سرویس‌های متنوع تلویزیون تعاملی (IPTV) که شامل ارائه محتوای صوتی، تصویری و بازی به شکل مدون و دسته‌بندی شده است، در شماره پیش بررسی و تشریح شد. در این یادداشت به کارکردهای تلویزیون‌های تعاملی و تاثیراتی که این سرویس‌ها و خدمات به دنبال خواهد داشت، اشاره خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۰۵۷۸۷۷

یکی از کارکردها و تاثیرات تلویزیون تعاملی، امکان ایجاد بازار یا گنجینه محتواست. کاربران می‌توانند انواع محتوا مانند فیلم، سریال، تئاتر، عکس یا حتی فیلم‌ها و مستنداتی از تولیدات هنری، صنعتی و... را در این فضا به امانت بگذارند و علاقه‌مندان با یک جست‌وجوی موضوعی به این محتوا دسترسی پیدا کنند. از آنجا که محصولات عرضه شده در این فضا به شکل‌گیری یک بازار منجر می‌شود، می‌تواند مخاطبان یا به عبارت دقیق‌تر مشتریانی از سراسر دنیا داشته باشد.

اگر صنعت رسانه IPTV و OTT به شکل درست در ایران راه بیفتد، قاعده‌مند بوده و زیرساخت‌های مناسب داشته باشد در ایجاد شغل نیز نقش موثر خواهد داشت! کاربران تلویزیون‌های تعاملی می‌توانند در این فضا و از طریق این تلویزیون محصولات متنوع تولید و عرضه کنند چون هر آنچه اینترنت در این زمینه در اختیار کاربران قرار می‌دهد در تلویزیون‌ تعاملی نیز وجود دارد.

یکی دیگر از کارکردهای تلویزیون تعاملی، دستگاهی به مثابه یک بانک، فروشگاه یا محل کسب و کار است. بانک‌ها، فروشگاه‌ها و حتی افراد می‌توانند از طریق تلویزیون‌های تعاملی طی یک همکاری مشترک به مردم خدمات ارائه کنند و در نتیجه مردم می‌توانند در خانه‌های خودشان به بانک، فروشگاه‌ها یا حتی تولیدکنندگان انواع محصولات دسترسی پیدا کنند. از آنجا که دسترسی به محتوا در تلویزیون‌های تعاملی به صورت امانی و غیرقابل برداشت است، احتمالا در رعایت حق مولف یا همان کپی‌رایت نیز موثر خواهد بود.

در کنار همه این ویژگی‌ها، تحولی که تلویزیون‌های تعاملی می‌توانند ایجاد کنند، رهگیری محصولات است. در این فضا شما به عنوان ارائه‌دهنده محتوا می‌توانید پیگیری کنید که چند نفر محتوای شما را دیده‌اند، چقدر بابت آن وجه پرداخت کرده‌اند، در کدام شهرها و استان‌ها چه محتوا یا محصولی با استقبال بیشتری مواجه شده و در نهایت به کمک استخراج و پردازش اطلاعات در تلویزیون تعاملی، ذائقه‌سنجی کنید و محتوا و محصول خود را مورد کنترل و مراقبت قرار دهید.

به عنوان نمونه روزنامه جام‌جم نیز در تلویزیون تعاملی قابل عرضه خواهد بود و در این صورت خواهید فهمید چه کسی، کدام صفحات را بیشتر خوانده است، آیا در آذربایجان از یک ستون یا گزارش بیشتر استقبال شده یا مثلا در بندرعباس. در نتیجه با پردازش این اطلاعات تولیدات با سلایق، نیازها و علایق فرهنگی مخاطبان تنظیم خواهد شد.

تلویزیون‌های تعاملی همچنین نقش قابل توجهی بر سبک زندگی خواهند داشت. هر محتوایی در این فضا قابل مدیریت است و خدمات و امکانات متنوعی در اختیار قرار می‌دهد که با وجود تنوع و گستردگی زیاد از سلامت لازم برخوردار است. مثلا پدر و مادرها می‌توانند برای انجام بازی‌های ایمن و به دور از خشونت بچه‌ها در خانه برنامه‌ریزی کنند. می‌توانند برنامه‌ها و سرگرمی‌های مناسب را در اختیارشان بگذارند تا مهارت‌های زندگی را از طریق محتوای سالم بیاموزند.

دکتر حسن نجفی سولاری

استاد دانشگاه امام صادق (ع)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها