یادداشت

دُم خروس کارناوال اشرافی پادشاه سعودی

رسانه‌ها با آب و تاب نقل کردند که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سفر تفریحی یکماهه خود به مراکش چقدر هزینه کرده است. او در سفرهای پیشین خود به ژاپن، اندونزی (شرق آسیا) یا سفری که به ترکیه داشت نیز همین مقادیر را هزینه کرده بود. اساسا پادشاه سعودی هرجا می‌رود با خود لشکری از خدم و حشم می‌برد؛ بیش از یکهزار نفر اعوان و انصار به همراه صدها خودروی بنز لیموزین و هواپیماهای خصوصی و به تبع آن اجاره کردن 2000 اتاق یا سوئیت برای اقامت این لشکر عظیم.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۵۸

سفر پادشاهان سعودی، کارناوالی از پول و ثروت و ریخت و پاش است. جالب این‌که وقتی در این‌باره به آنها انتقاد می‌شود، دلایل عامه‌پسندی هم می‌آورند و می‌گویند ما می‌خواهیم به این صورت قدرتمان را به رخ جهانیان بکشانیم، یعنی بگوییم این ماییم که دارای چنین خدم و حشمی هستیم. این حاکم یک کشور به اصطلاح اسلامی است که دارای چنین ابهت و شکوهی است، یعنی همان استدلالی که معاویه می‌کرد!

می گویند هنگامی که خلیفه عمر شنید معاویه در شام برای خود دربان‌ها و نگهبان‌ها گذاشته، ماموران مخفی به کار گماشته و کاخی سبز برافراشته و بر آن پرده‌های آنچنانی آویخته است، او را بازخواست کرد. معاویه با همان شیوه ماکیاولی‌اش در جواب گفت، اینها همه برای این است که کافران از ما مسلمانان حساب ببرند و عظمت و شکوه ما چشمانشان را کور کند. عمر نیز از سر ساده‌اندیشی یا ناچاری این استدلال را پذیرفت و سکوت پیشه کرد، اما بودند همان زمان مسلمانان هوشمند و مخلصی نظیر ابوذر غفاری که می‌دانستند همه این زرق و برق‌ها برای چیست و معاویه چه توطئه عظیمی در سر دارد. آنها بروشنی می‌دانستند این مرد چگونه می‌رود تا یک دین مردمی و توحیدی را به یک امپراتوری ستمگرانه و بی‌رحم (به قول ابن خلدون) تبدیل کند. برای همین بود که ابوذر به او نهیب می‌زد: ای معاویه اگر این کاخ را از ثروت خود می‌سازی، اسراف و اگر از ثروت بیت‌المال می‌سازی، خیانت است.

اما به نظر می‌رسد ترفند پادشاه سعودی حتی فراتر از سیاست ماکیاولی معاویه رفته و به وسیله این ریخت و پاش‌ها و ولخرجی‌های چشم پرکن ـ که ظاهرا به صورت عمدی رسانه‌های جهانی نیز به آن پر و بال می‌دهند و تکرار و تکثیر می‌کنند ـ قصد دارد وجهه دیگری از دولت خود را بپوشاند؛ وجهه‌ای که اگر جهانیان از آن بی‌خبر باشند، کودکان یمنی از آن اطلاع دقیق دارند و می‌دانند دو‌سال و نیم جنگ تجاوزگرانه عربستان به کشورشان چه مصائب و فجایعی را برای آنها به ارمغان آورده است.

آمارها از هزاران کشته و مجروح، میلیاردها دلار خسارت وارده بر زیرساخت‌های یک کشور محروم و فقیر، ترویج و شیوع بیماری‌هایی از قبیل وبا و از بین بردن بیمارستان‌ها، مدارس و حتی خانه‌های مسکونی مردم مظلوم یمن خبر می‌دهند. آمارهای وحشتناک و تکان‌دهنده‌ای که پادشاه سعودی تلاش می‌کند زیر بار زرق و برق کارناوال اشرافی خود آنها را پنهان سازد.

محمد علی عسگری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها