دیروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جلسه بررسی کلیات طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا برگزار شد و طبق معمول در چنین شرایطی مسئولان مربوط حضور داشتند. در جلسه دیروز همه اعضای کمیسیون و آقای عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به بحث و بررسی پیرامون اتفاقات اخیر و تحریم‌های جدی آمریکا پرداختند. این مباحث در چند سطح مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۹۳

موضوع اول تحلیل محتوای تحریم‌های جدید آمریکا بود و در کنار آن سوابق و پیش‌بینی آینده نیز مورد بحث قرار گرفت.

موضوع دوم بررسی کلیات طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا بود که پیش از این در صحن علنی مجلس با 212 رای به تصویت رسید.

موضوع سوم بررسی جزئیات این طرح بود. با توجه به مباحث جدی که در این زمینه مطرح شد، می‌توان پیش‌بینی کرد که جزییات طرح اولیه دچار تغییرات جدی خواهد شد. دوستان حاضر در جلسه در بسیاری از مباحث نظرات کارشناسی داشتند و البته بسیاری از نظرات به هم نزدیک بود.

از جمله موارد قابل تامل در جلسه دیروز این بود که معمولا وقتی طرحی مورد بررسی قرار می‌گیرد، سوابق و پیشینه آن از سوی اداره قوانین به عنوان ضمیمه در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد. ضمیمه حاکی از این بود که تا پیش از این 18 قانون مرتبط با این طرح جزو مصوبات مجالس گذشته بود. براساس هر کدام از این قوانین هم می‌شد اقدامات اجرایی برای مقابله به مثل و تلاش‌هایی برای احقاق حق ایران صورت گیرد. اما همه این قوانین یک مشکل مشترک داشتند بر این مبنا که هیچ‌کدام از این قوانین اجرایی و عملیاتی نشده بود.

بحث اصلی در جلسه دیروز این بود که چه راهکارهایی را باید در پیش گرفت تا قوانین گذشته صورت اجرایی پیدا کنند. متاسفانه در گذشته هیچ‌کدام از این قوانین منجر به شکل‌گیری یک راهبرد منطقه‌ای علیه آمریکا نشد. بنابراین در جلسه دیروز بنا شد که برای اجرایی کردن این طرح و قوانین گذشته منتظر پیشنهادهای نمایندگان باشیم که بعد از بحث و بررسی پیرامون آن، ‌این نظرات به صورت الحاقیه و اصلاحیه ارائه شود تا طرح فعلی کامل‌تر و با ضمانت اجرایی بالاتری ارائه شود.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها