دیروز، آخرین روز از حیات خانه تاریخی بچاری در آبادان بود که با تصمیم مالک، همت بولدوزرها، کامیون‎ها و تلاش‌های بی‌حاصل و انفعال مسئولان میراث فرهنگی محقق شد. خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه در خوزستان است و در آبادان، خیابان دبستان، روبه‌روی سینما نفت واقع شده است. این اثر در 23شهریورماه 1383 به شماره ثبت 9968 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۲۹

به گزارش مهر، مالک این بنای تاریخی که توانسته بود با حکم دیوان عدالت اداری این ملک را از فهرست آثار ملی خارج کند و حکم تخریبش را نیز از شهرداری بگیرد، عملیات تخریب را آغاز کرد و در سکوت محض مسئولان و دوستداران میراث فرهنگی که تنها به انجام مصاحبه‌های مختلف بسنده کردند، تخریبش کرد.

سرپرست ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر با ابراز تاسف از این موضوع، مالکیت شخصی بنای یاد شده را دلیل عدم توانمندی این اداره در ممانعت از تخریب این بنا خواند و گفت: پیشنهاد این اداره در تعویض ملک مذکور با زمینی معادل ارزش آن در منطقه‌ای دیگر از شهر به مالک، از سوی وی که مبلغ بیشتری را مطالبه داشت، مورد موافقت قرار نگرفت.

سجاد پاک‌گهر افزود: نرخ درخواستی مالک غیرواقعی و بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن بود که براساس اصل 44 قانون، دولت نمی‌توانست برای خرید این ملک با نرخ مورد نظر مالک عمل کند.

به گفته وی، مبلغ درخواستی مالک خانه بچاری از کل اعتبارات یک ساله استان خوزستان بیشتر است. متاسفانه موضوع تخریب بناهای تاریخی که مالک خصوصی دارند یک مشکل اساسی در کل کشور است که نیاز به توجه ویژه و اتخاذ تصمیمات کلی در سطح کلان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها