینتون: کاش ترامپ دیپلماتیک‌تر صحبت می‌کرد

البته همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، تفاوت ترامپ نسبت به روسای جمهور قبلی خود این است که بی‌پرده، مواضع آمریکا را بیان می‌کند.

این موضوعی است که در کلام مقامات آمریکایی هم بعد از سخنرانی اخیر ترامپ مشخص است و به عنوان مثال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: ای کاش سخنرانی ترامپ دیپلماتیک تر بود. ما چنین سخنانی را برای متحدانمان، منطقه و حتی کشور خطرناک
ارزیابی می‌کنیم.

گوشه‌ای از کارنامه ضد ایرانی روسای جمهور آمریکا قبل از ترامپ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها