اتفاقات سه هفته اخیر نشان داد که پیدا کردن جایگزینی مناسب برای بازیکنی همچون نیمار، برای مدیران بارسا کار بسیار سختی است. با سرازیر شدن 222 میلیون یورو به حساب کاتالان‌ها پس از فروش نیمار به PSG، بسیاری این تصور و انتظار را داشتند که بارسا می‌تواند بازیکنان مطرحی را انتخاب کند و آنها را براحتی به نوکمپ بیاورد، اما اوضاع و شرایط آن طور که بارسایی‌ها انتظار داشتند، پیش نرفت. در این میان نام دو بازیکن جانشین بیش از همه مطرح شده است: عثمان دمبله ستاره فرانسوی 20 ساله باشگاه دورتموند و فیلیپه کوتینیو هافبک 25 ساله لیورپول.
کد خبر: ۱۰۶۵۳۰۲

با وجود درخواست خود کوتینیو برای ترک آنفلید، اما مدیران لیورپول تاکنون سه پیشنهاد بارسا برای خرید این بازیکن را رد کرده‌اند، اما در طرف دیگر اوضاع تا حدودی به نفع بارساست و با توجه به این‌که دمبله در تمرینات دورتموند شرکت نمی‌کند، به نظر می‌رسد احتمال پیوستن او به آبی‌‌اناری‌ها بیشتر است. البته باید دید که آیا بارسا می‌تواند با سران دورتموند بر سر رقم این انتقال به توافق برسد یا خیر. فاکتورهای متعددی برای مقایسه این دو بازیکن وجود دارد تا مشخص شود کدام یک از آنها بیشتر می‌تواند در آینده برای بارسا موثر باشد.

یکی از موارد مهم، مقایسه سن این دو بازیکن با یکدیگر است. ستاره فرانسوی دورتموند اگرچه پنج سال از مهاجم برزیلی لیورپول جوان‌تر است، اما عملکرد بهتری نسبت به زمانی دارد که کوتینیو 20 ساله بود. کوتینیو از واسکودو گاما برزیل به اینتر ایتالیا آمد و رافا بنیتز، سرمربی وقت سیاه و آبی‌های میلان اعلام کرد که او می‌تواند آینده این باشگاه باشد، اما او دوران درخشانی در سری A نداشت و در نهایت به صورت قرضی به اسپانیول رفت. او توانست در لالیگا دوران خوبی را سپری کند و همین موجب شد در سال 2013 و در 20 سالگی با قیمت 5/8 میلیون یورو به آنفیلد برود، اما دمبله در 18 سالگی و با 16 میلیون یورو از رن فرانسه به دورتموند رفت و این در حالی بود که همان زمان باشگاه‌هایی همچون منچستر‌سیتی، منچستر یونایتد و لیورپول به دنبال او بودند. دمبله در لوشامپیونه در 26 بازی 12 گل به ثمر رسانده و دقت شوت‌هایش نیز 57 درصد بود. نکته جالب اینجاست که دمبله از این لحاظ حتی از نیمار در چهار فصل حضورش در بارسا نیز عملکرد بهتری داشته است.

بازی‌های درخشان او در بوندس‌لیگا ادامه داشت و او توانست در تیم توماس توخل با زدن 6 گل، 12 پاس گل و ایجاد 64 موقعیت در محوطه جریمه حریفان یکی از بازیکنان کلیدی دورتموند باشد. این در حالی است که نیمار در دو فصل ابتدایی حضور در بارسا این تعداد موقعیت ایجاد کرده بود و البته نیمار در آن زمان 23 ساله بود. نکته دیگر این است که کوتینیو زمانی که هم سن این روزهای دمبله بود و در اینتر حضور داشت، تنها 10 موقعیت گل برای این تیم ایجاد کرده بود.

ستاره برزیلی اگرچه ممکن است بازیکن کامل‌تری باشد، اما توان دمبله به این معناست که او می‌تواند براحتی کوتینیو را پشت‌سر گذاشته و عملکرد بهتری در گوشه‌‌های زمین کنار بازیکنانی همچون مسی و سوارز داشته باشد. در حقیقت دمبله می‌تواند بهترین گزینه برای جانشینی نیمار باشد و مدیران بارسا باید به کوتینیو به عنوان جایگزین بازیکنی همچون اینیستا نگاه کنند که سال‌های آخر فوتبال خود را می‌گذراند و در آستانه جدایی از آبی‌اناری‌ها قرار دارد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها