براساس آمار گمرک، در چهار ماه اول امسال بیش از 29 میلیارد و 700 میلیون ریال شیرینی و بیش از 50 میلیارد ریال شکلات، وارد کشور شده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۴۶

در این مدت 890 تن انواع شیرینی وارد کشورمان شده است. کشورهای صادرکننده شیرینی به ایران عبارتند از: اسپانیا، امارات، اوکراین، ایتالیا، آلمان، بلژیک، ترکیه، لهستان، سوئیس و هند.

آمار گمرک درباره واردات شکلات در چهار ماه اول امسال حاکی است در این مدت آلمان، هلند، بلژیک، امارات، ایتالیا، ترکیه، رومانی، سوئیس، گرجستان، لهستان، آمریکا و هند مجموعا 583 تن شکلات به ایران صادر کرده‌اند. در حالی دهه 80 شمسی ایران را می‌توان به عنوان یکی از بهترین و طلایی‌ترین دوران فعالیت صنعت شیرینی و شکلات کشورمان دانست که امروزه واردات بی‌رویه و همچنین قاچاق این محصولات باعث شده تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه شده و به ‌نوعی ظرفیت تولید خود را کاهش داده باشند.

در این میان نکته قابل توجه این است که این صنعت با توجه به سابقه درخشانی که در امر صادرات و اشتغالزایی داشته همواره به عنوان بخش قابل اعتمادی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند در خدمت دودوتای اقتصاد کشور قرار گیرد و ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند، اما طعم واردات بی‌رویه کام صنعت شیرینی و شکلات را تلخ کرده است.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع‌ بیسکویت، شیرینی و شکلات در این زمینه با اشاره به تولید یک میلیون و 600 هزار تن انواع و اقسام محصولات در این صنعت به جام‌جم گفت: براساس آمارهای موجود این صنعت نزدیک به 800 هزار تن زیر ظرفیت در حال تولید است و رکود و نبود بازار، عامل اصلی آن بوده است. مغازه‌ای ادامه داد: تولیدکنندگان به هیچ عنوان مشکلی با واردات قانونی ندارند، اما واقعیت این است که امروز واردات خارج از کنترل است و میدان رقابت به نفع تولید نیست، به صورتی که اغلب فروشگاه‌ها در حال فروش محصولاتی هستند که هیچ مستنداتی برای قانونی بودن آنها وجود ندارد. این مقام صنفی معتقد است: کم‌اظهاری و تخلف به صورت یک مرحله واردات قانونی و چندین مرحله واردات غیرقانونی اصلی‌ترین شیوه‌هایی است که سودجویان برای رساندن محصولات کشورهایی مثل ترکیه، ژاپن، کره، چین و برخی کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند تا بتوانند از این آشفته بازار به نفع منافع شخصی خود استفاده کنند. وی با اشاره به تعرفه 40 تا 70 درصدی برای واردات این محصولات اظهار کرد: اگرچه به ظاهر این تعرفه‌ها در جهت حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته است، اما همان‌طور که قبلا هم اشاره شد اکنون معضل واردات غیرقانونی از طریق مبادی قانونی باعث بروز چالش جدی در صنعت شده است، به همین دلیل با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کنترل آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آینده نزدیک درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات با تاکید بر این‌که تولیدکنندگان ایران در بالاترین سطوح کیفی و بسته‌بندی در حال تولید هستند و اکنون 66 کشور بازار صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: اگر سیاستگذاری‌های دقیقی برای تسهیل صادرات داشته باشیم، صنعت شیرینی و شکلات ایران می‌تواند حتی در مقام بالاتری از بسیاری از صنایع مطرح فعلی کشورمان قرار گیرد. به عنوان مثال در فناوری‌های موجود صنعت در اوایل دهه 80، ماندگاری محصولات فقط 45 روز بود، اما امروز این زمان به شش ماه افزایش یافته است. وی افزود: تقریبا 15 درصد محصولات تولید شده ایران در شرایط فعلی به کشورهای مختلف صادر می‌شود و سال گذشته میزان صادرات این محصولات 250 هزار تن با 600 میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان بوده که اگر صادرات صنعت غذایی کشورمان را رقمی معادل دو میلیارد و 400 میلیون دلار در نظر بگیریم، متوجه سهم قابل توجه صنعت شیرینی و شکلات در این بخش خواهیم شد. مغازه‌ای توان صادراتی ایران را حتی بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: مشوق‌های صادراتی، خدمات حمل و نقل مناسب و همچنین حمایت‌های مالی برای نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان، نیازهای صنعت برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشورمان است، اما متاسفانه ظاهرا توجهی به این امتیازها نشده و برنامه‌ریزی دقیقی هم برای آن صورت نگرفته است.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها