عفونت ادراری در زنان به دلیل کوتاه‌ بودن مجرای ادرار در مقایسه با مردان شیوع بیشتری دارد و بیشتر، دختران خردسال، مادران باردار و زنان یائسه را درگیر می‌کند که با علامت شایع سوزش و درد از مجرای ادرار شروع می‌شود و به قسمت‌های بالاتر حرکت می‌کند. عفونت ادراری، علل مختلف میکروبی دارد که یکی از مهم‌ترین عوامل آن، رعایت نکردن بهداشت هنگام شست‌وشو یا زمان روابط زناشویی است که منجر به ورود باکتری‌های عفونت‌زا به مجرای ادرار می‌شود. در مادران باردار تغییرات هورمونی و در زنان یائسه، خشکی نواحی تناسلی و توقف ترشح هورمون‌های جنسی و تغییر PH مسبب اصلی عفونت ادراری مکرر است.
کد خبر: ۱۰۶۶۳۸۲

با وجودی که گاه عفونت ادرار بدون علامت است، اما از علائم عفونت ادراری می‌توان به تکرر و احساس فوریت در دفع ادرار، سختی ادرار، احساس سوزش، فشار و درد در مجرای ادرار و زیر شکم و رنگ کدر و بوی بد ادرار اشاره کرد. وقتی بیمار با نشانه‌هایی مانند تب و لرز، تعریق، استفراغ، درد و حساسیت در پهلوها مواجه شود، نشانه حرکت عفونت به سمت کلیه‌هاست.

راه‌های نجات از سوزش ادرار

به محض شروع سوزش ادرار به‌وفور آب بخورید تا زود به‌ زود و در فواصل 30،20 دقیقه‌ای به دستشویی بروید. این کار کمک زیادی به بیرون‌راندن عفونت از مجاری ادرار می‌کند.

ناحیه را از جلو به عقب با آب ولرم و مقدار کمی جوش شیرین بشویید و سپس با دستمالی نرم و تمیز، موضع را خشک و از لباس زیر نخی استفاده کنید .

استفاده از ژل بهداشتی بانوان به دلیل داشتن ترکیبات محافظت‌کننده که در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها بدون نسخه عرضه می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

دوش آب‌گرم تا حدودی می‌تواند به کاهش خارش و سوزش و درد کمک کند .

از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای و نسکافه و نوشابه کولا دار و غذاهای تند و پرادویه و محرک اجتناب کنید.

مصرف مرکبات بخصوص لیموترش به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت‌های دستگاه ادراری را از بین می‌برد. میوه‌های خیلی پر رنگ همچون شاتوت و زغال اخته به رفع و جلوگیری از سوزش ادرار کمک می‌کند.

از مصرف صابون‌، ضدبوها و دستمال‌های کاغذی معطر و رنگی و زبر بپرهیزید.

از دیدگاه طب سنتی، گاهی سوزش مجرای ادرار بخصوص در هوای گرم به دلیل سوءمزاج گرم کلیه و مجاری ادرار و مثانه است که رنگ ادرار به زرد پررنگ یا نارنجی یا گاهی سرخ تغییر می‌کند و تکرر و سوزش ادرار فرد را آزار می‌دهد، بدون آن که در آزمایش و کشت ادرار، شواهدی از عفونت دیده شود. برای درمان این سوءمزاج، باید از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های‌ تری‌بخش و سردی‌آور استفاده شود. شربت رقیق سکنجبین با خیار رنده شده، آب هندوانه و کاهو تاثیر التیام بخش دارند و توصیه بر این است که در طول درمان از مصرف هر نوشیدنی و خوراکی گرمی‌بخش پرهیز شود .

اگر درد و سوزش ناحیه دستگاه ادراری بیش از 24 ساعت طول کشید، به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید. با انجام آزمایش خون و کشت ادرار، نوع میکروب و میزان عفونت مشخص و براساس نوع باکتری آنتی‌بیوتیک مربوطه برای دوره خاصی تجویز می‌شود.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها