وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم در مجلس،‌ رقم سرمایه‌گذاری «جذب شده» دولت‌های نهم و دهم را با رقم سرمایه‌گذاری «مصوب» دولت یازدهم مقایسه کرد.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۷۷

به گزارش فارس، در هنگام بررسی برنامه وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از عملکرد دولت یازدهم در بخش سرمایه‌گذاری خارجی به آمارهای بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در دولت یازدهم وارد کشور شده است. وی در توضیح اهمیت ورود چنین حجم از سرمایه‌گذاری خارجی به کشور تصریح کرد: این در حالی است که قبل از تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم 3/4 میلیارد دلار و در دولت دهم 3/9 میلیارد دلار بوده است.

طرح چنین مساله‌ای از سوی وزیر امور خارجه جای تأمل دارد، چرا که جناب وزیر در بیان دقیق سرمایه‌گذاری دچار خطا شده و رقم «مصوب» را به جای «جذب» به نمایندگان گزارش داد تا خواسته یا ناخواسته یک مغالطه و بزرگ‌نمایی در عملکرد جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد.

قطعا کارشناسان اقتصادی میان واژه «مصوب» با «جذب یا ورود و نظایر آن» تفاوت فاحشی قائل هستند. زیرا رقم مصوب به معنای جذب سرمایه‌گذاری نیست و فقط فرصتی برای سرمایه‌گذار است تا بتواند در مهلت مقرر نسبت به ورود سرمایه اقدام کند. کما این‌که در سال‌های قبل از دولت یازدهم رقم مصوب طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از 20 میلیارد دلار هم رسیده است و آنچه وزیر امور خارجه به آن افتخار می‌کند نه تنها رقم جذب نیست بلکه مربوط به تصویب طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها